هشدار انجمن فولاد در مورد کاهش صادرات، به داد صنعت فولاد برسید

به گزارش سبزوار امروز، کاهش صادرات فولاد و محدودیت های صادراتی، تهدیدی برای صنعت فولاد در سال جهش تولید است و در شرایطی که در داخل کشور رکود وجود دارد، این احتمال وجود دارد که با تداوم کاهش صادرات فولاد، تولید فولاد در کشور نیز نزولی شود.

هشدار انجمن فولاد در مورد کاهش صادرات، به داد صنعت فولاد برسید

به گزارش گروه اقتصادی خبرنگاران، انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در اوایل اردیبهشت طی نامه ای به وزیر صنعت، معدن و تجارت با توجه به شرایط ایجادشده توسط بحران کرونا و همچنین محدودیت های شدید داخلی مرتبط با ستاد تنظیم بازار، نسبت به کاهش صادرات فولاد کشور و کاهش درآمد های ارزی صنعت فولاد اعلام خطر کرده بود.

انجمن تولیدکنندگان فولاد در نامه خود عنوان کرده بود که در حالی که علاوه بر تحریم ها، بحران کرونا محدودیت های خارجی پیش روی صادرات فولاد ایران را به حداکثر رسانده، فرآیند های محدودکننده متعدد داخلی از جمله دریافت مجوز های محموله به محوله از وزارت صمت و همچنین الزام به عرضه های سنگین فولاد در بورس کالا، باعث شده تا صادرات به سخت ترین امور واحد های تولیدی فولاد کشور تبدیل گردد.

آمار ها نشان می دهد که تحلیل و پیش بینی انجمن فولاد درست بوده و حالا مشخص شده که حجم صادرات فولادسازان بزرگ کشور در دوره دو ماهه نخست سال 99، به طور بی سابقه ای کاهش یافته است.

انجمن فولاد در نامه هشدارآمیز سه درخواست را وزارت صمت مطرح کرده بود. این انجمن درخواست کرده بود که 1) تمامی محدودیت های صادراتی آهن و فولاد کشور به فوریت مرتفع گردد؛ 2) توسعه صادرات به عنوان یکی از اهداف اصلی کارگروه تنظیم بازار (حداقل در خصوص فولاد) در اولویت قرار گیرد؛ و 3) همانند سایر کشور های فولادساز دنیا، مشوق های صادراتی وضع و به سرعت اجرایی گردد.

در حال حاضر محدودیت های صادرات فولاد کشور همچنان پابرجاست و با توجه شرایط صادرات فولاد در دو ماه ابتدایی سال و همچنین نیاز کشور به درآمد های ارزی حاصل از صادرات غیرنفتی، به نظر می رسد زمان تسهیل صادرات فولاد فرا رسیده است.

نگاه کارشناسانه به موضوع نشان می دهد که در شرایط جاری شاید راهکار این باشد که درخواست سه گانه انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در حوزه صادرات فولاد عملیاتی گردد تا کشور بیش از این از کاهش صادرات فولاد متضرر نگردد.

کاهش صادرات فولاد و محدودیت های صادراتی، تهدیدی برای صنعت فولاد در سال جهش تولید است و در شرایطی که در داخل کشور رکود وجود دارد، این احتمال وجود دارد که با تداوم کاهش صادرات فولاد، تولید فولاد در کشور نیز نزولی گردد. فراموش نکنیم که بنا به آمار های انجمن فولاد، تولید محصولات فولادی کشور در فروردین ماه امسال نسبت به فروردین سال 98، کاهش 8 درصدی را تجربه کرده است و ادامه این فرایند، می تواند به ضرر اقتصاد کشور باشد. صنعت فولاد کشور بیش از هر زمانی دیگر به سیاست های صادرات گرا نیاز دارد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 16 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sabzevartoday.ir شناسه مطلب: 1425

به "هشدار انجمن فولاد در مورد کاهش صادرات، به داد صنعت فولاد برسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشدار انجمن فولاد در مورد کاهش صادرات، به داد صنعت فولاد برسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید