بهره گیری از ظرفیت های سازمان شانگهای در زمینه توسعه تجارت خارجی

به گزارش سبزوار امروز، رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی و تقویت زیرساخت ها می تواند زمینه ساز توسعه تجارت خارجی و صادرات کالاها به کشورهای عضو سازمان شانگهای گردد.

بهره گیری از ظرفیت های سازمان شانگهای در زمینه توسعه تجارت خارجی

امروز در میز اقتصاد درباره آخرین دستاوردهای عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای با حضور علیرضا پیمان پاک رئیس سازمان توسعه تجارت و تقوا منش کارشناس تجارت بین الملل بحث و آنالیز شد.

سوال: 5 پیشنهاد ایران به سازمان شانگهای داده شده است درباره این پیشنهادات و دستاوردهای آن شرح دهید.

پیمان پاک: در ابتدا عضویت در این سازمان سیاسی بود اما به مرور در حوزه اقتصادی و فرهنگی تاثیر گذار شد و کشور ایران هم با عضویت در این سازمان در آینده می تواند از این فرصت ها استفاده کند.

با عضویت ایران در این سازمان دسترسی به بازارهای جهانی فراهم شده بنابراین باید زیرساخت ها را مدیریت کنیم چرا که بدون اهمیت دادن به زیرساخت ها امکان استفاده از این فرصت ها محقق نمی گردد .

در حوزه ترانزیت با توجه به جایگاه ژئوپلیتیک ایران امکان تجارت بسیار فراهم شده اما برای استفاده از آن باید مدیریت و برنامه ریزی صورت گیرد .

سوال : پیش از این ایران در حوزه نظارت سازمان شانگهای بوده اما با عضو شدن رسمی در این اجلاس چگونه باید از این فرصت ها استفاده کند؟

پیمان پاک: در زمان نظارت ایران بر سازمان شانگهای اجازه استفاده از اطلاعات و فرصت ها داده نمی شد اما هم اکنون با عضو شدن رسمی در این سازمان امکان دسترسی کامل مانند 8 عضو دیگر فراهم شده و از این فرصت تجاری بسیار بزرگ باید به وسیله پیگیری های تجاری و دیپلماسی استفاده گردد.

سوال : چه اندازه تجارت خارجی افزایش یافته است؟

9 میلیارد دلار صادرات در 5 ماهه اول سال 1401 داشته ایم که نسبت به سال 98 دو برابر رشد را نشان می دهد پیگیری و عزم و اراده تجاری و استفاده از ظرفیت های خوب منطقه ای و ناتو در این بخش اثر گذار بوده است.

بزرگترین فراوری نماینده و مصرف نماینده انرژی در این اجلاس حضور دارند بعلاوه بزرگترین تامین نماینده اقتصادی در این اجلاس هستند بنابراین باید از انواع و اقسام قرار دادها و بازار های مطمئنی که ایجاد شده است استفاده کنیم.

پیمان شانگهای و اعضای آن چنان ظرفیت های خوبی را فراهم نموده اند که باید با توسعه زیرساخت انرژی وصنعتی زمینه صادرات و فروش آن را محقق کنیم.

سوال: حتی اگر تحریم ها باشد آیا عضویت در این بخش می تواند زمینه ساز توسعه تجارت خارجی گردد ؟

پیمان پاک: ما هم اکنون در شدید ترین تحریم های کشور آمریکا به سر می بریم و در چنین شرایطی در حوزه صنعتی رشد وزنی داشته ایم و ارزش صادرات و وزن کالای صادراتی ما هم افزایش داشته است از سوی دیگر رئیس جمهور در سخنرانی این اجلاس بر حوزه علمی ،فرهنگی و توسعه صادرات در این بخش هم تاکید داشته است.

ایران هم اکنون به سمت صادرات کالاهای هایتک در حال حرکت هست بنابراین باید فضا را به گونه ای طراحی می کنیم و سازوکارهای اقتصادی و بانکی را به گونه ای ایجاد کنیم که خارج از ارزهای دلار و یورو اقدام به انجام معامله کنیم.

در حوزه تجارت خارجی رشد 30 درصدی داشته ایم اما برای افزایش این حجم از تجارت خارجی باید زیرساخت ریلی ،گمرک و کشتی که با مشکل روبرو است را تقویت کنیم و در این بخش هم تاکید شد که اعضای شانگهای با حضور و سرمایه گذاری در این بخش و بعلاوه تکمیل کریدور شمال، جنوب و شرق غرب بتوانند اقدام به افزایش تجارت خارجی نمایند.

20 میلیون تن ترانزیت و 6میلیارد دلار عایدی در سازمان شانگهای وجود دارد که با تقویت لوکوموتیو و توسعه زیر ساخت های بندری ظرفیت استفاده از آن در کشور ایجاد می گردد.

سوال: آیا از صندوق سرمایه گذاری در سازمان شانگهای می توان در حوزه کریدور شمال، جنوب و سایر زیرساخت ها استفاده کرد؟

پیمان پاک: بله رئیس جمهور علاوه بر سخنرانی در این سازمان، با تمامی روسای جمهور کشورها در این اجلاس بحث و تبادل نظر نموده و در حوزه توسعه زیرساخت ها و استفاده از ظرفیت های موجود تاکید دارد.

سوال: آیا در داخل کشور و بخش خصوصی آماده سرمایه گذاری در این بخش است؟

پیمان پاک: کوشش می کنیم به موازات در این بخش پیش برویم به گونه ای که علاوه بر تقویت فرصت های خارجی به استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی در داخل کشور اهمیت دهیم هم اکنون در حوزه اوراسیا بخش خصوصی را تقویت نموده ایم .

از ظرفیت اتاق های بازرگانی استفاده می کنیم و به وسیله برون سپاری در این بخش سعی داریم این فرصت ها را بیشتر کنیم . بعلاوه امکان برقراری ارتباط استان های ایران با استان های کشورهای مختلف را فراهم نموده ایم.

سوال : بخش خصوصی در این حوزه چه نقشی می تواند داشته باشد؟

تقوا منش کارشناس تجارت بین المللی: ایران با توجه به عضویت در سازمان شانگهای، توانمند تر خواهد شد و با توجه به پیامدهای اقتصادی که ایجاد می نماید در واقع می تواند توسعه همکاری در حوزه انرژی را هم فراهم کند.

درحوزه زنجیره تامین حلقه ها و با تعامل و همکاری دستگاه ها کار باید به گونه ای پیش رود که زمینه ساز کاهش هزینه های بروکراسی گردد .

بهره گیری از شرکت های داخلی ایران و کشتی رانی و استفاده از ظرفیت های حوزه cis و استفاده از ظرفیت بندر چابهار را باید در دستور کار قرار دهند.

سوال : در حوزه تقویت صادرات چه برنامه هایی در دستور کار نهاده شد؟

پیمان پاک : صادرات مجدد کالا در تمامی کشورها از جمله امارات، ترکیه مرسوم است اما در ایران زیرساخت های قانونی فراهم نشده است بنابراین باید این زیرساخت های قانونی را فراهم کنیم.

در طی این دو روز رئیس جمهور نشست های تخصصی را با کشورهای خارجی برگزار نموده و تمامی این دستورالعمل ها را در دستور کار خود قرار داده است. استفاده از ظرفیت های اتاق بازرگانی و اتاق تعاون را در دستور کار خود قرار داده ایم و از تجربیات ایران در حوزه اوراسیا هم در این بخش استفاده نموده ایم.

خبرنگاران اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 29 شهریور 1401 بروزرسانی: 29 شهریور 1401 گردآورنده: sabzevartoday.ir شناسه مطلب: 2514

به "بهره گیری از ظرفیت های سازمان شانگهای در زمینه توسعه تجارت خارجی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهره گیری از ظرفیت های سازمان شانگهای در زمینه توسعه تجارت خارجی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید