کالین: اروپا باید قدردان ترکیه باشد، کردها بروند عملیات متوقف می گردد، تمدید آتش بس ممکن نیست

به گزارش سبزوار امروز، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه با ذکر اهداف کشورش در جنگ سوریه گفت، اگر یگان های مدافع خلق کرد همانطور که توافق کردند از شمال سوریه خارج شوند، دیگر نیازی به اقدام نظامی بعدی نیست.

کالین: اروپا باید قدردان ترکیه باشد، کردها بروند عملیات متوقف می گردد، تمدید آتش بس ممکن نیست

برای سفر به تور اروپا با بهترین کارشناسان مشورت کرده و بهترین برنامه سفر را انتخاب کنید.

به گزارش خبرنگاران، ابراهیم کالین، سخنگوی رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در گفتگویی با شبکه خبری دویچه وله با اشاره به دیدار قریب الوقوع میان اردوغان و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در نشست سوچی و همزمان با نزدیک شدن به انقضای آتش بس پنج روزه در شمال سوریه گفت، موضوع اصلی در جریان نشست دو جانبه امروز (سه شنبه) میان اردوغان و پوتین، تضمین امنیت در منطقه امن برای بازگشت آوارگان سوری است. ترکیه تنها آوارگانی را باز می گرداند که تمایل دارند و حضور نیروهای یگان های مدافع خلق را در شمال شرق سوریه برنمی تابد خواه تحت لوای آمریکا باشند یا روسیه.

کالین در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا آتش بس تا حدودی نقض شده است، گفت: این موضوع درست است. ما سه روز قبل با آمریکایی ها به این توافق رسیدیم. نخستین مرحله تعلیق عملیات بود و دومین آن، توقف کامل عملیات که شرط آن خروج کامل نیروهای مدافع خلق از منطقه است. متاسفانه تا صبح امروز حدود 20 بار نقض آتش بس اجرا شده است. آنها از تک تیراندازها و راکت ها استفاده می نمایند و سربازان و سایر گروه ها را هدف قرار می دهند. ما یک سرباز را در این حملات از دست داده ایم. ما به این توافق پایبند هستیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره احتمال تمدید آتش بس نیز گفت: نه ما 120 ساعت زمان دادیم. اگر این بخش از ماموریت تا روز سه شنبه تکمیل گردد و ما مطمئن شویم که تمامی نیروهای مدافع خلق منطقه را ترک نموده اند، ما هم عملیات را متوقف می کنیم. دیگر هیچ اقدام خصمانه ای نخواهد بود. دیگر نیازی به عملیات نظامی بیشتر نیست اما نیروهای ارتش ما مطمئن می شوند که مناطق برای غیرنظامیان امن خواهد بود. ما دو هدف در این عملیات داشتیم. یکی اینکه تروریست ها را پاکسازی کنیم و دوم اینکه، اوضاع را برای بازگشت آوارگان فراهم کنیم.

ابراهیم کالین در واکنش به صحبت های اخیر هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان درباره اینکه عملیات ترکیه به شمال سوریه یک تهاجم و نقض قوانین بین المللی بوده، گفت: حضور سربازان ما در منطقه یک تضمین و امنیت برای روند سیاسی در سوریه و حفاظت از آوارگان سوری و بی خانمان ها در این کشور است. ما حضور نظامی در ادلب با 12 پست نظامی داریم. به خاطر سربازان ترکیه ای در ادلب است که این منطقه با یک بحران بشری دیگر روبرو نشده و با موجی از آوارگی برخورد ننموده ایم. دوستان اروپایی ما باید از سربازان ما بابت انجام این کار بسیار خطرناک اما بسیار مهم سپاسگزاری نمایند.

سخنگوی اردوغان درباره موضوعات احتمالی مورد بحث میان روسای جمهور ترکیه و روسیه گفت: در روند آستانه، ما با روس ها کار کردیم. ما به توافق ادلب دست یافته ایم. حالا آمریکایی ها از شمال سوریه خارج شده اند و ما یک موقعیت جدید در این منطقه داریم. این چیزی است که انتظار می رود اردوغان با پوتین درباره اش صحبت کند.

ابراهیم کالین در پاسخ به سوالی درباره اینکه مذاکراتی برای ایجاد مناطق کوچکتر که تحت حفاظت ترکیه است، نیز گفت: اردوغان درباره این برنامه در سازمان ملل با رهبران دنیا صحبت کرد. این مساله جدیدی نیست. اردوغان مدت هاست که خواهان منطقه ای امن است. زمانیکه بحران سوریه شروع شد، اردوغان خواهان یک منطقه پرواز ممنوع در شمال سوریه شد چون می دانست که دولت اسد عملیاتش را متوقف نمی کند و مردم می میرند.

وی درباره اتهامات مطرح شده از سوی عفو بین الملل و سایر گروه های حقوق بشری درباره نقض های حقوق بشری از سوی ترکیه یا نیروهای مورد حمایت این کشور شمال سوریه نیز گفت: ما این اتهامات را به جدیت مدنظر قرار می دهیم. اگر نقض حقوق بشر اجرا شده باشد، ما آن را آنالیز می کنیم. تعدادی تحقیقات در این باره شروع شده است.

وی درباره تاثیر تنش ها بر نمودها و ترک های ساکن آلمان نیز گفت: پ.ک.ک یک سازمان تروریستی در آلمان است و مقام های این کشور اقدامات لازم را علیه این شبکه تروریستی انجام می دهند. آنها نسبت به این گروه دقت لازم را دارند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 آبان 1398 بروزرسانی: 12 مهر 1399 گردآورنده: sabzevartoday.ir شناسه مطلب: 843

به "کالین: اروپا باید قدردان ترکیه باشد، کردها بروند عملیات متوقف می گردد، تمدید آتش بس ممکن نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کالین: اروپا باید قدردان ترکیه باشد، کردها بروند عملیات متوقف می گردد، تمدید آتش بس ممکن نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید