منابع پنهان قند را بشناسید

به گزارش سبزوار امروز، قند نه تنها در شکل های وسوسه انگیزی در آب نبات و نوشابه ها یافت می شود بلکه گاهی اوقات در ترکیبات شیرین کننده ای که حتی طعم شیرینی هم ندارند پنهان است.در اینجا با منابع پنهان قند آشنا می شوید که شاید بخشی از رژیم غذایی شما باشد.

منابع پنهان قند را بشناسید
در رژیم غذایی روزانه مردم، مواد غذایی وجود دارند که حاوی مواد قندی هستند اما مردم کمتر به آن ها توجه و این مواد غذایی را مصرف می کنند این درحالی است که مصرف بیش از حد مواد قندی، با عوارض و خطرات همراه است.

انجمن قلب آمریکا توصیه کرده است که زنان نباید روزانه بیش از 25 گرم و مردان بیش از 38 گرم که به ترتیب معادل 6 و 9 قاشق چای خوری است، مصرف کنند. با این حال منابع پنهان قند در رژیم غذایی روزانه وجود دارند که غفلت و مصرف بیش از مقدار آن ها، مقدار قند مصرفی روزانه را به بیش از 20 قاشق چای خوری نیز می رساند.

سس گوجه فرنگیسس گوجه، یکی از پنهان ترین منابع قند به شمار میرود و در هر نصف فنجان 12 گرم قند را در خود جای داده است.

ماست میوه ایاین نوع ماست ها معمولا حاوی مقادیر بالایی قند یعنی چیزی حدود 16 گرم قند در هر فنجان هستند. انتخاب بهتر، ماست های ساده و اضافه کردن قطعات میوه یا عسل طبیعی به آن است.

سوپ های کنسروتا به حال در مورد این که سوپ های کنسرو منابع سرشار از سدیم هستند، شنیده بودیم، اما این سوپ ها حاوی شکر فراوان به عنوان نگهدارنده نیز هستند. به طوری که هر 1.5 فنجان سوپ کنسرو حاوی 15 گرم شکر است. برای خرید این نوع سوپ ها، لازم است به برچسب آنها دقت کنید.

کمپوت هاکمپوت ها، علاوه بر میوه ای که داخل آن ها است مقداری شربت نیز به همراه خود دارند که باعث می شود یک فنجان کمپوت حدود 35 گرم قند اضافی داشته باشد. برای کم کردن مقدار قند، بهتر است، محلول درون کمپوت را خالی کنید با این کار مقدار قند اضافه شده به 15.5 گرم کاهش می یابد.

میوه خشکمیوه های خشک به ظاهر سالم به نظر می رسند اما تنها تعداد انگشت شماری از آنها تقریبا حاوی 30 گرم قند است.

آب پرتقالآب پرتقال، در هر لیوان، 9 گرم قند دارد و برای همین است که وزارت کشاورزی آمریکا توصیه کرده، میوه پرتقال را بهتر است جایگزین آب پرتقال کنیم. به طور کلی انتخاب میوه ها به صورت کامل بسیار بیشتر از آب آن ها، در کنترل دیابت نوع 2 موثر است.

غلات صبحانهغلات صبحانه از غذاهای مورد علاقه بچه ها و حتی بزرگسالان برای صبحانه است اما بیشتر این محصولات حاوی قند اضافی هستند. تقریبا هر فنجان آن 10 تا 20 گرم قند اضافه شده دارد. به برچسب های روی این محصولات (کم شکر، بدون شکر) اطمینان نکنید و حتما مقدار مواد به کار برده شده در آن ها را از روی بسته بخوانید تا بتوانید محصولی خریداری کنید که کمترین قند اضافه شده را داشته باشد.

چایبسیاری از چای های آماده مقدار زیادی شکر دارند. مثلا بعضی برندهای چای سرد (یخ چای) با طعم لیمو، حدود 32 گرم شکر در هر بطری دارند. یک فنجان آب سیب 24 گرم شکر دارد.1

نان سفیدممکن است بیشتر افراد نان را با طعم شیرینی مرتبط ندانند، اما یک تکه میانه از نان سفید می تواند شامل 1.4 گرم شکر باشد. از طرفی یک نان سفید ساندویچی حاوی 3 گرم قند است.

پیتزای منجمدحتی پیتزا ها نیز منبع پنهانی از قند هستند. پیتزا های مختلف منجمد از جمله پیتزای پنیر شامل 5 گرم و پیتزا های پپرونی و سوسیس حاوی تقریبا 6 گرم است.

کره بادام زمینیدر حالی که کره بادام زمینی دارای مزایای زیادی است، اما بعضی از آنان شامل تقریبا 4 گرم قند در هر قاشق غذاخوری است.

آب ویتامین هابا وجود اینکه نوشیدنی های دارای ویتامین با عنوان نوشیدنی های سالم به بازار عرضه می شوند، اما شامل سطح بالایی از فروکتوز و قند اضافی هستند.

گرانولاگرانولا نوعی غلات صبحانه است که معمولا از جودوسر، شکر قهوه ای یا عسل، میوه خشک و دانه های دیگری از غلات تشکیل شده است؛ برچسب نوار گرانولا را در مورد مواد تشکیل دهنده آن مانند شربت ذرت، شربت شکر قهوه ای، مقدار عسل، دکستروز و فروکتوز خوب بررسی کنید. بعضی از انواع آن با ماست یا پوشش شکلات و یا تراشه های شکلاتی وجود دارند که در هر وعده حدود 12-8 گرم شکر به بدن شما وارد می کند و باعث می شوند تا مقدار قند خون شما به سرعت بالا برود. به جای خوردن یک گرانولای بسته بندی شده، گرانولای خود را تهیه کنید و قند آن را نیز به مقدار 5 گرم کاهش دهید.2

نوشیدنی های انرژی زابسیاری از نوشیدنی هایی که ادعا دارند به شما انرژی می دهند، دارای مقدار زیادی قند اضافه شده در کنار کافئین هستند. بعضی از این نوشیدنی ها دارای 25 گرم قند اضافه شده در هر قوطی هستند. بهتر نیست به جای این نوشیدنی ها آب بنوشید؟ گاهی کم آب شدن بدن، باعث می شود احساس خستگی کنید.

سالاد کلمسالاد کلم در رستوران، به عنوان یک وعده جانبی سالم ارائه می شود. درست است؟ اگر تا به امروز چنین فکر می کردید، بهتر است تجدید نظر کنید. یک وعده سالاد کلم در سایز میانه، می تواند به قیمت 15 گرم قند اضافی برایتان تمام شود. اگر بدانید برای درست کردن این سالاد کلم چه موادی به کار رفته، پی خواهید برد که این مقدار قند اضافی از کجا آمده است. اگر دلتان هوس سالاد کلم کرده می توانید نسخه کم کالری آن را در خانه برای خود تهیه کنید.

سس کچاپهر قاشق غذا خوری آن حدود 4 گرم قند دارد. اضافه کردن سس کچاپ روی همبرگری که می خورید، می تواند باعث بالا رفتن مقدار قند آن شود. مقدار قند اضافی این سس نسبت به دیگر مثال های این لیست، بسیار کمتر است. اما اگر از آن دسته هستید که می خواهید قند را تا مقدار زیادی کنار بگذارید، سس ساده خردل را جایگزین کنید. این سس در هر یک قاشق غذاخوری تنها یک گرم قند دارد.

سس سالادسس های سالاد فرانسوی و انواع دیگر که کمی هم طعم شیرینی دارند، دارای بالاترین قند اضافه شده هستند. حدودا در دو قاشق غذاخوری 5 تا 7 گرم قند اضافه شده دارند. پس مواظب باشید که چه مقدار سس استفاده می کنید. برای سس سالاد می توانید از سرکه و روغن ها استفاده کنید. این گزینه هم سالم تر است و هم مقدار قند اضافه شده آن بسیار کم است.

بلغور جو دوسر آمادهبلغور جو دوسر، منبع خوبی برای دریافت فیبر سالم است. انواعی از آن که طعمی میوه ای به آن ها اضافه شده است، حدود 10 تا 15 گرم قند اضافه شده دارند. انواع کم شکر این محصولات، حدود 5 تا 6 گرم قند اضافه شده دارند. بهتر است به یک وعده بلغور جو دوسر ساده، تکه های سیب اضافه کنید تا علاوه بر طعم دار کردن آن تنها 1 گرم قند اضافه شده به وعده خود افزوده باشید.3

پی نوشت:

1.www.jadidtarin.com

2.www.bartarinha.ir

3.www.kermany.com

منبع: راسخون
انتشار: 25 آبان 1400 بروزرسانی: 25 آبان 1400 گردآورنده: sabzevartoday.ir شناسه مطلب: 2235

به "منابع پنهان قند را بشناسید" امتیاز دهید

910 کاربر به "منابع پنهان قند را بشناسید" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "منابع پنهان قند را بشناسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید