راستا تازه ای به سوی فراوری زیست مواد با الهام از طبیعت باز شد

به گزارش سبزوار امروز، یک گروه تحقیقاتی به دنبال تجاری سازی روشی برای فراوری جلبک از نانومواد سلولزی هستند که راستا های تازه ای به سوی فراوری زیست مواد الهام گرفته شده از طبیعت باز می نماید.

راستا تازه ای به سوی فراوری زیست مواد با الهام از طبیعت باز شد

به گزارش گروه فناوری خبرنگاران، پژوهشگران دانشگاه کمبریج با همکاری محققانی از دانشگاه کالیفرنیا پیروز به ایجاد ساختار های سه بعدی، با الهام از مرجان های دریایی، شدند. نتایج این پروژه جهت های تازه ای به سوی فراوری زیست مواد الهام گرفته شده از طبیعت باز می نماید.

در اقیانوس ها، مرجان ها و جلبک ها یک رابطه هم زیستی پیچیده دارند. مرجان ها به عنوان میزبان جلبک ها بوده در حالی که جلبک ها نیز مسئول تامین مواد قندی مورد احتیاج مرجان ها هستند که این کار با فتوسنتز انجام می گردد. با این کار یکی از متنوع ترین و پربارترین اکوسیستم های موجود در کره زمین، یعنی صخره های مرجانی شکل می گیرد.

ماری کوری از محققان این پروژه می گوید: ما در آزمایشگاه به دنبال تقلید از طبیعت هستیم تا از آن ها برای مقاصد تجاری استفاده کنیم.

این گروه تحقیقاتی با استفاده از چاپ سه بعدی اقدام به فراوری ساختار های مرجانی چاپی کردند و از آن ها به عنوان محل رشد جلبک ها استفاده نمودند. این گروه، انواع مختلفی از میکروجلبک ها را مورد آزمایش قرار داده و دریافتند که سرعت رشد در این محیط ها 100 برابر بیشتر از روش های استاندارد است.

سیلویا ویکنولینی می گوید: ما بافت مرجانی مصنوعی را با استفاده از ژل پلیمری و هیدروژل تقویت شده با نانومواد سلولزی ساختیم. با این کار خواص نوری مرجان های زنده را تقلید کردیم. سلولز یکی از زیست مواد فراوان در طبیعت است که پراش نور خوبی داشته و می توان از آن برای فتوسنتز جلبک ها استفاده نمود.

این گروه از یک روش تصویربرداری موسوم به توموگرافی نوری انسجامی برای آنالیز مرجان ها استفاده نموده و از نتایج آن به عنوان مدل برای چاپ سه بعدی استفاده کردند. این مرجان های چاپ شده از نظر سختاری شبیه به مرجان های طبیعی بوده و خواص جذب نوری آن ها را تقلید می نمایند؛ در نتیجه می توان از آن ها به عنوان یک میکرومحیط مصنوعی برای رشد میکروجلبک ها استفاده کرد.

این گروه تحقیقاتی شرکتی به نام مانتاز را تاسیس نموده اند تا از این روش چاپ برای فراوری مرجان و در نهایت فراوری جلبک استفاده کردند. آن ها امیدوارند که این روش مقیاس پذیر باشد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 1 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sabzevartoday.ir شناسه مطلب: 1340

به "راستا تازه ای به سوی فراوری زیست مواد با الهام از طبیعت باز شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راستا تازه ای به سوی فراوری زیست مواد با الهام از طبیعت باز شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید