انسولین گیاهی خوراکی ابداع شد

به گزارش سبزوار امروز، به گزارش خبرنگاران به نقل از نیواطلس، بعضی ویژگی سلول های انسانی با سلول های گیاهی مشترک است. اما یک ویژگی که سلول های انسانی ندارند، دیواره سخت آنهاست. این قابلیت ساختاری محکمی برای گیاهان فراهم می نماید واز سوی دیگر محققان مدت هاست مشغول آنالیز استفاده از آن در مواد تازه، فناوری سلولزی و اکنون انتقال انسولین هستند.

انسولین گیاهی خوراکی ابداع شد

گروهی از پژوهشگران دانشگاه پنسیلوانیا به رهبری هنری دانیل یک انسولین گیاهی ابداع نموده اند که حاوی 3 پپتیدی است که به طور طبیعی در انسولین وجود دارد ومی توان آنها را بلعید.

اهمیت ماده ژنتیک داخل مواد به مقدار دیواره های سلول است و کلیدی برای کارآمدی دارو به شمار میرود. قدرت استحکام این دیواره ها از انسولین در برابر اسید ها و آنزیم های قسمت بالای سیستم گوارش محافظت می نماید و به این ترتیب دارو به روده می رسد و در آنجا آزاد می گردد و پس از آن همراه محور روده-کبد به مقصد نهایی خود می رود.

در آزمایش های صورت گرفته روی موش ها، انسولین گیاهی توانست قند خون را در 15 دقیقه تنظیم کند که این مقدار با انسولین طبیعی قابل مقایسه است. اما تزریق انسولین معمول به موش های گروه دیگر به کاهش قند خون آنها منجر شد.

دانیل در این باره می گوید: ریسک کاهش قند خون یکی از معایب اصلی سیستم انتقال داروی فعلی است و ممکن است بیمار دچار شدند با کاهش قند خون روبرو شدند. انسولین ابداعی که قابل بلغ نیز است، 3 پروئتین مورد نظر را دارد و آنها را مستقیم به کبد منتقل کرد. این دارو مانند انسولین طبیعی عمل کرد که ریسک کاهش قند خون را کاهش بدهد.

داروهای فعلی مانند تزریق انسولین ریسک کاهش قند خون را دارند و از سوی دیگر روش های انتقال دقیق دارو به وسیله یک پمپ انسولین، نیازمند سخت افزارهای گرانقیمت است.

اما داروی نو با فرایند جالبی فراوری می گردد. طی یک فرآیند پیچیده مهندسی ژنتیک از یک تفنگ ژنی برای انفجار ژن های انسولین انسانی به وسیله دیواره سلولی گیاه استفاده می گردد.

این ژن ها در ژنوم گیاه گنجانده می شوند و در طول نسل ها به طور انتخابی از دانه هایی که طرح اولیه را حفظ می نمایند، پرورش داده می شوند تا همه گیاهان رشد یافته بتوانند برای انسولین خود استفاده شوند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 28 خرداد 1402 بروزرسانی: 28 خرداد 1402 گردآورنده: sabzevartoday.ir شناسه مطلب: 2634

به "انسولین گیاهی خوراکی ابداع شد" امتیاز دهید

2 کاربر به "انسولین گیاهی خوراکی ابداع شد" امتیاز داده اند | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انسولین گیاهی خوراکی ابداع شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید