پاتولوژی بدنه اصلی درخت علم پزشکی است

به گزارش سبزوار امروز، دبیر علمی کنگره بین المللی پاتولوژی درخصوص این شاخه از پزشکی گفت: پاتولوژی از نظر لغوی به معنای مطالعه بر روی بیماری ها است. علم پاتولوژی به طور کلی به دو جزء پاتولوژی کلینیکال (بالینی) و پاتولوژی آناتومیکال (تشریحی) تقسیم می گردد.

پاتولوژی بدنه اصلی درخت علم پزشکی است

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، آزاده رخشان دبیر علمی کنگره بین المللی پاتولوژی درخصوص این شاخه از پزشکی گفت: پاتولوژی از نظر لغوی به معنای مطالعه بر روی بیماری ها است. علم پاتولوژی به طور کلی به دو جزء پاتولوژی کلینیکال (بالینی) و پاتولوژی آناتومیکال (تشریحی) تقسیم می گردد. پاتولوژی کلینیکال (بالینی) به آنالیز مایعات بدن مانند خون، ادرار و سایر مایعات گرفته شده از بدن با روش های بیوشیمیایی، خون شناسی، میکروب شناسی، سرولوژی و مولکولار می پردازد. پاتولوژی آناتومیکال (تشریحی) هم دارای چند بخش هیستوپاتولوژی، سیتوپاتولوژی، تشخیص حین عمل (فروزن سکشن) و پاتولوژی اتوپسی است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: شاید بتوان گفت پاتولوژی وسیع ترین رشته در علوم پزشکی است و اگر علم پزشکی را به درختی تشبیه کنیم، بدنه اصلی این درخت رشته پاتولوژی است. این رشته بسیار وسیع است و دارای فوق تخصص های متنوعی نظیر ایمونوپاتولوژی، هماتوپاتولوژی، پاتولوژی انتقال خون، سیتوپاتولوژی، پاتولوژی قانونی، درماتوپاتولوژی، نوروپاتولوژی، پاتولوژی اطفال، پاتولوژی زنان و انواع دیگر فوق تخصص ها است. از سوی دیگر باید گفت پاتولوژی پل ارتباطی بین علوم پایه و بالینی پزشکی است.

دکتر رخشان درخصوص پیشرفت های اخیر در حوزه این رشته گفت: در قرن اخیر همان طور که می دانید پیشرفت های زیادی در زمینه های مختلف علوم پزشکی مانند کشف درمان های نو، روش های نوین طب انتقال خون و مبارزه با بیماری های ویروسی انجام شده و در همۀ این پیشرفت ها نقش پاتولوژیست ها بسیار برجسته بوده است. مثلا یکی از پیشرفت های نو در علم پزشکی پرسیژن انکولوژی (Precision onchology) و تارگتِ تراپی است که به معنی استفاده از دارو هایی است که انتظار می رود در گروه خاصی از بیماران سرطانی که مشخصات مولکولی و سلولی خاصی دارند، مفید واقع گردد. این بیماران در سطح مولکولی یا بیان پروتئین تفاوتی با بیماران دیگر دارند و می توانند از این نوع درمان بسیار سود ببرند. تشخیص این خصوصیات مولکولی و سلولی برعهدۀ پاتولوژیست ها است و پاتولوژیست با برداشت جامعی که از خصوصیات هیستوپاتولوژی، مولکولی و بالینی بیمار انجام می دهد، می تواند به پزشک در انتخاب درمان یاری کند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: این تصور که گمان ببریم پاتولوژی فقط علم شناخت و آنالیز سرطان ها است، تصور اشتباهی است. مطالعه، شناخت و یاری به درمان انواع بیماری ها از جمله بیماری های مادرزادی، بیماری های غددی، التهابی و عفونی در حیطۀ علم پاتولوژی است. به عنوان مثال وقتی در پاندمی کووید 19 با یک فاجعۀ انسانی در جهان به وسیله یک ویروس ناشناخته روبرو شدیم، این پاتولوژیست ها بودند که با آنالیز بافت شناسی موارد اتوپسی بیماران فوت شده پی به مکانیزم بیماری زایی این ویروس بردند و به عنوان مثال متوجه آسیب عروقی و ایجاد ترومبوز های کوچک در عروق بافت های مختلف شده و این یافته ها راه را برای درمان بیماران به وسیله دارو های موسوم به ACE یا آنژیوتانسین کانورتینگ آنزیم و هپارین گگردد؛ بنابراین بسیاری از پیشرفت ها در شاخه های مختلف علوم پزشکی مدیون تحقیقات در علم پاتولوژی است. پاتولوژیست با ارائۀ شواهد بیماری به پزشک بالینی، به او در تصمیم گیری بالینی یاری می نماید. به عنوان مثال در نمونه های جراحی که برای پاتولوژی فرستاده می گردد براساس گزارش پاتولوژیست در خصوص درگیری لبه های محل جراحی، پزشک ممکن است تصمیم به انجام جراحی مجدد بگیرد یا براساس شواهد هیستوپاتولوژی و آنالیز های میکروب شناسی، درمان آنتی بیوتیکیِ خاصی به بیمار داده گردد.

دبیر علمی بیست و سومین همایش بین المللی آسیب شناسی و طب آزمایشگاه درخصوص این کنگره گفت: در کنگرۀ پاتولوژی سال جاری که به وسیله انجمن پاتولوژی ایران و به صورت بین المللی برگزار می گردد، اساتید صاحب نام از داخل و خارج کشور حضور دارند. در این کنگره تازه های علم پاتولوژی، روش های نوین تشخیصی و چالش های تشخیصی در علم پاتولوژی آنالیز خواهد شد. هدف از برگزاری این کنگره، به روز کردن و اطلاع رسانی تازه های این علم و افزایش توانمندی و دانش همکاران پاتولوژیست برای بهبود خدمات تشخیصی در نظام سلامت کشور است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 21 خرداد 1401 بروزرسانی: 21 خرداد 1401 گردآورنده: sabzevartoday.ir شناسه مطلب: 2437

به "پاتولوژی بدنه اصلی درخت علم پزشکی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پاتولوژی بدنه اصلی درخت علم پزشکی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید