طرز تهیه مارمالاد و مربای پرتقال

به گزارش سبزوار امروز، مربای پرتقال طعمی گرم و آفتابی دارد و با افزودن چند ادویه زمستانی، بهترین گزینه برای گذراندن فصل های سرد است.

طرز تهیه مارمالاد و مربای پرتقال

این ادویه های گرم زمستانی، کمی تلخی خوشایند به شیرینی پرتقال اضافه می کنند. هر نوعی از پرتقال در ترکیبِ این مربا فوق العاده می شود و هر کدام بافت منحصر به خودشان را ایجاد می کنند. پرتقال شمال پر آب تر و ملس تر و پرتقال جنوب کم آب تر و شیرین تر است پس بنا به ذائقه خودتان پرتقال را انتخاب کنید. اگر طعم خود میوه ها شیرین است می توانید از میزان کمتری شکر برای درست کردن این مربای بهشتی استفاده کنید.

مارمالاد پرتقال در اصل همان مربای پرتقال است که کمی خلال پوست پرتقال به آن اضافه می شود. افزودن خلال پوست پرتقال رنگی از تلخی به طعم مارمالاد می بخشد که تمام توجه ها را به خودش جلب می کند. این تلخی با شیرینی پرتقال، تضاد و تعادلی دلچسب ایجاد می کند. قطعا استفاده از پوست پرتقال هایی که سم پاشی شده اند، کمی ناخوشایند است پس اگر به مرکبات ارگانیک دسترسی دارید، درنگ نکنید. با ما همراه باشید تا مراحل تهیه این مربا را قدم به قدم شرح دهیم.

  • مواد لازم برای تهیه مربای پرتقال

پرتقال یک کیلو و300 گرم (پنج پیمانه پوره پرتقال)

شکر یک پیمانه

چوب دارچین یک یا دو عدد

بادیان ختایی یا انیسه(به دلخواه) یک یا دو عدد

میخک به میزان لازم

آب لیمو ترش(به دلخواه) دو یا سه قاشق غذاخوری

  • طرز تهیه مربای پرتقال

  • روش کنسرو کردن خانگی

مرحله اول

یک چاقوی تیز انتخاب کنید و پرتقال ها را پوست بکنید. تا جای ممکن قسمت سفیدِ پوست پرتقال را کاملا جدا کنید.

مرحله دوم

پرتقال ها را با کمک غذاساز یا مخلوط کن پوره کنید. اگر میزان پرتقال زیاد است یا غذاساز شما کوچک است این کار را در چند نوبت انجام دهید تا پوره پرتقال یکدست و لطیف باشد. اگر پوست یا قطعاتِ پرتقال در پوره باقی بمانند نتیجه نهایی اصلا جالب نمی شود.

مرحله سوم

پرتقال ها را داخل یک قابلمه بریزید و به آن شکر اضافه کنید. اگر میزان پوره پنج پیمانه باشد باید یک پیمانه شکر اضافه کنید. این میزانِ شیرینی کاملا به اندازه است و دل را نمی زند. اگر دوست دارید کمی آب لیمو ترش اضافه کنید.

مرحله چهارم

دارچین، میخک و انیسه را اضافه کنید. مخلوط باید به مدت بیست الی سی دقیقه روی شعله متوسط قل بخورد تا به غلظت مربا برسد. در این مرحله مربا را بچشید و زیر آن را خاموش کنید.

مرحله پنجم

شیشه های مربا را آماده کنید و داخل آن ها را پر کنید. با یک قاشق غیر فلزی محتویات شیشه را هم بزنید تا اگر حباب هوا بین مواد تشکیل شده است، خارج شود. دقت کنید که شیشه ها نباید کاملا از مربا پر شوند و سر آن ها باید حداقل شش، هفت میلی متر خالی باشد.

اگر تعداد مرباها زیاد است و می خواهید آن ها را داخل کابینت نگهداری کنید باید مراحل زیر را برای کنسرو کردن خانگی انجام دهید

مرحله اول

درهای فلزیِ شیشه های مربا را داخل آب جوش بیاندازید و چند دقیقه زمان بدهید تا خوب بجوشند سپس آن ها را در بیاورید و با یک پارچه تمیز خشک کنید.

مرحله دوم

شیشه های مربا را پر کنید و در آن ها را محکم ببندید سپس آن ها را داخل یک قابلمه آب جوش قرار دهید و اجازه بدهید به مدت ده دقیقه بجوشند. مراقب باشید که شیشه ها را طوری بچینید تا با هم برخورد نکنند و نشکنند.

مرحله سوم

شیشه ها را از داخل قابلمه آب جوش خارج کنید و اجازه بدهید خشک شوند. سپس آن ها را با یک دستمال خشک تمیز کنید و داخل کابینت بگذارید.

روش کنسرو کردن خانگی برای موادی که اسیدیته بالایی دارند و یا موادی که داخل آن میوه به کار رفته، بسیار مفید است.

نکات

  • یک کیلو و 300 گرم پرتقال، 235 میلی لیتر مربا به شما می دهد که حدودا دو شیشه مربای کوچک می شود. شما می توانید میزان پرتقال را دو یا سه برابر کنید. اما بیشتر کردن این میزان، کمی سخت است و ممکن است بافت ژله ای به شما ندهد. پس لطفا با میزان بیشتر از سه برابر رسپی شروع نکنید.
  • اگر مخلوط کن شما قادر به پوره کردن پوست داخلی پرتقال ها نیست، آن ها را با کمک دست جدا کنید.
  • اضافه کردن آب لیموترش اسیدیته مربا را بالا می برد و کمی آن را ترش می کند. اما این به ذائقه شما بستگی دارد و به نگهداری طولانی مدت آن، کمکی نمی کند زیرا پرتقال می تواند بدون اسیدیته اضافه کنسرو شود.
  • اضافه کردن یک یا دو چوب دارچین، انیسه و میخک کافی است و طعم مناسبی به مربا می دهد. از میزان بیشتری از این ادویه ها استفاده نکنید زیرا طعم آن ها بسیار قوی است و بر طعم پرتقال چیرگی پیدا می کند.
  • اگر دوست دارید کمی زنجبیل به دستور رسپی اضافه کنید. طعم زنجبیل هم نشینی خوبی با طعم پرتقال دارد.
  • دقت کنید تمام ادویه ها را بعد از برداشتن قابلمه از روی گاز، از داخل مربا خارج کنید. می توانید آن ها را داخل یک کیسه توری بیندازید تا خارج کردنشان آسان تر شود و اگر کیسه ندارید تعداد آن ها را بشمارید تا حتما همه آن ها را بیرون بیاورید.
  • پرتقال میزان زیادی ژلاتین دارد پس نیازی نیست به رسپی ژلاتین اضافه کنید.
  • شیشه های مربا قبل از پر شدن حتما باید خشک خشک باشند. یک قطره آب می تواند باعث کپک زدن مربا شود.
  • اگر مرباها را زود مصرف می کنید، می توانید داخل یخچال نگهداریشان کنید.
  • بادیان ختایی یا انیسون یک ادویه معطر و خوش بو است که در نواحی جنوب شرقی آسیا از جمله ویتنام، چین و هند کشت می شود. از ادویه های بسیار کهن است که علاوه بر کاربردش در آشپزی، خواص درمانی بسکمک دارد. خاصیت ضد باکتریایی بسیار قوی دارد و از رشد باکتری ها در بدن انسان جلوگیری می کند. در درمان و مبارزه با عفونت های قارچی و هم چنین آنفولانزا موثر است و هم چنین سرشار از آنتی اکسیدان است.
  • می توانید ورژن های مختلفی از مربای پرتقال را امتحان کنید. هرکدام از انواع پرتقال(مثلا پرتقال خونی)، طعم منحصر به فرد خودش را ایجاد می کند. حتی می توانید شکر را با عسل یا انواع سیروپ جایگزین کنید، راه برای خلاقیت شما باز است.
منبع: کتاب کاله
انتشار: 4 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sabzevartoday.ir شناسه مطلب: 945

به "طرز تهیه مارمالاد و مربای پرتقال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه مارمالاد و مربای پرتقال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید