طرز تهیه شیر برنج برای نوزادان (با شیر مادر، شیر خشک و شیر گاو)

به گزارش سبزوار امروز، در پنج یا شش ماهگی پزشک کودکتان به شما اجازه می دهد که به جای شیر، به کودک غذا دهید. اولین غذا باید بسیار نرم و روان باشد ، طوری که وقتی آنرا در قاشق می ریزید، مانند مایعات از قاشق سرازیر شود. اگر به جای غذاهای آماده (مانند سرلاک) خودتان میخ واهید غذایی درست کنید؛ باید آنرا بصورت پوره یا عصاره در آورید و در صورت نیاز با کمی آب رقیق کنید. یکی از غذاهای کمکی برای کودک، شیر برنج است؛ شیر برنج برای نوزاد بزرگ تر از شش ماه، یک غذای مقوی و خوشمزه است که روش تهیه بسیار ساده ای دارد. برای تهیه شیر برنج برای بچه ها باید به نکات خاصی توجه کنید تا مواد مغذی موجود در آن حفظ شود.

طرز تهیه شیر برنج برای نوزادان (با شیر مادر، شیر خشک و شیر گاو)

فقط دقت داشته باشید که برای نوزادان زیر دو سال از ریختن گلاب در فرنی خودداری کنید؛ گلاب از مواد آلرژی زا است؛ پس اگر تمایل به استفاده از آن در فرنی نوزادتان را دارید قبل از استفاده با پزشک مشورت کنید.

طرز تهیه شیر برنج برای نوزاد

سه روش برای تهیه فرنی برای شیرخواران وجود دارد:

روش اول با استفاده از شیر مادر یا گاو

  • خرده برنج (2 قاشق غذاخوری)

    برنج مورد استفاده برای تهیه شیر برنج حتما باید از برنج ایرانی مرغوب و خوش عطر باشد.

  • آب (3 استکان)
  • شیر (شیر مادر) (1 استکان)

ابتدا بایستی برنج با کمی آب پخته گردد و پس از آن شیر به میزان گفته شده اضافه گردد و شعله را خاموش کنید. در مورد استفاده از شیر گاو بایستی حتماً پیش از مصرف جوشانده گردد.

روش دوم با شیر پاستوریزه

در این روش، بجای شیر مادر از شیر پاستوریزه استفاده می گردد (میزان آن 120 میلی لیتر که معادل نصف لیوان است). ابتدا 120 سی سی شیر به مدت 10 دقیقه جوشانده می گردد بعد از آن آب جوشیده سرد شده به آن اضافه کنید تا میزان شیر دوباره به 120 میلی لیتر برسد پس از آن برنج را به مخلوط خود اضافه کنید و دوباره حرارت دهید تا به قوام برسد.

توجه: منظور از یک قاشق مرباخوری قاشق با ظرفیت 5 سی سی به اندازه قاشق های مدرج شربت های بچه ها است.

هشدار: استفاده از شیر پاستوریزه برای بچه ها زیر یکسال ممنوع است.

روش سوم با شیر برنج شیر خشک

برای تهیه شیر برنج با شیر مادر یا شیر خشک، نباید شیر را حرارت بدهید؛ زیرا حرارت مواد مغذی موجود در شیر را از بین می برد. برای این کار به شکل زیر عمل کنید:

  • صبر کنید تا برنج به خوبی پخته گردد و آب موجود در برنج تمام گردد.
  • به طور مرتب این برنج را هم بزنید تا آب آن کاملا تبخیر گردد. سپس قابلمه را از روی حرارت خارج کنید.
  • پس از اینکه برنج کمی خنک شد، نصف پیمانه شیر خشک یا شیر مادر به آن اضافه کنید و هم بزنید تا به خوبی مخلوط شوند.
  • در این روش هم حتما شیر برنج را در میکسر قرار دهید تا به خوبی رقیق و نرم گردد.

چرا مصرف شیر برنج برای نوزادان مفید است؟

متخصصان تغذیه تاکید می کنند که برای نوزادان بزرگ تر از 6 ماه حتما شیر برنج تهیه کنید. این غذا برای رشد و حفظ استحکام استخوان های نوزاد بسیار مهم است، زیرا منبعی غنی از مواد معدنی و ویتامین های مفید برای سلامت بدن است. این غذا حاوی ویتامین های گروه B به خصوص B2 است. علاوه بر این، کلسیم و فسفر دو ماده معدنی مهم موجود در شیر است که به رشد و سلامت دندان ها کمک می کند. به علاوه، برنج حاوی کربوهیدرات هایی است که باعث افزایش و تولید انرژی در بدن می شوند.

اگرچه میزان پروتئین موجود در برنج زیاد نیست، اما در کنار شیر می تواند نیاز بدن را تامین کند. در ضمنً مصرف این غذا باعث افزایش وزن بچه ها لاغر شده و انرژی دهنده در دوران بیماری هایی مثل سرماخوردگی محسوب می گردد. همچنین به خاطر داشته باشید که رعایت تنوع در رژیم غذایی بچه ها حائز اهمیت است و باعث می گردد تا کودک از مصرف غذاهای تکراری خسته نگردد. همچنین تنوع در مواد غذایی به علت داشتن ارزش غذایی مختلف، در رشد کودک نیز نقش بسزایی دارد.

شیر برنج یک غذای مقوی و خوشمزه برای نوزادان بزرگ تر از شش ماه است. این غذا سرشار از ویتامین B و کلسیم و فسفر و حاوی پروتئین است. این غذا نه تنها می تواند به رشد و استحکام استخوان ها کمک کند، بلکه یک غذای مقوی برای سوخت و ساز بدن و انرژی دهنده در دوران سرماخوردگی است. شاد می شویم که شیر برنج را با استفاده از این دستور غذایی فوق العاده و ساده تهیه کرده تا نوزادتان میل نماید.

سخن آخر

تهیه فرنی برای نوزاد 5 ماهه به بالا می تواند در وزن گیری او موثر باشد؛ همچنین غذای کمکی جامد برای نوزاد باید با رعایت همه جوانب صورت بگیرید تا از هر گونه حساسیت و آلرژی نوزاد به مواد غذایی پیشگیری گردد. یک شیر برنچ خوشمزه و مقوی را می توانید به روش های آمده در این مطلب تهیه کنید به نوزادتان دهید.

چون کودک در ابتدا به خوردن غذا های جامد عادت ندارد، بهتر است شیر برنج را کمی رقیق درست کرده و آن را میکس کنید تا غلظتی شبیه فرنی پیدا کند. در اینصورت تمایل کودک به خوردن شیر برنج افزایش می یابد.

انتشار: 30 فروردین 1402 بروزرسانی: 30 فروردین 1402 گردآورنده: sabzevartoday.ir شناسه مطلب: 1985

به "طرز تهیه شیر برنج برای نوزادان (با شیر مادر، شیر خشک و شیر گاو)" امتیاز دهید

16 کاربر به "طرز تهیه شیر برنج برای نوزادان (با شیر مادر، شیر خشک و شیر گاو)" امتیاز داده اند | 3.9 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه شیر برنج برای نوزادان (با شیر مادر، شیر خشک و شیر گاو)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید