طرز تهیه بامیه شکلاتی؛ شیرینی خوشمزه برای افطار

به گزارش سبزوار امروز، خبرنگارانـ یکی از شیرینی های سنتی و پرطرفدار ماه رمضان بامیه است که پای ثابت سفره های افطار محسوب می شود. قدمت بامیه و پیدایش آن در ماه رمضان به زمان ناصرالدین شاه قاجار برمی شود. این شیرینی به مقدار ای محبوب بود که آن را به عنوان هدیه نزد شاه می آوردند.

طرز تهیه بامیه شکلاتی؛ شیرینی خوشمزه برای افطار

می توان گفت یکی از دلایلی که این شیرینی بیشتر در ماه رمضان خریداری و میل می گردد، شیرینی و شربت آن است؛ زیرا برای روزه دارانی که ساعت های طولانی تا افطار را گذرانده اند، هیچ چیز مانند یک ماده غذایی شیرین نمی تواند کمبود انرژی و قند خون پایین را جبران کند.

بامیه شکلاتی یا چوروس یک شیرینی خوشمزه و مشهور اسپانیایی است که شباهت بسیار زیادی به بامیه ما دارد. تفاوت اصلی بامیه و چوروس در این است که بامیه را بعد از سرخ شدن داخل شربت می گذارند؛ اما چوروس را داخل مخلوطی از شکر و دارچین می غلطانند و هنگام سرو با شکلات آغشته می نمایند.

در ادامه این مطلب طرز تهیه بامیه شکلاتی همراه با نکات مهم و فوت و فن های مربوط به تهیه این بامیه خوشمزه تقدیم به شما کاربران گرامی خواهد شد.

مواد لازم برای تهیه بامیه شکلاتی

کره: 100 گرم

شکر: 3 قاشق غذاخوری

آرد سفید قنادی: 260 گرم

تخم مرغ: 3 عدد

آب: 250 لیتر (1 لیوان پر)

وانیل: یک چهارم قاشق چای خوری

نمک: یک چهارم قاشق چای خوری

روغن برای سرخ کردن: به میزان لازم

مواد لازم برای غلطاندن بامیه

شکر: نصف لیوان

دارچین: 2 قاشق چای خوری

شکلات صبحانه: به میزان لازم

طرز تهیه بامیه شکلاتی

1 ـ ابتدا کره، آب، شکر و نمک را داخل یک قابلمه مناسب بریزید و روی حرارت اجاق گاز بگذارید و هم بزنید تا کره آب گردد.

2 ـ بعد از اینکه آب جوش آمد و کره و شکر کاملا حل شدند، آرد را اضافه کنید و فوری هم بزنید تا آرد کاملا داخل مایه حل گردد. بعد از اینکه آرد حل شد و مواد حالت خمیری پیدا کرد، حرارت را کم کنید و به مدت 5 دقیقه خمیر به دست آمده را هم بزنید تا رطوبت خمیر گرفته گردد. به این کار داغ زدن خمیر می گویند که در فرآیند پخت بامیه اهمیت زیادی دارد.

3 ـ خمیر را داخل یک کاسه مناسب بریزید و اجازه بدهید کاملا خنک گردد؛ سپس تخم مرغ ها را یکی یکی و با فاصله اضافه کنید. به این صورت که ابتدا تخم مرغ اول را بریزید و با دست یا همزن برقی خوب هم بزنید تا تخم مرغ مخلوط گردد، سپس تخم مرغ دوم و به همین ترتیب تخم مرغ سوم را اضافه کنید. در آخر وانیل را هم اضافه کنید و مواد را خوب مخلوط کنید.

4 ـ داخل یک ماهی تابه گود روغن بریزید و روی حرارت کم اجاق گاز بگذارید. خمیر بامیه را داخل قیف بریزید و ماسوره مخصوص بامیه را سر قیف قرار بدهید. حالا بامیه ها را داخل روغن ماسوره کنید. برای تهیه این نوع بامیه بهتر است بامیه ها دراز باشند. اجازه بدهید بامیه ها با حرارت کم سرخ شوند. در حین سرخ کردن حتما بامیه ها را پشت و رو کنید تا همه قسمت های آن سرخ گردد.

5 ـ شکر و پودر دارچین را داخل یک کاسه با هم مخلوط کنید. بامیه ها را بعد از سرخ شدن داخل مخلوط دارچین و شکر بغلطانید؛ سپس روی دستمال مخصوص جذب روغن بگذارید تا روغن اضافی آن ها گرفته گردد. در نهایت بامیه ها را داخل ظرف سرو بچینید و یک ظرف شکلات صبحانه را در کنار آن قرار بدهید. برای سرو سر بامیه را داخل شکلات صبحانه بزنید؛ سپس میل کنید، نوش جان.

نکات مهم برای تهیه بامیه شکلاتی

1 ـ داغ زدن خمیر بسیار اهمیت دارد. اگر این کار را با دقت انجام ندهید، بامیه های شما به میزان کافی ترد نمی شوند.

2 ـ حتماً بگذارید خمیر از حرارت بیافتد و بعد تخم مرغ ها را به آن اضافه کنید.

3 ـ برای سرخ کردن بامیه نباید عجله کنید، این کار به صبر و حوصله زیادی احتیاج دارد. هر قدر بامیه ها آرام تر و با شعله ملایم سرخ شوند، مغز پخت تر و تردتر می شوند. بامیه ها هنگام سرخ شدن باید داخل روغن شناور باشند؛ پس به میزان کافی روغن بریزید.

4 ـ هر بار که بامیه ها را از روغن خارج می کنید، برای سرخ کردن بامیه های تازه اجاق را خاموش کنید و بگذارید روغن داخل ماهی تابه از حرارت بیافتد.

منبع: فرارو
انتشار: 16 فروردین 1402 بروزرسانی: 16 فروردین 1402 گردآورنده: sabzevartoday.ir شناسه مطلب: 2603

به "طرز تهیه بامیه شکلاتی؛ شیرینی خوشمزه برای افطار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه بامیه شکلاتی؛ شیرینی خوشمزه برای افطار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید