توسعه کارخانه ها راهی برای رسیدن به خودکفایی شکر

به گزارش سبزوار امروز، رئیس نظام صنفی کشاورزی گفت: توسعه کشت چغندر پاییزه همراه با کارخانه های شکر در رسیدن به خودکفایی، کاهش واردات نهاده و مصرف آب تاثیر بسزایی دارد.

توسعه کارخانه ها راهی برای رسیدن به خودکفایی شکر

آقای قاسم پیشه ور گفت: کشت قراردادی چغندر قند محصولی است که باید به کارخانه داده گردد، همانند دیگر محصولات همانند گندم، برنج و جو امکان عرضه در بازار آزاد ندارد.

به گفته او، دولت در بخش احداث کارخانجات قند و شکر باید سرمایه گذاری خوبی انجام دهد تا کشت چغندر از بهاره به سمت پاییزه سوق داده گردد چرا که این موضوع در صرفه جویی آب تاثیر بسزایی دارد.

پیشه ور می گوید: با توجه به اقلیم شمال و جنوب کشور، امکان رسیدن به خودکفایی شکر در بحث چغندر قند وجود دارد، ضمن آنکه تفاله در خوراک دام مورد استفاده قرار می گیرد، این موضوع در جلوگیری از واردات خوراک دام تاثیر بسزایی دارد.

رئیس نظام صنفی کشاورزی گفت: علی رغم آنکه در بعضی نقاط امکان توسعه کشت چغندر قند وجود دارد، اما بدلیل نبود کارخانه و هزینه های بالای حمل این امکان وجود ندارد. درحالی که با توسعه کارخانه ها خودکفایی میسر می گردد.

بنابر آمار سالانه 2 میلیون و 500 تا 2 میلیون و 800 هزار تن شکر مورد احتیاج است که یک میلیون و 500 تا یک میلیون و 700 هزار تن در داخل و مابقی به وسیله واردات تامین می گردد. بعلاوه 35 کارخانه فراوری شکر با چغندرقند و 9 کارخانه شکر با نیشکر تاسیس شده است، تنها 35 کارخانه فعالند و متاسفانه بخشی از مدار خارج شدند.

خبرنگاران مالی صنعت ، تجارت و کشاورزی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 5 مهر 1401 بروزرسانی: 5 مهر 1401 گردآورنده: sabzevartoday.ir شناسه مطلب: 2519

به "توسعه کارخانه ها راهی برای رسیدن به خودکفایی شکر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توسعه کارخانه ها راهی برای رسیدن به خودکفایی شکر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید