بولتون سرکرده تیم ب پشت سر عملیات لیبرتاد در ونزوئلا

به گزارش سبزوار امروز، نیویورک- خبرنگاران- جان بولتون مشاور امنیت ملی امریکا که محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران او را عضو تیم ب می نامد، با آغاز کودتای روز سه شنبه ونزوئلا به طور آشکار نشان داد که رهنمودهای او، کاراکاس را به آشوب کشانده است.

بولتون سرکرده تیم ب پشت سر عملیات لیبرتاد در ونزوئلا

به گزارش خبرنگار خبرنگاران، از نخستین روزهای سال جدید میلادی، خوان گوایدو رئیس مجمع ملی (مجلس) ونزوئلا در اقدامی که نشان داده شد، طراحی اصلی آن در کاخ سفید صورت گرفته است، مخالفان دولت نیکلاس مادورو را به خیابان فراخواند و در جمع آنها، خود را رئیس جمهوری ونزوئلا نامید.

این اقدام به سرعت ازسوی تندروهای کاخ سفید به رسمیت شناخته شد و دونالد ترامپ هم نیم ساعت بعد، خاطرنشان کرد که از گوایدو حمایت می نماید. اسم رمز این اقدام هم مبارزه با سوسیالیسم بود، به این بهانه که آمریکا را تهدید می نماید.

با گذشت 4 ماه از این شرایط و تنگ کردن حلقه تحریمی علیه دولت قانونی مادورو، وضعیت انسانی در این کشور را با مشکل جدی روبرو کردند اما ارتش و نهادهای اجرایی این کشور خاطرنشان کردند که به دولت مادورو وفادار خواهند بود.

حال با همدستی بعضی کشورهای منطقه، با اسم رمزی که مایک پمپئو هم روز دوشنبه در موسسه دهیل افشا کرد، تبلیغاتی به راه انداخته اند تا نشان دهند که بعضی از سران ارتش به گوایدو پیوسته اند.

به همین دلیل، گوایدو روز سه شنبه مخالفان را به خیابان فراخواند و در حمایت از این حرکت، نخستین فردی که وارد عمل شد، کسی نبود جز جان بولتون مشاور امنیت ملی ترامپ.

او در یادداشت توئیتری متعددی که به زبان های انگلیسی و اسپانیایی نوشت، خاطرنشان کرد: ارتش ملی ونزوئلا باید از قانون اساسی و مردم ونزوئلا محافظت کند. آن باید در کنار مجمع ملی و نهادهای قانونی در برابر غصب دموکراسی بایستد. آمریکا در کنار مردم ونزوئلا است.

وی ادامه داد: ونزوئلا روشن نموده است که راستا فعلی برای دموکراسی بازگشت ناپذیر است. ارتش ونزوئلا یک انتخاب دارد: در آغوش دریافت دموکراسی، حفاظت از شهروندان و اعضای انتخاب شده دموکراتیک مجمع ملی، یا روبروه با مردانی که آنها را در رنج و انزوا قرار دادند.

مشاور امنیت ملی ترامپ که نقش آتش بیار معرکه را به خوبی بازی می نماید، اضافه نمود: خاتمه دادن به قدرت نمایشی مادورو ممکن است. ارتش ونزوئلا باید به مردم و قانون اساسی وفادار بماند. دموکراسی در ونزوئلا اعاده خواهد شد.

بولتون علاوه بر انتشار مطالب عمومی، تماس های فراوانی را با سناتورهای دو حزب دموکرات و جمهوریخواه هم داشته و آنها را نسبت به طرح و وضعیت عرصه ونزوئلا توجیه نموده است به گونه ای که سناتور دیک دورباین نوشت:بولتون صبح امروز برای توجیه شرایط ونزوئلا با من تماس گرفت. این می توانست شروع یک خاتمه برای رژیم فاسد و غیرقانونی مادورو باشد.

وی ادامه داد: خوان گوایدو کسی که من با او دیدار داشته ام و با او همکاری می کنم، زندگی خود را در راستای درخواست مستقیم از ارتش برای پیوستن به خود قرار می دهد. لئوپلدو لوپز با اوست.

از نظر آمریکایی ها هیچ کسی حق دخالت در امور داخلی کشورها را جز خودشان ندارند چرا که سناتور دورباین اضافه نمود: روس ها و کوبایی هایی که در کاراکاس برای حفاظت از مادورو هستند باید برگردند و اجازه دهند ونزوئلایی ها خودشان درباره آینده تصمیم بگیرند.

ریک اسکات سناتور فلوریدا هم گفت: من امروز صبح با بولتون صحبت کردم. وضعیت در ونزوئلا سیال است و اطلاعات همانگونه که شبکه های اجتماعی زیادی بسته شده اند، ناقص است. اما آمریکا در کنار میهن پرستان ونزوئلایی در مبارزه برای زندگی، آزادی و افتخار مقدسشان ایستاده است.

مایک پنس معاون اول رئیس جمهوری آمریکا هم که پیش از این به خط مقدم مبارزه با دولت مادورو در مرزهای این کشور با کلمبیا رفته بود، به شرایط امروز این کشور واکنش نشان داد و اظهار کرد: به خوان گوایدو، مجمع ملی و همه مردم آزادی خواه ونزوئلا که امروز برای عملیات لیبرتاد به خیابان ها آمده اند می گویم؛ ما با شما هستیم! آمریکا تا بازگشت آزادی و دموکراسی با شما خواهد بود. ونزوئلا را آزاد کنید.

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا که تصور می نماید قدرت آمریکا را تحت راهنمایی ترامپ می تواند با تئوری صلح به وسیله قدرت و با خروج از بسیاری پیمان ها و نهادهای بین المللی به دست آورد و سیاست تغییر رژیم را در یکی از کشورها پیاده کرد تا قدرت واشنگتن بار دیگر به نمایش درآید، از شرایط امروز ونزوئلا استقبال کرد.

وی که از به جان هم افتادن مردم و به رنج انداختن آنها برای رسیدن به مقاصد سیاسی ابایی ندارد و دکترین خود را بر این اساس گذاشته است، نوشت: امروز خوان گوایدو رئیس جمهوری موقت خاطرنشان کرد که عملیات لیبرتاد را شروع نموده است. دولت آمریکا از مردم ونزوئلا برای آزادی و دموکراسی به طور کامل حمایت می نماید. دموکراسی نمی تواند مغلوب گردد.

پمپئو بارها از فشار بر مردم ایران برای تغییر نظام هم سخن گفته بود.

سناتور باب منندز، عضو ارشد دموکرات ها در کمیته سیاست خارجی سنای آمریکا هم به مذاکره با بولتون اشاره نمود و در یادداشت توئیتری خود نوشت: ما به ایستادن در کنار گوایدو و مردم ونزوئلا در امیدشان برای صلح، انتقال دموکراتیک به منظور خاتمه دادن به رژیم جنایت کار مادورو می ایستیم. من امروز صبح با بولتون صحبت کردم تا تاکید کنم که حمایت فراحزبی برای بازگشت دموکراسی به ونزوئلا را تایید می کنم.

مایکل مک کال عضو مجلس نمایندگان آمریکا هم در صفحه خود نوشت: برای ایمنی مردم ونزوئلا در طول مبارزه شان برای آزادی و دموکراسی دعا می کنم. من در کنار و با مردم ونزوئلا و گوایدو می ایستم. مادورو و ارتش او باید تسلیم شوند و اجازه دهند انتقال مسالمت آمیز بدون خشونت انجام گردد.

وی از عملیات موسوم به لیبرتاد (ازادی) حمایت نموده است.

جیم ریش رئیس کمیته سیاست خارجی سنای آمریکا هم نوشت: من امروز صبح از سوی مقامات درباره شرایط ونزوئلا توجیه شدم. ما به حمایت از گوایدو رئیس جمهوری موقت و دولت قانونی آن ادامه می دهیم و از مادورو می خواهیم که آنچه را که درست است انجام دهد و قدرت را وانهد.

شبک**اروپام*1429**1392

منبع: ایرنا
انتشار: 24 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sabzevartoday.ir شناسه مطلب: 522

به "بولتون سرکرده تیم ب پشت سر عملیات لیبرتاد در ونزوئلا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بولتون سرکرده تیم ب پشت سر عملیات لیبرتاد در ونزوئلا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید