مشارکت چین و روسیه از پختن بلینی تا رزمایش نظامی

به گزارش سبزوار امروز، روابط روسیه و چین هر روز بیشتر از قبل نزدیک می گردد و عمق روابط راهبردی مسکو و پکن و مشارکت استراتژیک آنها را می توان در نشست اخیر سران دو کشور در خاور دور روسیه و کوشش مشترک سران آنان برای پختن بلینی غذای معروف روس ها تا شرکت چینی ها در بزرگترین رزمایش تاریخ روسیه دید.

مشارکت چین و روسیه از پختن بلینی تا رزمایش نظامی

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

به گزارش ایرنا از مسکو، ولادیمیر پوتین و شی جین پینگ روز گذشته در حاشیه چهارمین همایش مالی شرق در جزیره روسکی بندر ولادی وستوک علاوه بر دیدار، گفت وگو و عقد قراردادهای تجاری، به آشپزی پرداختند تا به دنیا این پیغام را مخابره نمایند که اعتماد دو کشور به یکدیگر فراتر از روابط تجاری است.

پوتین در دیدار رسمی با همتای خود نیز، چین را مهم ترین شریک روسیه در دنیا خواند و تاکید نمود توسعه روابط با چین که روس هااز آن به کیتای یاد می نمایند نخستین اولویت سیاست خارجی کرملین است تا آب پاکی را روی دست غربی ها ریخته باشد که مدعی هستند برای بازکردن آغوش خود به روی روسیه، مسکو باید تابع فرمان آنان باشد.

بسیاری از کارشناسان روس معتقدند که روسیه امروز بیش از هرزمانی به گسترش روابط خود با شرق از جمله چین فکر می نماید چرا که هر روز بر فشار تحریم های یکجانبه آمریکا علیه این کشور افزوده می گردد و هر از چند گاهی از غرب بسته های جدید تحریمی از راه می رسند.

آمریکا اخیرا وعده داده است که در ماه نوامبر (آبان ماه) نیز بسته جدیدی از تحریم ها را علیه روسیه اعمال کند.

کارشناسان روس در مورد رویکرد چین نیز می گویند، رهبری چین نیز از این کوشش روسیه برای گسترش همکاریهای راهبردی در عرصه های گوناگون استقبال می نماید و این حرکت دو سویه در روابط دو کشور باعث تحکیم پایه های مشارکت راهبردی بر اساس اصل رعایت منافع متقابل و مقابله با فشارهای آمریکا شده است.

  • استفاده بیشتر روسیه و چین از ارز ملی در همکاریهای مالی

اما روسیه و چین برای مقابله با سیاست های مخرب آمریکا علیه دو کشور، قدم هایی برداشته اند که مهمترین آنها سیاست مقابله با دلار است که ترامپ را به شدت نگران نموده است. چرا که صندلی دلار در روابط بین الملل را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

روسیه و چین از دو سال پیش تاکنون از ارزهای ملی برای مبادلات بازرگانی و همکاریهای مالی استفاده می نمایند هر چند که استفاده از واحد های پولی محدود است.

ولادیمیر پوتین پس از دیدار با رئیس جمهوری چین از توافق دو کشور برای استفاده بیشتر از ارزهای ملی در مبادلات تجاری خبر داده است.

  • افزایش سطح مبادلات بازرگانی

در دیدار روسای جمهوری روسیه و چین موضوع افزایش مبادلات بازرگانی دو کشور مورد آنالیز نهاده شد.

حجم مبادلات تجاری روسیه و چین در نیمه نخست امسال میلادی (دی 96 تا مرداد 97) 50 درصد افزایش یافته و به گفته پوتین با برنامه ریزی دو کشور بزودی به 100 میلیارد دلار می رسد.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه گفته است روسیه و چین برای رساندن ارزش روابط مالی دو کشور از 68 میلیار دلار در سال 2015 به 200 میلیارد دلار تا سال 2020برنامه ریزی نموده اند.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه اظهار داشت: پکن شریک راهبردی مالی مسکو بشمار می رود و همکاری های روسیه و چین نمونه ای از روابط عالی دو کشور در قرن بیست و یکم است.

لاوروف ادامه داد: برای توسعه روابط پکن و مسکو موضوع ها نادیده گرفته نمی گردد بلکه طرفین با توافق و مذاکره محبت آمیز همراه رایزنی مسائل را حل می نمایند.

اجرای پروژه های مشترک در دستور کار است

روسای جمهوری روسیه و چین در بیانیه ای در خاتمه دیدار خود در ولادی وستوک اعلام کردند دو کشور 73 پروژه مشترک به ارزش 100 میلیارد دلار را شروع خواهند کرد.

بر اساس اطلاعات رسانه های روسی، چین و روسیه تاکنون پروژه هایی به ارزش 4.6 میلیارد دلار را اجرا نموده اند.

مهم ترین پروژه صنعتی روسیه و چین، طرح نیروگاه هسته ای تیان وان چین است که چهار بلوک آن با مشارکت شرکت دولتی روس اتم ساخته شده و در ماه مارس 2019 چهارمین بلوک این نیروگاه به بهره برداری می رسد.

  • رویکرد نگاه به شرق روسیه

مسکو از سال 2014 پس از روبرو شدن با موج اقدام های مالی و نظامی ضد روسی آمریکا، اتحادیه اروپا و ناتو بر سر پرونده اوکراین، گرایش بیشتر به شرق بویژه چین را در دستور کار قرار داده و افزون بر همکاری های مالی، همگرایی های نظامی را نیز دنبال می نماید.

در این زمینه می توان به قرارداد تحویل سامانه های پدافند موشکی اس 400 به پکن اشاره نمود که تنها فروش خارجی آن بشمار می رود.

روسیه و چین همچنین همکاری های نظامی و امنیتی خود را گسترش داده اند و چندی پیش واحدهای ارتش روسیه در رزمایش مشترک با چین در این کشور شرکت کردند و همینک نیز رزمایش وستوک-2018 بزرگترین رزمایش تاریخ روسیه در مناطق شرق و سیبری روسیه جریان دارد که واحدهایی از چین نیز در آن شرکت دارند.

مسکو و پکن در عرصه بین المللی نیز همکاری گسترده دارند و در چارچوب گروه بریکس، سازمان همکاری شانگهای با یکدیگر همکاری می نمایند و دو کشور از اعضای گروه 1+4 برای برطرف اختلافات درباره برنامه هسته ای ایران هستند که از برجام حمایت می نمایند.

اعزام بزرگترین هیات تجاری به چهارهمین همایش مالی خاور دور روسیه از سوی چینی ها و اظهارات دیروز شی جین پینگ رئیس جمهوری چین مبنی بر آمادگی این کشور برای گسترش روزافزون روابط در تمامی حوزه ها، گویای این واقعیت است که دو عضو اصلی شورای امنیت سازمان ملل متحد بیش از هر زمانی به یکدیگر نزدیک شده اند و به دنبال عمق بخشیدن بیشتر به روابط راهبردی خود هستند مساله ای که به نظر می رسد بیش از همه غربی ها مخصوصا اروپایی ها همسایه غربی روسیه را نگران خواهد نمود.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 11 آذر 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: sabzevartoday.ir شناسه مطلب: 886

به "مشارکت چین و روسیه از پختن بلینی تا رزمایش نظامی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مشارکت چین و روسیه از پختن بلینی تا رزمایش نظامی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید