به پیتزا سلامی دوباره می کنم

به گزارش سبزوار امروز، پیتزا در میان غذاهای سریع، علاقه مندان بسیاری دارد اما وقتی از افراد درباره نوع آن و مواد تشکیل دهنده اش می پرسیم، بیشترشان سوسیس و کالباس را پای ثابت این غذا می دانند در حالی که می توان از هر ماده غذایی دیگری برای تنوع بخشیدن به طعم این غذا استفاده کرد و با یاری این ترفند، بدغذاترین افراد را به غذا خوردن واداشت. پیتزای سبزیجات ما، راهی است برای ورود سبزیجات متنوع به برنامه غذایی شما که بهتر است برای امتحان هم که شده یک بار آن را میل کنید.

به پیتزا سلامی دوباره می کنم

به پیتزا سلامی دوباره می کنم

نویسنده:فرناز قماشچی

سالم سازی یک فست فود : پیتزای سبزیجات

پیتزا در میان غذاهای سریع، علاقه مندان بسیاری دارد اما وقتی از افراد درباره نوع آن و مواد تشکیل دهنده اش می پرسیم، بیشترشان سوسیس و کالباس را پای ثابت این غذا می دانند در حالی که می توان از هر ماده غذایی دیگری برای تنوع بخشیدن به طعم این غذا استفاده کرد و با یاری این ترفند، بدغذاترین افراد را به غذا خوردن واداشت. پیتزای سبزیجات ما، راهی است برای ورود سبزیجات متنوع به برنامه غذایی شما که بهتر است برای امتحان هم که شده یک بار آن را میل کنید.

مواد لازم: (برای چهار نفر)

خمیر، یک چانه

هویج نگینی خرد شده، یک لیوان

ذرت، 5 قاشق غذاخوری

کرفس، 5 قاشق غذاخوری

نخودفرنگی، 5 قاشق غذاخوری

قارچ خرد شده، دو لیوان

خامه، 100 گرم

پنیرپیتزا، به اندازه دلخواه

فلفل سیاه و آویشن، به اندازه دلخواه

روغن کنجد، 4 قاشق غذاخوری

طرز تهیه

برای تهیه پیتزایتان، ابتدا ظرفتان را با کمی روغن کنجد آغشته کنید و پس از پهن کردن خمیر در آن، سبزیجاتی را که از قبل بخارپز نموده و کمی تفت داده اید روی خمیر بریزید. در آخر، خامه مخلوط شده با فلفل و آویشن و نهایتاً پنیرپیتزا را اضافه نموده و به مدت 30 تا 45 دقیقه آن را در فر داغ قرار دهید و پس از طلایی شدن، آن را سرو نموده و از طعم هر برش آن لذت ببرید.

هویج، ضدسرطان

حتما شنیده اید که مصرف هویج برای سلامتی چشم بسیار مفید است زیرا غنی ترین منبع پیش ساز ویتامین A (بتا کاروتن) در بین سبزیجات به تعداد می رود. بتاکاروتن جزو خانواده کاروتنوییدها بوده و یک آنتی اکسیدان بسیار قوی است و باعث بهبود عملکرد ایمنی بدن می گردد و از سلول های بدن در برابر رادیکال های آزاد محافظت نموده نهایتا خواص ضد سرطانی دارد. هویج در کاهش کلسترول خون هم نقش به سزایی داشته و به این وسیله قادر است از بروز بیماری های قلبی جلوگیری کند. یادتان نرود که بخارپز کردن هویج به جذب بهتر بتاکاروتن یاری می نماید.

ذرت، تقویت نماینده قلب

این سبزی به علت اسید فولیک فراوان از بروز بیماری های قلبی جلوگیری نموده و فیبر بالای آن حرکات روده ای را افزایش و احتمال ابتلا به سرطان کولون را کاهش می دهد. از قلم نیاندازید که مصرف روزانه یک لیوان ذرت تامین نماینده 23 درصد احتیاجروزانه افراد به فیبر، 19 درصد احتیاج روزانه به اسیدفولیک و 18 درصد احتیاج روزانه به نیاسین (B3) است. ویتامین B3 به وسیله کاهش کلسترول خون در کاهش احتمال بروز بیماری های قلبی بسیار موثر است.

کرفس، کم کالری

کرفس پتاسیم بالایی دارد به طوری که در 100 گرم از آن 320 میلی گرم از این ماده معدنی وجود داشته و مصرف مرتب آن به کنترل فشار خون یاری می نماید. به علاوه وارد کردن این سبزی به برنامه غذایی افراد اندازه کالری دریافتی شان را به حداقل می رساند. از قلم نیاندازید که این سبزی فیتالدیید فراوانی داشته و این ماده یک آرام بخش کامل است.

نخودفرنگی، رفیق قلب

این سبزی دارای پتاسیم، اسید فولیک و آهن است و در کل هر 100 گرم از آن کالری نسبتا بالایی دارد بنابراین برای کسانی که اضافه وزن دارند توصیه می گردد که کمتر از آن استفاده نمایند. به علاوه، این سبزی حاوی مقادیر مناسبی از اسیدفولیک و ویتامین B6 است. این دو ماده مغذی باعث کاهش ساخت هموسیستئین در خون شده و علاوه بر اینکه اندازه بروز بیماری های قلبی را کاهش می دهند.

قارچ، کنترل نماینده فشار خون

قارچ فاقد کلسترول و سدیم است. قارچ بعلاوه حاوی انواع ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر می باشد و در کل یک سبزی مناسب برای پیشگیری از بیماری های قلبی به حساب آمده و خوشبختانه به ذایقه ما ایرانی ها خوش می آید. جالب است بدانید که خوردن پنج عدد قارچ میانه 50 درصد از احتیاج روزانه افراد را به ماده معدنی مس تامین خواهد نمود. مس در ساخت گلبول های قرمز نقش به سزایی دارد. حتما می دانید که پتاسیم موجود در قارچ هم در کنترل فشار خون موثر است.

پنیر پیتزا و روغن کنجد

پنیر پیتزا ارزش غذایی بالایی دارد و منبع غنی از پروتئین، چربی، کلسیم، فسفر است. پس اگر اضافه وزن دارید، بهتر است کمتر از آن بهره ببرید.اما روغن کنجد نه فقط کلسترول بدن را بالا نمی برد بلکه موجب کاهش آن می گردد و باعث پایین آمدن سطح تری گلیسرید و کلسترول بدن و کاهش بروز بیماری های قلبی عروقی می گردد. روغن کنجد تاثیر بسیار زیادی در کاهش فشار خون در افرادی که از فشار خون بالا رنج می برند هم دارد.

برای نگهداری پیتزا

شما می توانید به جای مانده پیتزای سبزیجات تان را به مدت سه تا چهار روز در یخچال نگهداری کنید. باید توجه داشته باشید که حداقل در عرض مدت کوتاه، حدوداً دو ساعت پس از سرو و مصرف کردن آن، به منظور کاهش خطر بیماری هایی که به وسیله غذای فاسد منتقل می گردد در داخل یخچال (البته در ظرفی دربسته) بگذارید.

اگر اضافه وزن دارید

اگر چاق هستید و برشی از این پیتزا را هوس نموده اید، بهتر است خمیر استفاده شده در آن را کمی نازک تر بگیرید. از ذرت و نخودفرنگی کم نموده و به جای آنها بیشتر از هویج، قارچ، کرفس و حتی فلفل دلمه ای بهره ببرید. ضمناً، خامه را به کل فراموش نموده و فقط کمی روی آن پنیر پیتزا بریزید.

اگر فشار خون دارید

فشارخونی ها بهتر است در این غذا از سس و نمک کمتر استفاده نمایند و به جای آنها میزان کرفس و قارچ را بیشتر نموده و به آن چند حبه سیر تازه هم اضافه نمایند. اینها سبزیجاتی هستند که به کنترل فشار خون یاری می نمایند.

اگرچربی خون دارید

در صورت داشتن چربی خون هم مصرف تمامی این سبزیجات در کنار گوجه فرنگی و جوانه گندم البته با محدود کردن میزان ذرت و نخودفرنگی می تواند غذای مفیدتری را در اختیار شما قرار دهد.

منبع:http://salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 29 شهریور 1400 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: sabzevartoday.ir شناسه مطلب: 2173

به "به پیتزا سلامی دوباره می کنم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "به پیتزا سلامی دوباره می کنم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید