با مزایای شگفت انگیز تخم هندوانه آشنا شوید!

به گزارش سبزوار امروز، در تابستان هیچ چیزی به میزان یک هندوانه خنک و آبدار نمی چسبد. خوردن این میوه شاداب کننده در یک روز گرم یا در یک پیک نیک از تفریحات و لذت های بسیاری از مردم در فصل تابستان است.

با مزایای شگفت انگیز تخم هندوانه آشنا شوید!

بسیاری از افراد هنگام خوردن هندوانه هسته های آن را خارج می نمایند و دور می اندازند. اما این هسته ها دارای ارزش غذایی بسیار بالایی هستند.

تخم هندوانه حاوی پروتئین، انواع ویتامین B و ویتامین های دیگر، منیزیم، فسفر، آهن، پتاسیم، مس، منگنز و روی است. بعلاوه کالری تخم هندوانه بسیار پایین است.

هنگامی که تخم هندوانه خشک و بو داده گردد، می تواند به عنوان یک میان وعده مغذی به شمار آید.

در ادامه به 10 مزایای شگفت انگیز تخم هندوانه اشاره می کنیم:

1- مدیریت دیابت

تخم هندوانه دیابت را مدیریت می نماید و از عوارض جانبی مربوط به دیابت جلوگیری می نماید. این هسته ها حاوی آمینو اسیدهایی هستند که باعث آرامش و باز کردن رگ های خونی می شوند و رادیکال های آزاد و استرس اکسیداتیو (پیروزی رادیکال های آزاد بر دفاع آنتی اکسیدانی بدن) را کاهش می دهند.

بعلاوه منیزیم موجود در آن به تنظیم سوخت و ساز کربوهیدرات بدن که به طور مستقیم بر روی سطح قند خون تاثیر می گذارند، یاری می نماید.

2- مبارزه با خستگی

خوردن یک مشت تخم هندوانه انرژی شما را تا حد زیادی تقویت می نماید و با خستگی مبارزه می نماید. تخم هندوانه سرشار از آهن است. آهن یک جزء مهم هموگلوبینی است که اکسیژن را به سرتاسر بدن می رساند و بعلاوه سیستم ایمنی بدن را قوی تر می نماید.

علاوه بر این تخم هندوانه حاوی آمینو اسیدی به نام L-citrulline است که احساس خستگی فرد را کاهش می دهد.

3- سلامتی قلب

خوردن تخم هندوانه سلامت قلب شما را تا حد زیادی تضمین می نماید به شما این اطمینان را می دهد که قلب شما در شرایط خوبی باقی خواهد ماند.

تخم هندوانه غنی از اسید های چرب منحصر به فرد و غیر اشباع شده ای است که از سکته و حمله قلبی جلوگیری می نماید. این چربی ها سطح کلسترول بد خون را پایین می آورند. بعلاوه پتاسیم موجود در هندوانه از بیماری های قلبی جلوگیری می نماید و قلب شما را سالم نگه می دارد.

4- کنترل فشار خون

تخم هندوانه حاوی مقادیر زیادی از پروتئین متشکل از چندین اسید آمینه است. یکی از این اسیدهای آمینه آرژینین نام دارد. هنگامی که بدن آرژینین فراوری کند، مصرف آرژینین اضافه به وسیله وعده غذایی می تواند به کنترل و تنظیم فشار خون یاری کند و حتی بیماری های مربوط به گرفتگی مجرای قلب را کاهش دهد.

5- سلامت ماهیچه ها

برای تقویت سلامت ماهیچه ها و جلوگیری از درد عضلات پس از ورزش، تخم هندوانه بسیار موثر است.

تخم هندوانه حاوی منبعی حاوی L-citrulline است که در کمتر مواد غذایی یافت می گردد. L-citrulline یک ماده غذایی مهم برای ترمیم و حفظ بافت عضله ها است.

L-citrulline باعث ریلکسی عضلات، افزایش قدرت در ورزش های غیر هوازی و تسکین درد عضلات می گردد.

6- کاهش چربی بدن

تخم هندوانه غنی از ماده ای به نام سیترولین است که در اسید آمینه آرژنین متابولیزه می گردد. آرژنین به کاهش میزان چربی بدن یاری می نماید. بعلاوه تخم هندوانه میزان کالری پایینی دارد که باعث کاهش وزن می گردد. تخم هندوانه حاوی میزان اندکی چربی است اما این چربی ها، چربی های خوب اشباع نشده و منحصر به فردی هستند.

7- افزایش عملکرد مغز

تخم هندوانه حاوی منبع غنی از فولات یا فولیک اسید یا همان ویتامین B9 است. فولات برای عملکرد مناسب مغز لازم است. در واقع زنان باردار باید به میزان کافی فولات مصرف نمایند زیرا کمبود آن در بدن با بعضی نقض های مربوط به لوله های عصبی رحم مرتبط است.

بعلاوه اسید های چرب مفید در تخم هندوانه، عملکرد انتقال دهنده های عصبی را بالا می برد که منجر به بهبود حافظه و مهارت های شناختی می گردد.

8- جلوگیری از مسائل مربوط به چشم

این هسته های کوچک برای بینایی شما بسیار مفید هستند و می توانند ریسک پیری زودرس چشم و دیگر بیماری های چشمی را کاهش دهند. ویتامین A موجود در تخم هندوانه برای چشم های شما بسیار مفید است. در واقع کمبود ویتامین A در بدن با مشکل دژنراسیون ماکولا (تاری دید در سنین بالا) مرتبط است.

9- بهبود سلامتی موها

موهای ما عمدتا از پروتئین ساخته شده اند و مصرف هرچیزی که حاوی پروتئین باشد برای موهای ما مفید است.

همانطور که تخم هندوانه حاوی مقادیر قابل توجهی از پروتئین ها است، خوردن آن می تواند به رشد و سلامتی موها یاری کند. بعلاوه آهن موجود در تخم هندوانه به تقویت و رشد سریع موها یاری می نماید. آهن بعلاوه از نازک و خشک شدن موها جلوگیری می نماید.

10- درخشندگی پوست

ویتامین C موجود در تحم هندوانه به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی عمل می نماید که از پوست شما در برابر خسارات ناشی از رادیکال های آزاد که می توانند به پیری پوست سرعت بخشند، جلوگیری می نماید.

بعلاوه تخم هندوانه حاوی اسید های چرب مفیدی به نام اولئیک اسید و لینولیوم اسید است که باعث رطوبت رسانی و جلوگیری از خشکی پوست می شوند. روغن تخم هندوانه برای انواع پوست ها مناسب است و بعلاوه از عفونت های پوستی جلوگیری می نماید.

منبع: فوت و فن
انتشار: 17 مرداد 1401 بروزرسانی: 17 مرداد 1401 گردآورنده: sabzevartoday.ir شناسه مطلب: 2489

به "با مزایای شگفت انگیز تخم هندوانه آشنا شوید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با مزایای شگفت انگیز تخم هندوانه آشنا شوید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید