اشتغال 70 درصد فارغ التحصیلان دانشگاه فنی و حرفه ای

به گزارش سبزوار امروز، تهران (پانا) - معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فنی وحرفه ای گفت 65 تا 70 درصد فارغ التحصیلان دانشگاه در رشته تحصیلی خود مشغول کار هستند و این نشان می دهد که این دانشگاه توانسته بین رشته تحصیلی و ارتباط با جامعه رابطه ای موثر برقرار کند.

اشتغال 70 درصد فارغ التحصیلان دانشگاه فنی و حرفه ای

به گزارش اداره کل روابط عمومی، محسن جهانشاهی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فنی و حرفه ای بیان نمود: مسئولیت این دانشگاه تربیت تکنسین ها و مهندسین ماهری است که می توانند در آینده چرخه اقتصاد را به خوبی بچرخانند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فنی و حرفه ای ادامه داد: 65 تا 70 درصد فارغ التحصیلان دانشگاه در رشته تحصیلی خودشان مشغول کار هستند و این نشان می دهد که ما توانسته ایم بین رشته تحصیلی و ارتباط با جامعه رابطه ای موثر برقرار کنیم. تفاوت ما با دانشگاه های تراز اول تئوری این است که 60 تا 70 درصد سیلابس دروس ما در دانشگاه به صورت عملی ارائه می گردد.

وی با بیان اینکه دانشگاه فنی و حرفه ای بزرگترین دانشگاه جامع دولتی با بیش از 181 دانشکده در سراسر کشور است، گفت: درحال حاضر حدود 150 تا 200 هزار دانشجوی فعال، 23 هزار مدرس و حق التدریس، 1500 کادر هیئت علمی با دانشگاه همکاری می نمایند.

جهانشاهی گفت: این دانشگاه آمادگی دارد که برای اساتید و دانشجویان دانشگاه های مختلف دوره های مهارت آموزی و مهارت ورزی برگزار کند. درحال حاضر دانشگاه فنی و حرفه ای تنها متولی حرفه و مهارت در کشور است که مبتنی بر دانش فعالیت می نماید.

وی با اشاره به اینکه اگر دانشگاهی مسئولیت تربیت فارغ التحصیلان ماهر را دارد باید بتواند زیرساخت های مناسب را فراهم کند، مطرح نمود: سال 95 و 96 حدود 12 میلیارد ریال، سال 96 و 97 حدود 200 میلیارد ریال، سال 97 و 98 حدود 530 میلیارد ریال و سال 98 و 99 درحدود 220 میلیارد تومان برای تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی دانشگاه سرمایه گذاری شد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فنی و حرفه ای بیان نمود: درحال حاضر 3300 آزمایشگاه و کارگاه تخصصی در سراسر کشور داریم که به تازگی به شبکه آزمایشگاهی راهبردی معاونت علمی و شاعا متصل شده اند. همچنین در حوزه شرکت های دانش بنیان به سمت صنایع خلاق پیش رفته ایم و طبق اعلام معاونت علمی و فناوری رییس جمهور، دانشگاه فنی و حرفه ای یکی از مبادی شرکت های خلاق شده است.

وی گفت: در کنار راه اندازی 42 مرکز رشد و شکوفایی، 5 مرکز نوآوری راه اندازی کردیم که تعداد آن ها را به زودی به 10 مرکز خواهیم رساند.

جهانشاهی توضیح داد: دانشگاه فنی و حرفه ای بیش از هر دانشگاه دیگری در شرایط کرونا آسیب دید، چون دانشگاهی است که بیشتر دروسش عملی بوده و برگزاری آن ها به صورت مجازی آنطور که باید و شاید کامل نبود. برهمین اساس در ترم جاری برای سه رشته تحصیلی تاسیسات، خودرو و مکانیک 300 آزمایشگاه مجازی ما برخط (virtual lab) شد.

با این امکان که آنچنان تفاوتی با برگزاری حضوری کلاس های عملی نیست، دانشجویان به راحتی می توانند دروس عملی خود را بگذرانند.

وی بیان نمود: قرار نیست خروجی طرح های پژوهشی ما تنها فراوری یک مقاله باشد. اگر طرحی تعریف گردد که مسیرش به سمت تجاری سازی نباشد، پذیرفته نمی گردد بنابراین طرح های پژوهشی تصویب می شوند که قطعا قابلیت تجاری سازی و ورود به بحث صنعت و جامعه را داشته باشد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فنی و حرفه ای گفت: با دستور رییس دانشگاه امیدواریم برای سال آینده بودجه این حوزه را 100 درصد افزایش دهیم. سال جاری تنها برای تجهیز آزمایشگاه ها حدود 212 میلیارد تومان هزینه کردیم و امیدواریم بوجه حوزه پژوهش از این عدد بسیار بیشتر باشد.

وی ادامه داد: سال جاری مراکز رشد بعنوان بستری برای تجاری سازی محصولات و دستاورد ها در بودجه تفصیلی دانشگاه دیده شده تا از این لحاظ بتوانیم یه بودجه حوزه پژوهش کنیم.

یعقوب دادگر مدیرکل پژوهش و فناوری دانشگاه فنی و حرفه ای نیز در این نشست خبری گفت: سال جاری 497 طرح پژوهشی توسط اساتید این دانشگاه ارائه شده که در مرحله داوری است.

مدیر کل امور پژوهش و فناوری دانشگاه ادامه داد: در حال حاضر در 2 فاز 9 آزمایشگاه در 6 استان ایجاد نموده ایم که در فاز یک 8 آزمایشگاه در 5 استان، در فاز 2 یک آزمایشگاه در همدان ایجاد شد در فاز سوم نیز 3 الی 4 آزمایشگاه ایجاد خواهد شد.

وی توضیح داد: سال جاری 283 محصول و دستاورد را در هفته پژوهش ارائه کردیم و اکنون 6 محصول در مرحله تجاری سازی قرار دارند همچنین باید بگویم سال آینده به 400 محصول و دستاورد خواهیم رسید.

وی اظهار داشت: از طرفی باید بگویم 313 صنعت خلاق را در کل کشور راه اندازی کردیم.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 3 فروردین 1400 بروزرسانی: 3 فروردین 1400 گردآورنده: sabzevartoday.ir شناسه مطلب: 1888

به "اشتغال 70 درصد فارغ التحصیلان دانشگاه فنی و حرفه ای" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اشتغال 70 درصد فارغ التحصیلان دانشگاه فنی و حرفه ای"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید