اساسنامه سازمان های فاوا و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری مشهد اصلاح شد

به گزارش سبزوار امروز، خبرنگاران/خراسان رضوی در جلسه امروز شورای شهر مشهد اساسنامه سازمان های فاوا و ساماندهی مشاغل شهری و فرآوردهای کشاورزی شهرداری مشهد اصلاح شد.

اساسنامه سازمان های فاوا و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری مشهد اصلاح شد

بتول گندمی ظهر امروز، 24 شهریور، در صدوپنجمین جلسه علنی پنجمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد که در تالار شهر برگزار گردید، در جریان آنالیز لایحه اصلاح اساسنامه سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآوردهای کشاورزی و لایحه اصلاح اساسنامه سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات اظهار کرد: دو اساسنامه برای این دو سازمان به صحن شورا آوردیم تا شاید مسائل شهرداری حل و وزارت کشور برای حل مسائل آنان یاری کند. در اساسنامه سازمان مشاغل شهری با توجه به اینکه اساسنامه قبلی قدیمی بوده و احتیاج به اصلاحات ویژه داشت، اصلاحات زیادی صورت گرفت.

وی ادامه داد: در مورد سازمان فاوا به طور معین چند وظیفه را در اساسنامه اضافه کردیم که آن براساس مصوبات شورا و درخواست خود سازمان بود. ما و شهرداری در یک بخش اختلاف داریم که آن ماده 13 بند 7 این لایحه است. آیین نامه اقتصادی و معاملاتی سازمان براساس قانون شهرداری و مفاد آیین نامه توسط هیات مدیره تهیه و به شورای سازمان پیشنهاد می گردد که پس از تصویب شورای اسلامی شهر مشهد به اجرا در خواهد آمد. تا زمانی که سازمان آیین نامه اقتصادی و معاملاتی خاص نداشته باشد، آیین نامه اقتصادی مصوب شهرداری ها با رعایت مفاد قوانین سازمان و سایر قوانین مرتبط ملاک عمل است. شهرداری در ادامه این بند از ما می خواهد که درخصوص تصمیمات اقتصادی، شورای هیئت مدیره جانشین شورای شهر و مدیرعامل نیز جانشین شهردار در حوزه اقتصادی و معاملات سازمان باشد و تصمیم بگیرند اما ما این بند را نپذیرفتیم.

آیدا مهربان، سرپرست معاونت برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار مشهد، عنوان نمود: واقعیت این است که فرصت و امکانی به شهرداری داده شده که یک اساسنامه را براساس الگوی 84 پیش ببرد. یک رایزنی هایی صورت گرفته که می تواند این بند مورد تایید قرار گیرد. از اعضای شورای شهر درخواست دارم که با توجه به فضای ایجاد شده این مسئله را با حداکثر اختیار ببینیم. از شورا تقاضا دارم این بند را حذف نکند چرا که شورا ابزارهای نظارتی دارد. این بند در اساسنامه های قبلی بوده و درخواست دارم که بازهم وجود داشته باشد.

مهدی یعقوبی، معاون خدمات شهری شهردار مشهد، نیز بیان نمود: عملا اگر این بند حذف و چنین اصلاحی صورت بگیرد، ما با دست خود خود را 54 کردیم. این یعنی همان خواسته ای که وزارت کشور از ما می خواهد. یک فرصت ایجاد شده است. نباید دست خود را برای 10 سال آینده ببندیم. در هیئت مدیره عضو ناظر شورا داریم که نظارت کاملا انجام می گردد. اگر این بند حذف گردد، این اساسنامه را از دستور کار خارج کنید چرا که با این کار اصلا قرار نیست اساسنامه تغییر کند.

سید محسن حسینی پویا، رئیس کمیسیون حقوقی شورای اسلامی شهر مشهد، اعلام نمود: شهرداری حق پس دریافت آیین نامه در این مرحله را ندارد. این بخش به درستی از آیین نامه حذف شده است. سقف اختیارات آقای شهردار نیز مشخص شده و اختیارات زیر مجموعه آقای شهردار نمی تواند بالاتر از شهردار باشد.

گندمی تاکید نمود: در گذشته یک سازمان در حد شهردار می توانست تایید و تشریفات انجام دهد. وقتی به او می گفتیم چرا چنین کاری انجام می دهی؟ می گفت مدیرعامل سازمان جانشین شهردار است و براساس اساسنامه کار انجام می گردد. اگر استقلال سازمان را می خواهد باید در بودجه و دیگر موارد نیز استقلال داشته و بودجه خود را از شورای شهر نگیرند. به جهت اینکه ما نمی توانیم ادم ها را کنترل کنیم نمی توانم چنین سیاست هایی را بگذاریم. شاید این موضوع سیاست درستی باشد اما مدیران مربوطه می توانند این سیاست درست را درست اجرا نمایند؟ نگذارید یک روز در پشت این تربیون ها گزارش بازرسی که از برخی از سازمان هایی که چنین تفیض اختیاری در گذشته داشته اند را بخوانیم.

محمد حسین ودیعی، عضو شورای اسلامی شهر مشهد، هم در مقام موافق گفت: جمع بندی اعضای شورا در کمیسیون ها، اساسنامه امروز شد. دو رویکرد در اصلاح این اساسنامه ها وجود داشت. موضوع گسترش اساسنامه هاست. امروزه تئوری راهبری اجرایی تغییر نموده است.اتفاقا حذف آن ماده که دوستان شهرداری اعتراض دارند، درست و به جا بود. هیئت مدیره ای که سالانه ده میلیارد گردش حساب دارد، اختیاراتش بیشتر از شورای شهر بود. من نمی دانم دوستان ما در شهرداری چه نگرانی ای دارند. تا به امروز شورای شهر هرقراردادی با هر حجم معاملاتی را با دید باز آنالیز و بعد پذیرفته است. دیروز تا دیروقت بر روی این موضوع کار کردیم، برگشت این آیین نامه قابل قبول نیست.

حمیدرضا موحدی زاده، نایب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد، در این خصوص اظهار کرد: شورا باید در کارهای سازمان های زیر دست شهرداری ناظر باشد. حذف این بند درست است.

لازم به ذکر است این لایحه با 14 رای موافق به تصویب رسید که متن لایحه اساسنامه سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی به توضیح زیر است:

ماده واحده: در اجرای بندهای ماده 55 و مستند به مفاد ماده 84 قانون شهرداری و بند 15 ماده 80 قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب 1375/3/1 با آخرین اصلاحات، اساسنامه سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی (موضوع تاییدیه شماره 1669/34/3/1/19774- 1377/12/25) اصلاح و به توضیح پیوست (مهر شده توسط شورای اسلامی شهر) به تصویب رسید.

همچنین متن لایحه اساسنامه سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات به توضیح زیر است :

ماده واحده: در اجرای بندهای ماده 55 و مستند به مفاد ماده 84 قانون شهرداری و بند 15 ماده 80 قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب 1375/03/01 با آخرین اصلاحات، اساسنامه سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد(موضوع تاییدیه شماره 34/3/1/95706-1390/6/28) اصلاح و به توضیح پیوست (مهر شده توسط شورای اسلامی شهر) به تصویب رسید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 5 آبان 1399 بروزرسانی: 5 آبان 1399 گردآورنده: sabzevartoday.ir شناسه مطلب: 1590

به "اساسنامه سازمان های فاوا و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری مشهد اصلاح شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اساسنامه سازمان های فاوا و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری مشهد اصلاح شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید