15 علت گریه نوزاد بعد از شیر خوردن

به گزارش سبزوار امروز، گریه نوزاد بعد از شیر خوردن دلایل زیادی می تواند داشته باشد که باید بررسی شود که اگر موضوع جدی است به پزشک مراجعه شود؛ در این مقاله 15 مورد از دلایل گریه نوزاد بعد از شیر خوردن بیان شده است.

15 علت گریه نوزاد بعد از شیر خوردن

تغذیه با شیر مادر، مواد غذایی مورد نیاز بدن کودک را تامین می کند. شیر مادر همچنین باعث رشد، گرما، آسایش و عشق می گردد. اما چه چیزی باعث می گردد که کودک بعد از خوردن شیر مادر گریه کند؟ آیا بدین معنی است که مادر شیر کافی ندارد؟ آیا بدین معنی است که کودک، شیر مادر را دوست ندارد؟

ممکن است اطرافیان به شما بگویند که شما شیر کافی ندارید و باید با شیشه شیر، نوزاد خود را سیر کنید. گاهی گفته می گردد پس از تغذیه با شیر مادر، شیشه شیر را هم به نوزاد بدهید اگر نوزاد تمایل به خوردن شیر داشت این نشان می دهد که شما شیر کافی نداشته اید. آیا این درست است؟ برای نوزادی که نشانه های شیر خوردن کافی از مادر را دارد ولی باز هم گریه می کند، این درست نیست.

نوشیدن شیر از شیشه شیر با نوشیدن از سینه مادر متفاوت است. هنگامی که یک کودک از شیر مادر تغذیه می کند، ممکن است از سینه مادر در تمام مدت شیر خوردن، اندکی شیر بخورد، اما هنگامی که کودک از بطری می نوشد در هر بار مکیدن شیر دریافت می کند. در واقع یک کودک به دلایل زیادی دوست دارد عمل مکیدن را انجام دهد نه فقط برای این که گرسنه است. برای مثال مکیدن باعث می گردد زمانی که کودک خیلی خسته است و یا درد دارد، آرامش پیدا کند و اگر او از یک بطری شیر تغذیه کند او هیچ فرصتی جز برای دریافت شیر ندارد. بنابراین اینگونه یک کودک ممکن است از یک شیشه شیر، شیر بیشتری بخورد حتی اگر نیازی به شیر نداشته باشد.

این ها نشانه های قابل اطمینانی است که نشان می دهد بچه ها در دفعات مختلف شیر خوردن، حجم شیرخوردنشان متفاوت است. اگر گودک شما نشانه های دریافت شیر کافی را نشان داد، حتی اگر بعد از شیر خوردن فریاد بزند، مطمئن باشید که شیر کافی دریافت کرده است و گرسنه نیست ولی اگر نشانه های دریافت شیر کافی را ندارد روش هایی وجود دارد که می توانید میزان شیر دریافتی نوزاد را افزایش دهید یا می توانید با یک مشاور تغذیه متخصص اطفال مشورت کنید.

در این مقاله 15 دلیل گریه نوزاد بعد از شیر خوردن، آورده شده است:

1-کودک خسته است.

خستگی می تواند یکی از دلایل گریه نوزاد بعد از شیر خوردن باشد. کودکی که خسته است معمولاً بعد از شیر خوردن گریه می کند. بعضی از نوزادان بعد از تغذیه با شیر مادر، به خواب می فرایند. بعضی از نوزادان که سالم هم هستند در روز یک دوره ناآرامی دارند، به طوری که مدت زمان زیادی گریه می کنند و بعد از آن کمی می خوابند. در این حالت ممکن است زمان شیر خوردن نوزاد کوتاه ولی نزدیک به هم باشد.

معمولاً بعد از نق نق زدن نوزاد، کودک می تواند مکیدن سینه مادر را شروع کند و بعد از مدتی کوتاه به خواب برود. فقط در حالت گریه کردن و یا به خواب رفتن، کودک مکیدن را انجام نمی دهد. این چرخه می تواند برای ساعت ها ادامه داشته باشد و به همین ترتیب کودک همچنان خسته به نظر می رسد. خبر خوب این است که این دوره های نا آرامی در بچه ها کوتاه است و معمولاً تا 3 ماهگی تمام می گردد.

2- کودک یک هفته شگفت انگیز داشته است.

بچه های که معمولاً هفته شگفت انگیزی داشته اند، معمولاً پس از شیر خوردن گریه می کنند. یک هفته شگفت انگیز به این معنی است که کودک یک جهش در رشد ذهنی و فیزیکی خود دارد. به عبارت دیگر کودک ارتباطات بیشتری در مغز خود برقرار می کند که بیشتر یاد بگیرد. یک هفته شگفت انگیز زمانی رخ می دهد که کودک در حال کار کردن روی یک مهارت جدید است مانند چرخیدن، خزیدن یا یادگیری یک چیز جدید. بدلیل افزایش فعالیت مغزی کودک، او ممکن است نتواند چیزها را به خوبی و به طور معمول پردازش کند و این باعث می گردد که او بیشتر از حد معمول گریه کند.

3- کودک استرس دارد.

استرس می تواند باعث گریه نوزاد بعد از شیر خوردن گردد. کودک به احساسات ما حساس است. کودک معمولاً زمانی راضی است که کسانی که از او مراقبت می کنند آرام باشند و زمانی ناراحت است که مراقبت کنندگانش نیز غمگین باشند. بنابراین یک کودک مخصوصاً بعد از شیر خوردن اگر اطرافیانش به هر دلیلی ناراحت هستند، او این را درک می کند و بیشتر گریه می کند.

4- کودک در حال دندان درآوردن است.

یکی از دلایل گریه نوزاد بعد از شیر خوردن، دندان درآوردن کودک است. بعضی از مادران متوجه می شوند که کودکشان زمانی گریه می کند (از جمله بعد از شیر خوردن) که در حال دندان درآوردن است. این ممکن است به این دلیل باشد که لثه های نوزاد در هنگام مکیدن شیر، درد زیادی دارند.

5- کودک پریشان است.

پریشان حالی می تواند باعث گریه نوزاد بعد از شیر خوردن گردد. بچه ها با سن بیشتر (بیشتر از 3 ماهه و بالاتر) می توانند تحت تاثیر محیط گیج و پریشان شوند. شما ممکن است زمانی که کودک شاد است به او غذا بدهید ولی بسکمک از بچه ها بزرگتر و کنجکاو می خواهند ببینند چه صدایی در طرف دیگر اتاق است و بنابراین شیر خوردن از مادر را رها می کنند. اگر شما به او اجازه ندهید که ببیند چه اتفاقی در اطرافش افتاده است و او را برای شیر خوردن نگه دارید، ممکن است ناراحت گردد و گریه کند.

6- کودک گاز معده دارد.

در بسکمک از موارد گریه نوزاد بعد از شیر خوردن به دلیل آروغ نزدن و یا دفع نکردن گاز است. سعی کنید کودک بعد از هر غذا خوردن آروغ بزند. شما می توانید این کار را با قرار دادن نوزاد بر شانه هایتان این کار را انجام دهید. اگر بعد از چند دقیقه کودک آروغ نزد، به سراغ کار دیگری بروید (مثلاً تغییر پوشک).

همه نوزادان مخصوصاً نوزادان شیرخوار نیاز دارند بعد از هر بار شیر خوردن آروغ بزنند. هنگامی که کودک شما آزادانه حرکت می کند و می تواند به راحتی بنشیند (حدود 4-6 ماهه) زمانی که نیاز دارد، خودش می تواند آروغ بزند.

7- جریان شیر برای کودک مناسب نیست.

بعضی از بچه ها در زمان تغذیه از شیر مادر، گریه می کنند زیرا جریان شیر از سینه مادر به سمت دهان نوزاد آهسته و یا بیش از حد سریع است. اگر نوزاد بعد از اینکه سینه مادر را دریافت کرد (زمانی که شیر از سینه مادر شروع به حرکت می کند) دیگر شیری نمی مکد ممکن است بدلیل سرفه یا ضعف باشد. بعضی از بچه ها در صورتی که جریان شیر از سینه مادر تا دهان کودک آهسته باشد، بی صبر می شوند و گریه می کنند. فشردن سینه مادر می تواند به سرعت جریان شیر برای کودک کمک کند. فشردن یک سینه جریان شیر را در سینه دیگر تغییر نمی دهد ولی هنگامی که کودک دوباره نق زد می توانید سینه را تغییر دهید.

8- کودک دوست ندارد در آن لحظه از شیر مادر تغذیه کند.

اگر کودک زمانی که در حال شیر خوردن است گریه می کند و کمی می مکد و دوباره گریه می کند، ممکن است به این دلیل باشد که کودک دوست ندارد در آن لحظه شیر بخورد و یا در آن لحظه شیر نمی خواهد. نوزادان با سن بیشتر (حدود 3 ماهه) در زمان تغذیه از شیر مادر معمولاً خیلی زود سیر می شوند. بعضی دیگر از بچه ها ممکن است ظرف مدت چند دقیقه شیر خوردن را تمام کنند. کودک گاهی اوقات می خواهد عمل مکیدن را برای آرام شدنش انجام دهد ولی جریان شیر اجازه نمی دهد و ممکن است رفلاکس هم رخ دهد. اگر مادر متوجه این نیاز کودک شد می تواند به شیوه ای دیگر مانند تکان دادن کودک، لمس آن و ... کودک را آرام کند.

9- کودک یکی از سینه های مادر را ترجیح می دهد.

زمانی که یک کودک در حال شیر خوردن از سینه مادر است و بعد از آن گریه می کند یعنی می خواهد از سینه دیگر تغذیه کند. بنابراین یکی دیگر از دلایل گریه نوزاد بعد از شیر خوردن این است که کودک یکی از سینه های مادر را در اولویت قرار می دهد.

10- کودک برفک دهان دارد.

برفک دهان یکی دیگر از دلایل گریه نوزاد بعد از شیر خوردن است. اگر کودک برفک دهان داشته باشد ممکن است سینه مادر را رها کند و گریه کند زیرا در زمان شیر خوردن دهانش آسیب دیده و درد دارد. یک کودکی که برفک دارد وجود دانه های سفید پنیری در دهانش تعیین است. اگر شک دارید که ممکن است کودکتان مبتلا به برفک باشد، به پزشک متخصص اطفال مراجعه کنید تا درمان مناسبی برای کودک تجویز کند.

11- بینی کودک گرفته است.

اگر بینی نوزاد گرفته باشد برای او سخت تر می گردد که تنفس و مکیدن را در زمان شیر خوردن هماهنگ با هم انجام دهد، بنابراین ممکن است شاهد گریه نوزاد بعد از شیر خوردن باشید. برای گرفتگی بینی نوزاد، این روش ها می تواند کمک کند:

  • موقعیت نوزاد را برای شیر خوردن در شرایط مناسب قرار دهید (راست تر)
  • ­اطمینان کنید زمانی که نوزاد در هر حال شیر خوردن از سینه مادر است، چانه اش با سینه مادر در تماس است و بینی او آزاد است (قفسه سینه نوزاد را نزدیک خود نگه دارید و پشت شانه هایش را محکم بگیرید تا این شرایط برای او فراهم گردد).
  • برای درمان بینی گرفته نوزاد، به پزشک مراجعه کنید.

12- کودک گره زبانی دارد.

گره زبانی می تواند باعث گریه نوزاد بعد از شیر خوردن گردد. کودکی که دارای گره زبانی (عارضه ای مادرزادی که محدوده حرکتی زبان را تغییر می دهد) نمی تواند به طور دائم و پیوسته به سینه مادر بچسبد. این بدین معنی است که قبل از اینکه کودک سیر و راضی گردد، باید سینه مادر را رها کند و این باعث می گردد، گریه کند.

13- کودک دارای حساسیت غذایی است.

آلرژی و حساسیت غذایی هم می تواند از دلایل گریه نوزاد بعد از شیر خوردن باشد. زمانی که کودک فقط از شیر مادر تغذیه می کند، حساسیت غذایی وجود ندارد و این برای بچه های که از شیر مادر تغذیه می کنند، غیر معمول است. به طور کلی حساسیت غذایی بچه های که به غیر از شیر مادر هم تغذیه می کنند، می تواند یکی از دلایل گریه نوزادان بعد از شیر خوردن باشد. کودک مبتلا به حساسیت غذایی معمولاً شکم درد و باد معده بیشتری را تجربه می کند و این باعث می گردد بعد از شیر خوردن گریه کند. اگر فکر می کنید کودکتان حساسیت غذایی دارد، می توانید با یک مشاور تغذیه و متخصص در زمینه آلرژی غذایی و شیردهی مشورت کنید.

14- کودک رفلاکس دارد.

رفلاکس عارضه ای شایع است که باعث گریه نوزاد بعد از شیر خوردن می گردد و در بیشتر نوزادان سالم اتفاق می افتد. به این معنی که محتویات معده نوزاد از طریق مری به سمت دهان او حرکت می کنند و گاهی به دهان نوزاد هم می آیند. رفلاکس معده نوزادان نسبت به بزرگسالان بیشتر است و این به دلیل رژیم غذایی آن هاست که مایع است و همچنین مری نوزادان کوتاه تر است و زمان بیشتری خواب هستند. درصد کمی از نوزادان با رفلاکس، درد زیادی تحمل می کنند که باعث گریه آن ها می گردد.

15- کودک ممکن است بیش از حد شیر دریافت کرده باشد.

اگر کودک از شیر مادر تغذیه کند، ممکن است حجم شیر بالایی دریافت کند که برای خودش هم آزار دهنده باشد و باعث می گردد بعد از شیر خوردن گریه کند.

صرفنظر از اینکه گریه نوزاد بعد از شیر خوردن به چه دلیل است زمانی که شما به نوزاد کمک می کنید و او مجدداً آرام می گردد کودک دوباره به سمت سینه مادر برمی گردد خواه 20 دقیقه بعد یا 1 ساعت یا چند دقیقه بعد از آن باشد. این چیز غیرمعمولی است که کودک بعد از گریه پس از شیر خوردن، دوباره به سمت سینه مادر بازنگردد.

برگرفته از متن bellybelly

گروه مادر و کودک خبرنگاران

منبع: setare.com
انتشار: 11 بهمن 1399 بروزرسانی: 11 بهمن 1399 گردآورنده: sabzevartoday.ir شناسه مطلب: 1783

به "15 علت گریه نوزاد بعد از شیر خوردن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "15 علت گریه نوزاد بعد از شیر خوردن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید