کالری کم؛ بهبود حافظه

به گزارش سبزوار امروز، کاهش مقدار کالری دریافتی باعث بهبود حافظه و سلامت بیشتر در زنان و مردان می گردد. افرادی که مقدار کالری دریافتی بدن خود را تا 30 درصد کاهش می دهند. از نظر ذهنی عملکرد بهتری دارند. رژیم های غذایی کم کالری و سرشار از اسیدهای چرب اشباع نشده (مثل روغن زیتون و روغن ماهی) برای عملکرد مغز بسیار مفید هستند و موجب تقویت حافظه می شوند. برای رسیدن به این نتیجه، گروهی از دانشمندان روی 50 فرد سنگین وزن که حدوداً شصت ساله بودند، تحقیقاتی انجام دادند. آنها این افراد را به سه گروه تقسیم کردند.

کالری کم؛ بهبود حافظه

کالری کم؛ بهبود حافظه

مقدمه:

کاهش مقدار کالری دریافتی باعث بهبود حافظه و سلامت بیشتر در زنان و مردان می گردد. افرادی که مقدار کالری دریافتی بدن خود را تا 30 درصد کاهش می دهند. از نظر ذهنی عملکرد بهتری دارند. رژیم های غذایی کم کالری و سرشار از اسیدهای چرب اشباع نشده (مثل روغن زیتون و روغن ماهی) برای عملکرد مغز بسیار مفید هستند و موجب تقویت حافظه می شوند. برای رسیدن به این نتیجه، گروهی از دانشمندان روی 50 فرد سنگین وزن که حدوداً شصت ساله بودند، تحقیقاتی انجام دادند. آنها این افراد را به سه گروه تقسیم کردند. گروه اول، مقدار کالری دریافتی بدن خود را تا 30 درصد کاهش دادند، گروه دوم، مصرف اسیدهای چرب اشباع نشده را 20 درصد افزایش دادند و گروه سوم، بدون هیچ تغییری به برنامه غذایی قبلی خود ادامه دادند. بعد از گذشته سه ماه، گروه اول به طور میانگین 20 درصد بهبود شرایط حافظه داشتند؛ در حالی که در دو گروه دیگر هیچ نوع تغییری در عملکرد حافظه دیده نشد. به این ترتیب دانشمندان نتیجه گرفتند که محدود کردن مقدار کالری دریافتی و کاهش مقدار انسولین موجب بهبود حافظه در افراد میانسال می گردد.

بعضی عوامل محافظت نماینده در برابر از بین رفتن حافظه عبارتند از:

کاهش استرس

استرس مزمن، برای سلامت مغز و حافظه خطرناک است. هورمون های استرس اثرات مخربی بر عملکرد هیپوکامپ (قسمتی از مغز که در حافظه و یادگیری مؤثر است) دارند. قرار گرفتن در موقعیت های استرس زا، سبب اختلال در حافظه می گردد.

فعالیت جسمانی

فعالیت جسمانی باعث افزایش خون رسانی به مغز و رشد سلول های عصبی می گردد. افرادی که در سنین 60-20 سالگی فعالیت بدنی مناسب داشته اند، با احتمال کمتری به آلزایمر دچار می شوند؛ به خصوص اگر فعالیت جسمی از نوع هوازی باشد.

غذای سالم

افراد چاق در معرض ابتلا به دیابت و افزایش فشار خون هستند که به نوبه خود بیماری های عروقی مغز را افزایش می دهند و منجر به کاهش حافظه می شوند. مصرف غذاهای کم چرب در دوران جوانی سبب کاهش خطر آلزایمر در پیری می گردد. البته بعضی از چربی ها، مثل اسیدهای چرب اشباع نشده، برای بدن بسیار مفید هستند. ساکنان نواحی مدیترانه در غذاهای خود از مقادیر زیادی روغن ماهی و روغن زیتون استفاده می نمایند و کمتر به آلزایمر دچار می شوند.

فعالیت های مغزی

خطر ابتلا به آلزایمر در افرادی که از نظر مغزی فعال هستند، کمتر است. فعالیت مغزی بالا در دهه سوم زندگی سبب عملکرد بهتر مغز در آینده می گردد. افرادی که مدت زمان بیشتری را صرف مطالعه می نمایند یا مشاغل دارند که به فعالیت فکری بیشتری احتیاج دارد؛ بعلاوه افرادی که تحصیلات بیشتری دارند، کمتر در معرض خطر این بیماری هستند.

سایر عوامل

افرادی که سابقه ضربه مغزی داشته اند هم بیشتر در معرض زوال حافظه و آلزایمر قرار دارند. اما با تغذیه مناسب و دریافت کالری کمتر می توان به تقویت حافظه یاری کرد.

بعضی از غذاهای یاری نماینده عبارتند از:

ماهی چرب

ماهی آزاد، ساردین و تن حاوی مقادیر زیادی اسیدهای چرب امگا 3 هستند و باعث افزایش قدرت و بهره وری و سالم ماندن مغز می شوند. حدود 40 درصد از اسیدهای چرب که در غشاهای مغز است، به وفور در روغن ماهی موجود می باشد و تا 38 درصد هم خطر آلزایمر را کاهش می دهد.

سبزیجات با برگ سبز تیره

اسفناج، کاهو، کلم بروکلی و... سبزیجاتی هستند که سرشار از آنتی اکسیدان ها، نظیر ویتامین C و کارتئوییدها می باشند. وظیفه اصلی آنتی اکسیدان ها در بدن، مبارزه با رادیکال های آزادی است که هدف شان تنها آسیب رساندن به سلول ها و اختلال در تقسیم انرژی بدن است. سلول های مغز هم از آسیب پذیرترین سلول ها هستند. بنابراین آنتی اکسیدان ها از مغز محافظت می نمایند.

شکلات تلخ

شکلات تلخی که 70 درصد کاکائو داشته باشد، سرشار از فلاونوئیدها است. و از دیگر آنتی اکسیدان های مفید برای بدن و مغز به تعداد می رود. خوردن 30 گرم شکلات تلخ در روز، قدرت تمرکز را افزایش می دهد. سیب، انگور، پیاز و چای هم می توانند به نحوی همین عملکرد را برای بدن داشته باشند.

قهوه

مصرف بیش از حد قهوه و نوشیدنی های حاوی کافئین، باعث اختلال در عملکرد مغز می گردد؛ اما مصرف مناسب و به مقدار آنها می تواند قدرت تمرکز و کارآیی مغز را بالا ببرد.

منبع: دنیای سلامت(تعداده 61)

ae

منبع: راسخون
انتشار: 30 شهریور 1400 بروزرسانی: 30 شهریور 1400 گردآورنده: sabzevartoday.ir شناسه مطلب: 2175

به "کالری کم؛ بهبود حافظه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کالری کم؛ بهبود حافظه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید