کاشی و سرامیک ارزان

به گزارش سبزوار امروز، کاشی ها

کاشی ها مصالح مقاومی هستند که به صورت ردیفی چیده شده و سطح را می پوشانند. کاشی ها از جنس های مختلف سنگ، سرامیک، چینی و شیشه بوده و معمولا در فضاهای داخلی مانند آشپزخانه و حمام و سرویس بهداشتی به کار می فرایند. همه این مصالح، زیبا، مقاوم و متنوع در شکل و رنگ هستند و این تنوع انتخاب را سخت می نماید.

کاشی و سرامیک ارزان

مقاومت کاشی ها

با وجودی که هیچ استاندارد صنعتی برای مقاومت tile وجود ندارد، بیشتر کاشی ها با استفاده از رتبه های PEI به صورت زیر طبقه بندی می شوند: 1- بدون رفت و آمد، 2- رفت و آمد کم، 3- رفت و آمد متوسط رو به کم، 4- رفت و آمد متوسط رو به زیاد و 5- رفت و آمد زیاد رو به خیلی زیاد. بیشتر کاشی های چینی در ردیف 4 یا 5 قرار می گیرند، یعنی دارای مقاومت بالا هستند

کاشی ارزان

مزایای کاشی

tile ها قابل شستشو هستند، بنابراین از نظر بهداشتی کاملا ایده آل می باشند.

آن ها درصد پایینی از آب را به خود جذب می نمایند و برای مکان های مرطوب مناسب می باشند.

دوام و طول عمر کاشی ها بالا می باشد.

مقاومت کاشی ها در برابر نور خورشید بالا است و دچار تغییر رنگ نمی گردد.

کاشی ها ضد حریق هستند.

آن ها در برابر مواد شیمیایی مقاومت بالایی دارند.

معایب کاشی ها

tile ها شنماینده هستند و در هنگام نصب آن ها بر روی دیوار باید دقت لازم صورت گیرد.

قبل از نصب tile ، لایه زیر آن باید عایق بندی گردد زیرا آب می تواند از درزهای بین آن نفوذ کند.

درزهای بین قطعات کاشی را نمی توان بعد از مدتی تمیز نمود.

سرامیک

نمونه ای از مصالح پرکاربرد که در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد، سرامیک می باشد. در ساخت سرامیک از خاک رس استفاده می گردد. سرامیک در انواع مختلف رنگ و سایز قابل خریداری می باشند. سرامیک انواع مختلفی دارد که از جمله می توان به سرامیک پرسلان، سرامیک گرانیتی، سرامیک سه بعدی و سرامیک فول بادی اشاره نمود.

سرامیک پرسلان

سرامیک پرسلان به آن دسته از سرامیک هایی گفته می گردد که در دمای بسیار بالایی تهیه می شوند. پخت در دمای بالا باعث می گردد این گونه سرامیک ها ظاهری شیشه ای داشته باشند. این گونه سرامیک ها نسبت به سرامیک های دیگر از ضخامت بیش تری برخوردار بوده و جذب آب بسیار پایینی دارند. ساخت این گونه سرامیک ها به دو روش لعاب دار و بدون لعاب صورت می گیرد. سرامیک پرسلانی کف نمونه ای از پرطرفدارترین انواع کفپوش سرامیک می باشد.

سرامیک پرسلان

سرامیک گرانیتی

در ساخت سرامیک گرانیتی از خاک رس فاقد کربنات استفاده می گردد. این نوع سرامیک در دسته سرامیک های بدون لعاب قرار می گیرد. در طی مراحل ساخت این گونه سرامیک ها از رنگدانه های مختلف برای ایجاد سرامیک های رنگی استفاده می گردد. از آن جایی که سرامیک های گرانیتی بدون لعاب می باشند، در مرحله نهایی برای صیقلی کردن سطح آن، از طریق دستگاه سنگ ساب سطح آن پولیش داده می گردد.

سرامیک سه بعدی

طراحی سرامیک های سه بعدی به این گونه است که با استفاده از دستگاه چاپ دیجیتال، طرح دلخواه بر روی آن چاپ می گردد. در ساخت بعضی از این سرامیک ها از لعاب و در ساخت بعضی دیگر از یک روکش شیشه ای استفاده می گردد. این کار باعث ایجاد خطای دید و جلوه بیش تری می گردد.

سرامیک فول بادی

سرامیک های فول بادی در دسته سرامیک پرسلانی قرار گرفته و نسبت به آن ها از کیفیت بالاتر و استحکام بیش تری دارند. از مزایای استفاده از این سرامیک ها می توان به جذب آب پایین آن ها، ضد خش و سایش بودن و مقاومت فشاری بالا اشاره نمود.

مزایای سرامیک

از جمله مزیت های استفاده از سرامیک می توان به مقاومت بالای آن ها در مقایسه با سایر کفپوش ها اشاره نمود.

هم چنین سرامیک در برابر رطوبت تا اندازه بسیار زیادی نفوذ ناپذیر می باشد. از این رو استفاده از انواع کاشی و سرامیک سرویس بهداشتی به عنوان کفپوش می تواند گزینه مناسبی برای انتخاب باشد.

معایب سرامیک

سطح سرامیک سرد می باشد و از این رو می توان گفت استفاده از آن به عنوان کفپوش در مناطق سردسیر چندان مناسب نیست.

هم چنین نصب آن ها تا حدی زمان بر بوده و بعضی نمونه های آن از قیمت های بالایی برخوردار می باشند.

انتخاب رنگ سرامیک

سرامیک ها با رنگ روشن برای اتاق های پذیرایی با متراژ کوچک مناسب هستند و باعث عظیم تر به نظر رسیدن فضای پذیرایی می شوند. اگر فضای پذیرایی منزل شما عظیم است می توانید هم از انواع سرامیک ها با رنگ روشن و هم تیره در فضای پذیرایی منزل خود بهره ببرید. سرامیک ها با رنگ های تیره دیرتر از سرامیک ها با رنگ های روشن و سفید کثیف می شوند.

انواع چسب و کاشی سرامیک

نصب سرامیک با استفاده از انواع چسب مناسب صورت می گیرد. نمونه ای از چسب هایی که در نصب کاشی و سرامیک مورد استفاده قرار می گیرد، چسب های کاشی ملات نازک و چسب کاشی پودری و چسب تایل خمیری می باشد. چسب کاشی اپوکسی نیز از دیگر چسب هایی است که در نصب سرامیک و تایل مورد استفاده قرار می گیرد.

قیمت کاشی و سرامیک

تایل و سرامیک بر اساس ابعاد و همچنین درجه یک یا دو بودن قیمت های متفاوتی دارند. از جمله موارد دیگری که در قیمت کاشی و سرامیک ارزان موثر هستند، جنس خاک، ضخامت، نوع پخت، نوع طرح، برجستگی، کالیبره و لیزری، سایز، نوع بسته بندی آن می باشد.

قیمت کاشی و سرامیک

تفاوت کاشی و سرامیک

کاشی از دو قسمت قطعه سفالی و لعاب تشکیل شده است. قطعه سفالی در حکم استخوان بندی کاشی است و لعاب روکش آن محسوب می گردد. اگر لعاب روی کاشی از جنس سرامیک باشد به آن کاشی سرامیکی یا سرامیک گفته می گردد. برای تهیه کاشی و سرامیک ارزان و در عین حال با کیفیت باید آن ها را به درستی بشناسیم.

تفاوت دیگر کاشی با سرامیک در میزان مقاومت آن هاست، کاشی به دلیل ظرافت و وزن سبک برای پوشش دیوار و سرامیک به دلیل وزن سنگین تر و مقاومت بالاتر به عنوان کفپوش مورد استفاده قرار می گیرد.

کاشی استحکام بالایی در برابر تغییرات دمایی و فشار ندارد، به همین دلیل از آن در محیط های بسته و دیوارهای خشک استفاده می گردد. در مقابل مقاومت سرامیک در برابر گرما، سرما و فشار بالاتر از کاشی است اما تنها سرامیک های پرسلان قابل استفاده در محیط های باز هستند.

کاشی ها آب را بیشتر از سرامیک جذب می نمایند، به همین دلیل از آن ها به عنوان دیوارپوش استفاده می گردد اما سرامیک هم به عنوان دیوارپوش و هم کفپوش کاربرد دارند.

منبع: رویا مال
انتشار: 16 آبان 1399 بروزرسانی: 16 آبان 1399 گردآورنده: sabzevartoday.ir شناسه مطلب: 1614

به "کاشی و سرامیک ارزان" امتیاز دهید

1 کاربر به "کاشی و سرامیک ارزان" امتیاز داده است | 4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاشی و سرامیک ارزان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید