تور استرالیا ارزان: هشدار کره شمالی درباره خطر رقابت تسلیحاتی اتمی در پی معاهده آمریکا با استرالیا

به گزارش سبزوار امروز، پیونگ یانگ ضمن هشدار درباره خطر رقابت تسلیحاتی اتمی در منطقه آسیا و اقیانوسیه در پی معاهده آمریکا، انگلیس و استرالیا، گفت اگر تشخیص دهد توافق تهیه زیردریایی اتمی برای استرالیا تهدیدی برای امنیتش است، متقابلا اقدام می نماید.

تور استرالیا ارزان: هشدار کره شمالی درباره خطر رقابت تسلیحاتی اتمی در پی معاهده آمریکا با استرالیا

با تور استرالیا ارزان از بزرگترین کشور قاره اقیانوسیه دیدن کنید و شهرهای زیبای ملبورن و سیدنی استرالیا را ببینید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، در بیانیه ای که روز دوشنبه در خبرگزاری دولتی KCNA کره شمالی منتشر شد، پیونگ یانگ هشدار داد در صورتی که تشخیص دهد توافق تازه آمریکا برای تهیه زیردریایی اتمی برای استرالیا تهدیدی برای امنیتش است، به اقدام متقابل دست خواهد زد.

در بیانیه وزارت خارجه کره شمالی آمده که همکاری امنیتی ایالات متحده با انگلیس و استرالیا، معاهده ای که اخیراً بین سه کشور با نام AUKUS منعقد شد، و قرارداد زیردریایی ها، اقدامات بسیار نامطلوب و خطرناکی است که توازن استراتژیک در منطقه آسیا و اقیانوسیه را برهم می زند و منجر به زنجیره ای از رقابت تسلیحاتی اتمی می گردد.

به گزارش وبگاه خبری آکسیوس، این اظهارات چند روز پس از واکنش مقامات دولت چین به این توافق با هشدار مسابقه تسلیحاتی مطرح شده است.

در ادامه بیانیه کره شمالی در اشاره به اظهارات مقام های فرانسوی آمده است: حتی یک متحد آمریکا، اقدام این کشور را تصمیم ناخوشایند، یکجانبه و غیرقابل پیش بینی و خنجر از پشت توصیف کرد.

پیش از این، لی پِنگیو سخنگوی سفارتخانه چین در واشنگتن در پاسخ به سوالی برای اظهارنظر درباره این توافق گفت، اینگونه معاهده ها نشان می دهد که ذهنیت جنگ سرد هنوز پابرجاست.

وزارت امور خارجه چین هم روز پنجشنبه به معاهده نظامی میان آمریکا، انگلیس و استرالیا در زمینه همکاری در منطقه هند و اقیانوس آرام واکنش نشان داد. ژائو لیجیان سخنگوی این وزارتخانه گفت: همکاری میان ایالات متحده، انگلیس و استرالیا در زمینه زیردریایی های اتمی، به طور جدی صلح و ثبات منطقه را تضعیف، رقابت تسلیحاتی را تشدید و کوشش های بین المللی در زمینه عدم توسعه سلاح های اتمی را تضعیف کرد.

بعضی رسانه ها و تحلیلگران، هدف اصلی و پنهان از تشکیل این معاهده را تقابل با نفوذ روزافزون چین در شرق آسیا و دیگر منطقه ها دنیا دانسته و تحلیل می نمایند که این اقدام ممکن است واکنش پکن و کشورهای متحدش را در پی داشته باشد.

پس از امضا شدن این توافق، استرالیا اعلام نمود که توافق 90 میلیارد دلاری زیردریایی با فرانسه را فسخ خواهد نمود.

ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه در واکنش گفت: این واقعاً خنجر از پشت است. ما با استرالیا رابطه مبتنی اعتماد برقرار نموده ایم. این اعتماد تضعیف شده است. و امروز من از فسخ این قرارداد عصبانی هستم.

سفیر فرانسه در استرالیا هم توافق نظامی واشنگتن-لندن-کانبرا را خیانت و اشتباهی عظیم توصیف کرد و گفت، مقامات ارشد فرانسوی پس از اعلام رسانه ها از لغو قرارداد زیردریایی اتمی با استرالیا آگاه شدند.

فرانسه بعلاوه در اعتراض به این اقدام استرالیا و توافقش با آمریکا و انگلیس، سفیرانش را از کانبرار و واشنگتن برای مشورت فراخواند.

سران کشورهای آمریکا، انگلیس و استرالیا بامداد پنجشنبه توافقنامه همکاری در حوزه های دیپلماتیک، امنیتی و نظامی در سراسر منطقه هند و اقیانوس آرام امضا کردند. برنامه زیردریایی های اتمی استرالیا اولین پروژه عظیم این توافق خواهد بود. در چارچوب این معاهده به استرالیا برای دستیابی به زیردریایی های اتمی یاری خواهد شد.

ص

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: sabzevartoday.ir شناسه مطلب: 2181

به "تور استرالیا ارزان: هشدار کره شمالی درباره خطر رقابت تسلیحاتی اتمی در پی معاهده آمریکا با استرالیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور استرالیا ارزان: هشدار کره شمالی درباره خطر رقابت تسلیحاتی اتمی در پی معاهده آمریکا با استرالیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید