نایب الخلیفه کشته شد

به گزارش سبزوار امروز، با همکاری مشترک سازمان استخبارات، سازمان اطلاعات ارتش و سرویس مقابله با تروریسم عراق یکی از عالی ترین رهبران داعش در عراق کشته شد. این عملیات را از این رو باید در تاریخ مبارزه عراق جدید با تروریسم بی سابقه دانست که برای اولین بار، فرماندهی در عالی ترین سطوح داعش طی عملیات هلی برن کاملا عراقی به هلاکت می رسد. مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق در سخنانی خاطرنشان کرد که نیرو های امنیتی کشورش در یک عملیات اطلاعاتی یکی از اصلی ترین سرکردگان داعش در عراق را به هلاکت رساندند. وی در این باره گفت: ملت عراق اگر وعده ای بدهند به آن عمل می نمایند و ما پیش تر به عناصر تروریستی داعش گفته بودیم که پاسخ سختی به آن ها خواهیم داد و این پاسخ توسط نیرو های دلاور و قهرمان ما صورت گرفت. الکاظمی به جزئیات این عملیات اشاره ای نکرد و گفت: خدا را به دلیل این پیروزی شکر می کنیم.

نایب الخلیفه کشته شد

با ما همراه باشید و درباره وبلاگ هیچکس بیشتر بدانید.

والی داعش در عراق که بود؟

نام رهبر داعش در عراق ابو یاسر العیساوی بود. او در دوره ابوبکر البغدادی والی عراق بود. اما پس از کشته شدن البغدادی و معرفی رهبر جدید داعش، او ارتقای مقام یافت و به عنوان نایب الخلیفه به نفر دوم در سلسله مراتب داعش تبدیل شد. گزارش های روسیا الیوم، رویترز، خبرگزاری آلمان و دیگر رسانه ها حاکی است که وی با هلی برن نیرو های ویژه در منطقه الشای الجنوبی در استان کرکوک کشته شد. نام کامل وی، جبار سلمان علی العیساوی بود و علاوه بر ابویاسر العیساوی، از لقب أبو عبدالله الحافظ نیز استفاده می کرد.

خبر هلاکت او پنجشنبه 9 بهمن ماه 99 اعلام شد. داعش هفته پیش مسوولیت دو بمب گذاری انتحاری در یک بازار شلوغ در شهر بغداد را بر عهده گرفت که بر اثر آن حداقل 32 نفر کشته شدند. این اولین انفجار انتحاری عظیم در بغداد از سه سال پیش بود. مقام های عراقی گفته بودند این دو بمب گذاری می تواند نشانه ای از احیای فعالیت خلافت اسلامی پس از شکست سنگین این گروه در سال 2017 باشد. این گروه در سال 2014 توانست بخش گسترده ای از مناطق شاقتصادی و غربی عراق و بخش قابل توجهی از خاک سوریه را تصرف کند. با این حال، نیرو های عراقی با حمایت هوایی ائتلاف بین المللی در سال 2017 توانستند تمامی مناطق تصرف شده توسط این گروه را بازپس بگیرند. ابوبکر البغدادی، رهبر و خلیفه خودخوانده این گروه سال 2019 در حمله کماندو های آمریکایی در خاک سوریه کشته شد.

هفته گذشته در پی عملیات تروریستی داعش در مرکز بغداد، نخست وزیر عراق با انتشار بیانیه ای رسمی تاکید نموده بود که داعش باید منتظر ضربه ای باشد که لرزه بر اندام آن ها اندازد. در نهایت این ضربه هم وارد شد. احتمالا در زمانی که الکاظمی این سخنان را بیان می کرد نیرو های اطلاعاتی عراق در حال اجرا فعالیت های امنیتی- اطلاعاتی بودند تا ضربه ای که قرار است لرزه بر اندام داعش اندازد عملیاتی گردد. این ضربه هم با ترور نایب خلیفه داعش زده شد.

آیا داعش در عراق تضعیف شده است؟

بسیاری از ناظران امور تروریسم بر این باورند که از زمانی که ابراهیم عواد السامرائی، ملقب به ابوبکر البغدادی، کشته شد داعش وارد دوران افول خود شد.

دونالد ترامپ در همین رابطه گفته بود البغدادی مانند یک سگ و یک ترسو کشته شد. رئیس جمهوری قبلی آمریکا گفت که البغدادی پس از آنکه از سوی سگ های ارتش آمریکا تحت تعقیب نهاده شد، کوشید فرار کند، ولی پس از آن کمربند انفجاری خود را منفجر نموده و به زندگی خود انتها داد. با این حال، هنوز این سوال مطرح است که آیا داعش در عراق وارد دوران افول خود شده است؟ آیا هلاکت رهبران ارشد این گروه از جمله نایب الخلیفه می تواند بر دامنه تضعیف این گروه بیفزاید؟ اساسا شرایط داعش در عراق چگونه است؟

اجماع کارشناسان بر این است که داعش اگرچه تضعیف شده، اما همچنان خطرآفرین است. دولت خودخوانده اسلامی دیگر یک گروه تروریستی قدرتمند نیست و تا حد زیادی زیرزمینی شده است. کانال های اقتصادی اش تا حد زیادی مسدود و سلاح هایش محدود شده اند. تاکتیک جدید اسلامگرایان عملیات تک نفره و ضربتی است.

کرستن کنیپ، تحلیلگر و همکار خبرگزاری آلمان می نویسد: واقعیت آن است که داعش یک تشکیلات تضعیف شده است و افراد با پیوستن به آن، با سازمانی روبرو می شوند که تنها سایه ای از آن باقی مانده است. او معتقد است، هیبت سال های اول داعش از بین رفته است. بعد از فروپاشی دولت اسلامی در سال های 2017 و 2018، هیچ پویایی و دینامیسمی از نظر سازمانی یا نمادین، در داعش وجود ندارد. پتر نویمان استاد مطالعات امنیتی در کالج سلطنتی لندن می گوید در مقایسه با شرایط پنج سال قبل، داعش آشکارا تحلیل رفته است.

او می افزاید: ایده خلافت که در سال 2014 عنوان شد، دیگر جذابیتی ندارد. علاوه بر این، داعش در عراق به شدت تحت کنترل قرار گرفته است. این نظارت شدید، داعش را برای تجدید سازمان، تامین تسلیحاتی و یارگیری های جدید در تنگنا می گذارد. پروفسور نویمان می گوید چنین شرایطی، دست داعش را در کشور های مبدا یعنی سوریه و عراق بسته است.

جاسم محمد پژوهشگر مسائل تروریسم نیز نظر مشابهی درباره تضعیف داعش دارد. او به خبرگزاری آلمان می گوید: نیرو ها و البته پتانسیل داعش در عراق و سوریه به شدت کاهش یافته و با توجه به شکست و عقب نشینی در هر دو کشور، قادر نیست عملیاتی چالش آفرین انجام دهد.

او در عین حال به تداوم کوشش خلافت خودخوانده برای تهیه سلاح اشاره می نماید و می افزاید: داعش اکنون تنها سلاح سبک در اختیار دارد. علاوه بر این بخش عظیمی از شبکه ارتباطی و منابع اقتصادی خود در سراسر جهان را از دست داده است.

به اعتقاد جاسم محمد، داعش اگر بخواهد عملیاتی انجام دهد، در گروه های ضربتی حداکثر 10 نفره دست به حمله می زند. او می افزاید عملیات داعش معمولا در نقاط دورافتاده و خارج شهر انجام می گیرند. اما گاهی هم ممکن است برای عرض اندام، حملاتی در داخل شهر ها انجام دهد (مانند آنچه چندی پیش در عراق رخ داد) تا بگوید همچنان از ابهت و هیبت گذشته برخوردار است.

به دلیل نظارت های همه جانبه بر تراکنش های اقتصادی، توان خلافت خودخوانده تحلیل رفته است؛ واقعیتی که به باور جاسم محمد باعث کاهش عملیات داعش در سراسر جهان شده است. با وجود این واقعیت ها، اما نباید خطر داعش را دست کم گرفت. پروفسور نویمان می گوید: دولت اسلامی با تغییر تاکتیک هم چنان فعال است؛ از جمله در اروپا.

با این حال، داعش دیگر در شرایطی نیست که عملیات گسترده انجام دهد یا از شبه نظامیان آموزش دیده و باتجربه استفاده کند. اما تاکتیک جدیدش بسته به منطقه فرق دارد. در بعضی نقاط دست به حملات تک نفره و محدود می زند، اما در بعضی موارد خاص در گروه های ضربتی حداکثر 10 نفره دست به عملیات می زند. داعش در عین حال در اینترنت یارگیری می نماید. اما این یارگیری به شدت و حدت گذشته نیست.

یک ویدئو با چند سکانس و موزیک سوزناک برای جذب هواداری که در جست و جوی بهشت است کافی است. جاسم محمد، پژوهشگر مسائل تروریسم می گوید داعش هم اینک در شمال و غرب آفریقا در حال تقویت و بازسازی است و به خصوص از هرج و مرج در لیبی سود می برد. او یادآور می گردد که داعش علاوه بر تحرکات ایدئولوژیک، درصدد گسترش جهت های قاچاق سلاح به سمت آفریقای سیاه است. این پژوهشگر می افزاید که القاعده در حال حاضر بیشترین نفوذ را در منطقه دارد.

منبع: فرارو
انتشار: 11 اسفند 1399 بروزرسانی: 11 اسفند 1399 گردآورنده: sabzevartoday.ir شناسه مطلب: 1842

به "نایب الخلیفه کشته شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نایب الخلیفه کشته شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید