مچ پا؛ بیماری ها و صدمات آن

به گزارش سبزوار امروز، پیچ خوردگی های مکرر و شدید مچ پا می تواند به آن آسیب برساند. هنگامی که مچ پا در خارج از محدوده حرکتی طبیعی چرخیده یا پیچیده گردد، ممکن است رباط آن پاره گردد.

مچ پا؛ بیماری ها و صدمات آن

به گزارش ، آسیب دیدن مچ پا یکی از اعضای بدن است که درد و بیماری در آن ممکن است شما را مدت ها خانه نشین کند. از این رو، آشنایی با انواع بیماری های مرتبط با مچ پا می تواند آگاهی شما را در خصوص این بیماری بالاتر ببرد.

مچ پا زمانی که حین راه رفتن قفل می گردد می تواند یک وضعیت ناتوان نماینده و دردناک باشد که کار های روزانه و فعالیت بدنی را سخت کند. مچ پای قفل شده می تواند نشانه ای از شرایط مختلف باشد که شامل پارگی رباط، بی ثباتی مچ پا، آرتریت، التهاب و تورم استخوان و بیماری استثوکوندریت است. اگر هنگام راه رفتن این درد را تجربه کردید، برای تشخیص آن با پزشکتان مشورت کنید.

آرتروز مچ پا یا بیماری مفصلی دژنراتیو می تواند به علت آسیب به مچ پا با سایش طبیعی و پارگی در پی افزایش سن رخ دهد. آرتریت زمانی اتفاق می افتد که غضروف مفصل تحلیل می رود. هنگامی که استخوان های مچ پا آغاز به مالش روی هم می نمایند، ممکن است علائم مختلفی مانند درد، تورم، دامنه حرکت محدود و قفل شدن را تجربه کنید.آرتریت مچ پا با اصلاح کفش، بریس، دارو های ضدالتهابی، کاهش وزن، فیزیوتراپی و تزریق آستروئید درمان می گردد. اگر این درمان ها کارساز نباشند، جراحی گزینه بعدی است.مچ پا زمانی که حین راه رفتن قفل می گردد می تواند یک وضعیت ناتوان نماینده و دردناک باشد که کار های روزانه و فعالیت بدنی را سخت کند. مچ پای قفل شده می تواند نشانه ای از شرایط مختلف باشد که شامل پارگی رباط، بی ثباتی مچ پا، آرتریت، التهاب و تورم استخوان و بیماری استثوکوندریت است.

پیچ خوردگی های مکرر و شدید مچ پا می تواند به آن آسیب برساند. هنگامی که مچ پا در خارج از محدوده حرکتی طبیعی چرخیده یا پیچیده گردد، ممکن است رباط آن پاره گردد. با گذشت زمان، این وضعیت ممکن است باعث مزمن شدن و بی ثباتی آن قسمت از پا گردد. پارگی رباط و بی ثباتی مچ می تواند باعث درد، تورم، قفل شدن مچ، ترک خوردگی و احساس بی ثباتی طی راه رفتن و سایر فعالیت های روزانه گردد. این وضعیت ممکن است با استراحت، بی تحرکی، بریس مچ پا، فیزیوتراپی و حتی جراحی درمان گردد.

التهاب استخوان همان استئوفیت هایی است که می توانند در لبه های استخوان ها و همچنین محل اتصال رباط ها و تاندون ها به استخوان ها ایجاد شوند. التهاب استخوان می تواند در مچ پا ایجاد گردد و بهبود یابد و منجر به قفل شدن مچ پا گردد. علائم دیگر آن ممکن است شامل درد و محدودیت حرکتی باشد. افراد می توانند سال ها بدون درد و قفل شدن ناشی از التهاب زندگی نمایند. دارو های ضدالتهاب می توانند به کاهش درد یاری نمایند. جراحی نیز می تواند برای حذف استئوفیت ها انجام گردد.

استئو کندریت بیماری ای است که موجب کاهش جریان خون به قسمت انتهایی استخوان، از جمله استخوان مچ پا می گردد. جریان خون در نتیجه شل شدن یک تکه غضروف در انتهای استخوان کاهش می یابد این وضعیت به ویژه پس از جراحت مچ پا به طور معمول شایع است. علائم آن می تواند شامل درد، قفل شدن مچ پا، تورم، حساسیت به لمس، دامنه حرکتی محدود و احساس بی ثباتی در مفصل باشد. حین برخورد با آن بهتر است ابتدا اقدامات محافظه کارانه انجام گردد. پزشکتان ممکن است به شما استراحت را توصیه کند. فیزیوتراپی نیز ممکن است به افزایش قدرت و دامنه حرکت یاری کند. اگر اقدامات محافظه کارانه کارساز نباشد، جراحی پیشنهاد می گردد.

نتایج تحقیق پژوهشگران ایرانی نشان داده، آسیب دیدگی مچ پا شایع ترین مصدومیت در فوتبالیست هاست. محققان ایرانی 3 روش اصلی برای جلوگیری از این آسیب دیدگی را با هم مقایسه کردند و دریافتند ورزش های تعادلی از همه مناسب تر هستند.برخلاف آنچه که اغلب تصور می گردد، آسیب دیدگی های ناحیه مچ پا بین فوتبالیست ها بسیار شایع تر از پارگی عضله همسترینگ است، هنگامی که فوتبالیست ها دچار آسیب دیدگی ناحیه مچ پا می شوند، راه های مختلفی به کار گرفته می گردد تا از دوباره درگیر شدن با این مشکل جلوگیری گردد.یکی از این راه ها انجام ورزش های قدرتی است که ماهیچه ها و رباط ها را قوی تر می نماید و باعث استحکام بیشتر مچ پا می گردد. راه دیگر قرار دادن کفی های طبی در کفش هاست که باعث می گردد پا در موقعیت درستی قرار بگیرد و از آسیب دیدگی جلوگیری گردد. انجام ورزش های تعادلی و قدرتی باعث می گردد پا و مچ ساختاری پیدا نمایند که بتوانند نیرو های خارجی را تحمل و کنترل نمایند.

منبع: هفته نامه سلامت

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 20 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sabzevartoday.ir شناسه مطلب: 451

به "مچ پا؛ بیماری ها و صدمات آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مچ پا؛ بیماری ها و صدمات آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید