مقایسه چربی ترانس با چربی اشباع شده

به گزارش سبزوار امروز، هم چربی ترانس و هم چربی اشباع شده برای سلامتی انسان زیان آور هستند. اما چربی ترانس خطرناک تر تلقی می گردد چون آن سطح LDLرا افزایش و سطح HDL و اسیدهای چرب امگا 3 را از بدن کاهش می دهد. در این مقاله ما بعضی

مقایسه چربی ترانس با چربی اشباع شده

مترجم: حمید وثیق زاده انصاری

منبع: راسخون

هم چربی ترانس و هم چربی اشباع شده برای سلامتی انسان زیان آور هستند. اما چربی ترانس خطرناک تر تلقی می شود چون آن سطح LDLرا افزایش و سطح HDL و اسیدهای چرب امگا 3 را از بدن کاهش می دهد. در این مقاله ما بعضی شباهت ها و تفاوت ها را بین این دو ذکر خواهیم کرد.

چربی ها برای سلامتی بد هستند اما در ضمنًً بعضی چربی ها وجود دارند که منفعت زیادی برای بدن شما دارند. این واقعیت که چربی ها به نام یکی از مواد غذایی ضروری و لازم برای بدن طبقه بندی می شوند، صحبت هایی را بر سر اهمیت این چربی ها در بدن ما به راه انداخته است. علت این که چرا ابهام خیلی زیادی در خصوص چربی ها و تاثیرات آن بر بدن ما وجود دارد این است که انواع زیادی از چربی ها وجود دارند و همه آنها برای سلامتی خوب نیستند. بعضی چربی ها مثل چربی ترانس و چربی های اشباع شده کاملاً برای سلامتی مضر هستند. این مقاله به شما یاری خواهد نمود تا تفاوت بین چربی ترانس و چربی اشباع شده را با جزئیات بیشتر درک کنید.

شباهت ها و تفاوت ها :

مقایسه بین چربی اشباع شده و چربی ترانس ممکن نیست مگر این که ما به طور مختصر در خصوص انواع دیگر چربی ها برای شما شرح دهیم. چربی ها به صورت اشباع شده، اشباع نشده، چربی های تک اشباع نشده، اشباع نشده چند گانه و چربی های ترانس طبقه بندی می شوند. به جز چربی های اشباع شده و چربی های ترانس، بقیه برای سلامتی انسان مفید هستند. در نتیجه، ما وقتی در خصوص شباهت های بین این دو صحبت می کنیم، به طور بدیهی باید ذکر کرد که هر دو این چربی ها به شدت برای سلامتی زیان آور هستند، در نتیجه مصرف آنها باید محدود شود. به طور شگفت انگیز، هم چربی ترانس و هم چربی اشباع شده طعم و مزه خاص و منحصر به فردی به غذا می دهند. این باعث می شود که آن غذاها خیلی وسوسه انگیز و غیر قابل اجتناب شوند.

منابع غذایی :

چربی های اشباع شده به مقدار فراوانی در محصولات حیوانی و لبنی نظیر تخم مرغ، گوشت و غیره یافت می شوند. منابع گیاهی از جمله نخل، روغن نارگیل و روغن هسته نارگیل هم بسیار غنی از چربی های اشباع شده هستند. چربی های اشباع شده هم به وسیله بدن خودمان سنتز می شوند. اما چربی های ترانس به مقدار خیلی کم در غذاهای تهیه شده به صورت طبیعی، یافت می شوند. علاوه بر این، آنها در بدن ما فراوری نمی شوند. چربی های ترانس به طور ساده اسیدهای چرب چربی های اشباع نشده هستند که از فرآیندی به نام هیدروژنه شدن ناشی شده اند. این فرآیند طول عمر مواد خوردنی را افزایش می دهد، در نتیجه خیلی از قنادان و فراوری نمایندگان فست فود در پی آن می گردند. چربی های ترانس در اجزا تشکیل دهنده ای مثل روغن ترد نماینده شیرینی، مارگارین و دیگر روغن های تصفیه شده که برای افزایش طول عمر غذاهای بسته بندی شده به کار می فرایند، موجودند. سیب زمینی های سرخ شده، شیرینی های آردی و ذرت بو داده (پاپ کرن) بعضی از غذاهایی هستند که عمدتاً شامل چربی ترانس هستند. علاوه بر این، اگر در برچسب هر نوع محصول غذایی هیدروژنه کردن یا هیدروژنه کردن نسبی ذکر شده باشد، شما می توانید اطمینان حاصل کنید که آن شامل چربی ترانس است.

خطرات سلامتی :

همان طور که در بالا ذکر شد، هر دوی این شکل چربی ها برای سلامتی انسان خطرناک هستند. اما، وقتی که می خواهید بین بد و بدتر، بد را انتخاب کنید، بهتر است که چربی های اشباع شده را انتخاب کنید. خطرات سلامتی چربی های ترانس بر چربی های اشباع شده غلبه دارند. هم چربی های اشباع شده و هم چربی های ترانس سطوح LDL یعنی کلسترول بد را در بدن افزایش می دهند. اما چربی های ترانس علاوه بر آن سطوح HDL یعنی کلسترول خوب را هم در بدن کاهش می دهند. در نتیجه مصرف مقادیر زیاد چربی های ترانس یقیناً راهی برای ایجاد بیماری های قلبی است. علاوه بر این چون چربی های ترانس به وسیله بدن فراوری نمی شوند، نمی توانند به وسیله ورزش کردن از بین بفرایند که در خصوص چربی های اشباع شده هم این گونه است. چربی های ترانس هم چنین موجب از دست دادن اسیدهای چرب ضروری امگا 3 و جلوگیری از ترکیب انسولین می شوند. بعضی از چربی های اشباع شده به وسیله بدن به کار می فرایند تا با انواع ویژه ای از ویروس ها مبارزه نمایند اما چربی های ترانس هیچ فایده ای برای بدن ندارند.

در نتیجه هرگز نباید در مصرف چربی های ترانس بیشتر از 1 درصد کل کالری که جذب می شود، زیاده روی کرد. به طور مشابه، مهم است که مصرف چربی های اشباع شده هم تا 7 درصد کل کالری که جذب می شود، محدود شود.

منبع: راسخون
انتشار: 30 مهر 1400 بروزرسانی: 30 مهر 1400 گردآورنده: sabzevartoday.ir شناسه مطلب: 2207

به "مقایسه چربی ترانس با چربی اشباع شده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقایسه چربی ترانس با چربی اشباع شده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید