فعالیت سه هزار کپوباف در دزفول

به گزارش سبزوار امروز، شهر #دزفول از دیرباز فراوری کننده انواع صنایع دستی بوده و به فراخور شرایط، برخی از این رشته ها بیشتر مورد توجه قرار گرفته اند.

فعالیت سه هزار کپوباف در دزفول

به گزارش دنیای سفر رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دزفول گفت: کپو از جمله مصنوعات بافته های حصیری است که با استفاده از برگ درخت نخل و ساقه های گیاه خودرویی به نام کرتک به وسیله بانوان و دختران روستایی عشایری و اخیرا شهری بافته می گردد.

عباس چراغ چشم، کپوبافی را از رشته های مورد استقبال مردم دزفول در دهه های اخیر دانست و ادامه داد: توسعه و تنوع محصولات کپو باعث شده دزفول به عنوان شهر ملی کپو از سوی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی انتخاب گردد.

وی با بیان اینکه وجود نخلستان قدیم در شهیون، ذوق و استعداد اهالی و کاربردی بودن کپو موجب فراوری این محصول شده است، اضافه کرد: طرح لوزی روی کپو از نقوش آجری خانه های سنتی دزفول که به شهر آجر معروف است، اقتباس شده است.

چراغ چشم اظهارداشت: کپوبافان با فراوری و فروش محصولات خود ضمن یاری به بخشی از معیشت خانواده در راستای معرفی کپوبافی که از صنایع دستی بومی دزفول است، یاری زیادی نموده اند.

وی اضافه کرد: توسعه فراوری کپو و عرضه به بازار شهرهای گردشگرپذیر کشور موجب معروفی هرچه بیشتر کپو و نام دزفول شده است.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول گفت: اشتغال پایدار، بومی بودن محصول، معرفی فرهنگ بومی و غنی، سهولت آموزش و انتقال به نسل های آینده و دیگر ویژگی های این صنعت موجب شده تا ضمن کسب شاخص های لازم در سال 1398 دزفول به عنوان شهر ملی کپوبافی ثبت گردد.

وی اضافه کرد: این رویداد مهم موجب ارتقای شرایط مالی و معیشتی کپوبافان و شهرستان دزفول خواهد شد.

چراغ چشم معرفی و فروش محصولات در سطح ملی و بین المللی، تبدیل شدن به برند ملی و بین المللی، رونق کسب و کار کپوبافان و صنعتگران، معرفی زوایای فرهنگی جامعه و راسخ شدن پایه ملی فرهنگی صنایع دستی شهر در سطح بین المللی را از مزایای مالی، فرهنگی و اجتماعی ثبت ملی کپو دانست و گفت: با ثبت شهرها و روستاهای ملی صنایع دستی زمینه ارتقای این شهرها برای جهانی شدن امکان پذیر می گردد.

وی نخستین گام برای کسب عنوان شهر جهانی صنایع دستی در حوزه کپو را ایجاد دبیرخانه دزفول شهر جهانی کپو دانست که این مهم صورت گرفته است .

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول اعلام کرد: با کسب شاخص های مشخص شده امیدواریم دزفول به یاری ادارات، نهادها و حمایت مردم به این موفقیت دست یابد.

وی اضافه کرد: دزفول در زمینه های مختلف جایگاهی ملی و جهانی دارد و راه اندازی دبیرخانه شهر جهانی کپو، فرصت مغتنمی برای حرکت در یکی از مسیرهای جایگاه جهانی دزفول است.

منبع: دنیای سفر
انتشار: 22 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 22 اردیبهشت 1401 گردآورنده: sabzevartoday.ir شناسه مطلب: 2414

به "فعالیت سه هزار کپوباف در دزفول" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فعالیت سه هزار کپوباف در دزفول"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید