سیستم تعلیق خودرو چیست و به چه دردی می خورد؟

به گزارش سبزوار امروز، وبسایت اسمارت کار: قطعاً تا به امروز کلماتی درباره جلوبندی، تعلیق، فنر، یاری فنر و… به گوش تان خورده است. پس با ما باشید با توضیحی مختصر در خصوص سیستم تعلیق.

سیستم تعلیق خودرو چیست و به چه دردی می خورد؟

وظیفه سیستم تعلیق چیست؟

سیستم تعلیق یا Suspension به هر چیزی گفته می شود که بین چرخ ها و بدنه قرار می گیرد و حرکت خودرو در مسیرهای ناهموار را به یک حرکت نرم و هموار تبدیل می کند. درواقع، سیستم تعلیق کاری می کند که وقتی چرخ ها مسیری پرتلاطم را طی می نمایند، بدنه حداقل تکان و نوسان را داشته باشد و راحتی سرنشین حفظ شود.

اجزای تشکیل دهنده سیستم تعلیق

این سیستم همانطور که اشاره شد از اجزای داخلی فنر، یاری فنر، سیبک، بوش، طبق و چرخ ها تشکیل شده است که هر کدام از این اجزا وظیفه خاصی را در امر کنترل و حفظ خودرو در جاده انجام می دهند. بعنوان مثال یاری فنرها وظیفه اصلی را در کنترل ارتعاشات وارده به خودرو دارند. بدون حضور یاری فنرها خودرو بسیار سفت و خشک حرکت نموده و به همین سبب پس از گذشت مدت زمان کوتاهی از هم خواهد پاشید.

بازو ها و بوش های متصل نماینده چرخ به بدنه:

درواقع این بازوها باعث می شوند مسیری برای حرکت چرخ به سمت بالا و پایین معین شوند. این بازو هستند که چرخ را در مسیر خود تثبیت می نمایند و بوش ها، عملکردی مانند لولا دارند.

فنر:

حرکت نوسانی چرخ به سمت بالا و پایین بر عهده این قطعه است. یعنی وقتی در یک سرعت گیر، چرخ به سمت داخل (بالا) جمع می شود، وظیفه فنر این است که آن را به جای اول برگرداند. معمولاً در محور جلوی خودروها، مانند این شکل از فنر لوله ای استفاده می شود. در محور عقب نیز بسته به نوع خودرو از انواع مختلف فنر (مثل فنرهای برگی) استفاده می شود.

یاری فنر:

یاری فنر، قطعه ای است که در مقابل هرگونه حرکت مقاومت می کند. خصوصیت یاری فنر این است که هرچه سعی کنید با سرعت بیشتری آن را حرکت دهید، مقاومت آن بیشتر می شود. مثلاً اگر به سرعت از روی یک سرعت گیر عبور کنید، یاری فنر بیشترین مقاومت را دارد و اگر به آرامی عبور کنید، یاری فنر خیلی نرم، به فنر اجازه می دهد که جمع شود. وظیفه اصلی یاری فنر این است که نوسانات فنر را خنثی کند. بدون یاری فنر، خودرو مثل یک الاکلنگ نوسان می کند.

طبق:

یک قطعه متصل نماینده می باشد که شاسی را به چرخ ها وصل می کند. طبق در سمتی که به شاسی متصل می شود از بوش ها و در سمتی که چرخ ها متصل می شود از سیبک ها برای اتصال استفاده می کند.

بطور کلی وظیفه سیستم تعلیق خودرو ثابت نگه داشتن ارتفاع خودرو در حال حرکت، کاهش ارتعاشات و لرزش های ناشی از ضربات، مسیردهی به چرخ ها، تحمل وزن خودرو و حفظ تماس چرخ های خودرو با جاده می باشد که همه این وظایف با استفاده از قطعاتی که پیش تر ذکر شده انجام می گیرد.

انواع سیستم تعلیق خودرو

این سیستم ها انواع بسیار مختلفی دارند که اصلی ترین آن ها به سه دسته سیستم مک فرسون، تعلیق مستقل و تعلیق طبق دار دوبل تقسیم می شود.

سیستم تعلیق مک فرسون

در این سیستم فنر به شاسی متصل می شود و به همین علت ممکن است تعدادی از ضربات به خودرو احساس شود. وزن خودرو از طریق یاری فنر ها در این سیستم تحمل می شود و یکی از ارزانترین سیستم های تعلیق خودرو محسوب می شود. بعلاوه به علت هزینه نگهداری پایین معمولا بیشتر خودروهای دارای قیمت میان رده، از این سیستم بهره می برند.

تعلیق مستقل

این سیستم بسیار نرم و روان عمل می کند و ارتعاشات بسیار اندکی را به خودرو وارد می کند. علت این امر این است که این سیستم های تعلیق به صورت مستقلا و برای هر چرخ جداگانه طراحی می شوند و در صورت ارتعاش در هر چرخ، فقط به همان چرخ ضربه وارد می شود و دیگر چرخ ها لرزشی نخواهند داشت.

تعلیق طبق دار دوبل

این سیستم ها نیز از نرمی و روانی خاصی برخوردارند و خودروهایی که از این سیستم استفاده می نمایند در پیچ ها و شرایط نا مساعد جاده ای، بسیار کنترل پذیرتر و نرم تر راهنمایی می شوند. علت این امر، استفاده از دو طبق، یکی در زیر و دیگری در بالا می باشد که بین آن ها یک فنر مارپیچی قرار می گیرد. این امر باعث می شود که کنترل خودرو بسیار روانتر صورت پذیرد.

پ

منبع: برترین ها
انتشار: 14 مهر 1403 بروزرسانی: 14 مهر 1403 گردآورنده: sabzevartoday.ir شناسه مطلب: 2704

به "سیستم تعلیق خودرو چیست و به چه دردی می خورد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیستم تعلیق خودرو چیست و به چه دردی می خورد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید