سیر کاهشی ولادت در کرمانشاه، تا 10 سال دیگر با کمبود دختر روبرو می شویم

به گزارش سبزوار امروز، خبرنگاران/کرمانشاه مدیرکل ثبت احوال استان کرمانشاه از سیر کاهشی ولادت در استان خبر داد وافزود: طی پنج سال اخیر تعداد موالید استان 17 درصد کاهش داشته است.

سیر کاهشی ولادت در کرمانشاه، تا 10 سال دیگر با کمبود دختر روبرو می شویم

صادق خدادادی در نشست خبری امروز (10 دی) در تشریح شرایط وقایع چهارگانه حیاتی در کشور و استان، به فرایند کاهشی ولادت در کشور و به تبع آن استان اشاره کرد واضافه نمود: در دهه شصت میانگین فرزند در هر خانواده شش نفر بوده که در دهه 70 به چهار نفر و در دهه هشتاد به دو فرزند رسیده است و متاسفانه در دهه 90 این تعداد به حدود یک یا دو فرزند رسیده است.

خدادادی شرح داد: برای اینکه به نرخ جانشینی برسیم و رشد جمعیت منفی نشود، باید به عدد 2.1 فرزند در هر خانواده برسیم و برای رسیدن به شرایط مطلوب، به طوری که ایران تا چندسال آینده پیر نشود نیز وجود میانگین 2.5 فرزند در هر خانواده نیاز است.

با کاهش ولادت در استان روبرویم

به گزارش خبرنگاران، خدادادی با بیان اینکه بیشترین نرخ تولد کشور در سالهای ثبت شده مربوط به سال 1365 است، گفت: در این سال دو میلیون و 129 هزار و 968 تولد به ثبت رسیده که در 100 سال کشور بی نظیر است.

خدادادی شرح داد: در این سال 43 نوزاد به ازای هر هزار نفر جمعیت در کشور به جهان آمد که متاسفانه این شاخص در حال حاضر به 17.1 تولد در کشور و 15.3 تولد در استان رسیده است.

خدادادی با بیان اینکه بیشترین میزان ولادت در استان مربوط به شهرستان جوانرود است، گفت: در این شهرستان در 9 ماهه امسال 17.7 تولد به ازای هر هزار نفر جمعیت به ثبت رسیده است.

مدیرکل ثبت احوال استان کرمانشاه نسبت به فرایند کاهشی نرخ باروری در استان هشدار داد واضافه نمود: متاسفانه استان با کاهش ولادت روبرو است و تعداد موالید 9 ماهه امسال استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته 11.4 درصد کاهش داشته است.

وی به سیرنزولی ولادت استان در پنج سال اخیر هم اشاره کرد واضافه نمود: مقایسه آمار ولادت در سال 1393 با ولادت 36 هزار و 112 نوزاد نسبت به سال گذشته با ولادت 29 هزار و 954 نوزاد نشان میدهد که آمار ولادت استان 17 درصد طی این پنج سال کاهش داشته است.

در 10 سال آینده با کمبود دختر روبرو می شویم

خدادادی نسبت جنسی ولادت استان را در 9 ماهه امسال 110 اعلام و شرح داد: این بدین معنی است که به ازای تولد هر 110 نوزاد پسر، 100 نوزاد دختر به جهان آمده است.

وی اضافه نمود: متاسفانه نسبت جنسیتی ولادت در کشور نیز مانند استان مدام در حال افزایش است و از 101 یا 102 درسالهای گذشته به 110 رسیده است و ادامه این فرایند می تواند در 10 تا 20 سال آینده کشور و استان را با کمبود دختر روبرو کند.

خدادادی اشاره ای هم به آمار چندقلوزایی داشت واضافه نمود: سال گذشته در سطح استان 3.5 درصد ولادت ها بصورت چندقلوزایی بوده است و 494 مورد دوقلوزایی و 23 مورد سه قلوزایی در استان به ثبت رسیده است.

وی اضافه نمود: در 9 ماهه امسال نیز 324 مورد دوقلوزایی و 13 مورد سه قلوزایی در استان ثبت شده که بیشترین آن مربوط به شهرستان اسلام آبادغرب و کمترین آن مربوط به شهرستان صحنه است.

کرمانشاهیان بیشتر از میانگین کشوری می میرند

خدادادی در ادامه در تشریح شرایط فوتی های استان گفت: متاسفانه نرخ فوت در استان بالاست و در سال گذشته 5.6 مورد فوت در هر هزار نفر جمعیت داشته ایم که این میزان در میانگین کشوری 4.7 درصد بوده است و این شاخص ها نشان دهنده این است که در استان به ازای هر هزارنفر یک مورد فوتی بیشتر نسبت به میانگین کشوری داشته ایم.

وی اضافه نمود: در 9 ماهه امسال میانگین سن فوت زنان 65.15 سال بوده و برای مردان 60.5 سال ثبت شده است.

پسران و دختران کرمانشاهی دیر ازدواج می کنند و زود طلاق می گیرند

مدیرکل ثبت احوال استان کرمانشاه به آمار ازدواج و طلاق استان هم اشاره ای داشت و اضافه نمود: میزان نرخ ازدواج در کشور هفت مورد در هر هزار نفر جمعیت است و این شاخص دراستان 8.5 مورد به ازای هر هزار نفر جمعیت است و این آمار نشان می دهد که نرخ ازدواج استان بالاتر از میانگین کشوری است و در این زمینه جزو شش استان با نرخ ازدواج بالا در کشور هستیم.

وی اضافه نمود: میانگین سن ازدواج در استان در سال گذشته برای مردان 28.2 و برای زنان 23.9 سال بوده و این درحالی است که این شاخص در کشور برای مردان 27.5 سال و برای زنان 23.4 سال بوده و این امر نشان میدهد که دختران و پسران کرمانشاهی نسبت به میانگین کشوری دیرتر ازدواج می کنند.

خدادادی نرخ طلاق کشور را نیز 2.2 مورد در هر هزار نفر جمعیت بیان نمود واضافه نمود: این شاخص در استان 2.3 مورد به ازای هر هزار نفر جمعیت است و این آمار نشان می دهد که نرخ طلاق در استان بالاست.

وی اضافه نمود: میانگین سن مردان استان به هنگام طلاق در سال گذشته 36.1 سال و برای زنان 31.2 سال بوده است و این درحالی است که این شاخص در سطح کشور برای مردان 36.9 سال و برای زنان 32.1 سال است.

مدیرکل ثبت احوال استان شرح داد: این آمار نشان می دهد که دختران و پسران کرمانشاهی علاوه بر اینکه نسبت به میانگین کشوری دیر ازدواج می کنند، نسبت به میانگین کشوری هم زودتر طلاق می گیرند.

200 هزار نفر هنوز برای دریافت کارت هوشمند ملی ثبت نام نکرده اند

خدادادی در ادامه گریزی هم به شرایط صدور کارت هوشمند ملی دراستان داشت و با اشاره به جمعیت بیش از یک میلیون و 609 هزار نفری افراد بالای 15 سال در استان گفت: از این تعداد تا به امروز یک میلیون و 408 هزار نفربرای دریافت کارت هوشمند ملی ثبت نام کرده اند.

وی اضافه نمود: متاسفانه هنوز بیش از 200 هزار نفر در استان برای دریافت این کارت ثبت نام نکرده اند و درخواست ما این است با توجه به شروع بهره برداری از این کارت ها در سال آینده، این افراد هرچه سریعتر برای دریافت کارت ملی هوشمند خود اقدام کنند.

وی با بیان اینکه 9هزار کارت صادر شده همچنان در دفاتر ثبت احوال باقی مانده، از افرادی که کارت آنها صادر شده خواست تا برای دریافت کارت خود اقدام کنند.

خدادادی گفت: 150 هزار نفر نیز درخواست صدور کارت داریم که هنوز برای این تعداد کارت صادر نشده است.

وی یادآور شد: باتوجه به بحث تحریم ها بحث صدور کارت با وقفه روبرو شد که با توجه به استفاده از ظرفیت شرکت های داخلی با رفع مسائل دراین زمینه تا سرانجام سال برای این تعداد نفر نیز کارت صادر خواهد شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 3 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sabzevartoday.ir شناسه مطلب: 1093

به "سیر کاهشی ولادت در کرمانشاه، تا 10 سال دیگر با کمبود دختر روبرو می شویم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیر کاهشی ولادت در کرمانشاه، تا 10 سال دیگر با کمبود دختر روبرو می شویم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید