رصد یک منظومه شمسی عجیب و استثنایی اخترفیزیکدانان را حیرت زده کرد!، عکس

به گزارش سبزوار امروز، منظومه شمسی شش سیاره ای در اطراف ستاره HD110067، ستاره ای نزدیک به خورشید که تقریباً صد سال نوری از ما فاصله دارد، دانشمندان را از نادر بودن آن متحیر نموده است.

رصد یک منظومه شمسی عجیب و استثنایی اخترفیزیکدانان را حیرت زده کرد!، عکس

تینا مزدکی- منظومه شمسی که از زمان شکل گیری تا به امروز دستخوش تغییرات عمده ای نشده است، بسیار نادر است، اما ستاره ای وجود دارد که کمی بیش از صد سال نوری از زمین فاصله دارد. در مدار آن شش سیاره است که رازهای آن به وسیله علم آشکار می گردد.

ستاره HD110067، در صورت فلکی شمالی کما برنیکس، قبلا شناخته شده بود، اما سیارات فراخورشیدی آن شناخته شده نبودند. تیمی به رهبری رافائل لوک، اخترفیزیکدان اسپانیایی، از دانشگاه شیکاگو (ایالات متحده آمریکا)، اکتشافات خود را در خصوص این منظومه خاص در مجله Nature منتشر کردند که چشم اندازی غیرمعمول از شکل گیری و تکامل سیاره ها ارائه می دهد.

به عبارت دیگر، ستارگان زیادی وجود دارند که سیاراتی به دور آنها می چرخند، اما سیارات فراخورشیدی که به دور HD110067 می چرخند، این کار را همزمان انجام می دهند. از این رو نادر هستند. این پدیده به عنوان تشدید مداری شناخته می گردد که نشان می دهد این سیستم در طول میلیون ها میلیون سال عمر خود دچار تغییرات عمده ای نشده است. محققان بر این باورند که این یافته ممکن است به درک بهتر شکل گیری سیاره ها یاری کند.

این نوع تشدید در ابتدای شکل گیری یک منظومه اتفاق می افتد، اما در میلیون سال اول معمولاً بعضی فرآیندهای آشفته رخ می دهد، برای مثال برای یک سیاره بسیار پرجرم، برخورد با یک ستاره نزدیک یا برخورد غول پیکر می تواند این تعادل دقیق را بر هم بزند. در این مورد، شش سیاره آن با پیروی از یک ریتم دقیق و ردیابی یک الگوی منحصر به فرد برای هر جفت، آن رزونانس را حفظ می نمایند، که نشان دهنده یک مورد استثنایی است.

انریک پاله، از مؤسسه اخترفیزیک جزایر قناری (IAC) و امضانماینده این مطالعه شرح می دهد که در 99 درصد موارد، سیارات در مدارهای تا حدی تصادفی توزیع می شوند و رزونانس خود را از دست می دهند. به گفته پاله، سیستم مورد بحث فوق العاده است، زیرا پیکربندی خود را از زمان شکل گیری حفظ نموده است، که نشان می دهد از زمان پیدایش خود، که تخمین زده می گردد حدود یک میلیارد سال پیش است، دستخوش تغییرات عمده ای نشده است.

منبع: en.as.com

  • رویای اقامت در ماه به حقیقت می پیوندد!/ عکس

  • پرواز سنجاقک غول پیکر بیخ گوش مشتری/ عکس

227227

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 9 آذر 1402 بروزرسانی: 9 آذر 1402 گردآورنده: sabzevartoday.ir شناسه مطلب: 2676

به "رصد یک منظومه شمسی عجیب و استثنایی اخترفیزیکدانان را حیرت زده کرد!، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رصد یک منظومه شمسی عجیب و استثنایی اخترفیزیکدانان را حیرت زده کرد!، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید