خواص شگفت انگیز هلو؛ از برطرف بوی بد دهان تا درمان سنگ کلیه

به گزارش سبزوار امروز، باشگاه خبرنگاران/ ژاله علی اصل ممقانی متخصص طب سنتی درباره میوه هلو اظهار کرد: هلو با نام علمی (Prunus Persica) یکی از میوه های خوشمزه و آبدار فصل تابستان و از خانواده روساسیه (Rosaceae) است.هلو به دو دسته هسته جدا و هسته چسبیده تقسیم بندی می گردد.

خواص شگفت انگیز هلو؛ از برطرف بوی بد دهان تا درمان سنگ کلیه

انواع هلو

او بیان نمود: از انواع هلو می توان هلو انجیری، کتابی، زعفرانی و کاردی را نام برد. میوه هلو دارای هیدرات کربن، کلسیم، منیزیم، آهن، ویتامین های A و C، اسید های سیتریک، مالیک و وینیک، ریبوفلاوین و نیاسین است.

این متخصص طب سنتی اضافه نمود: هسته هلو دارای ماده ای روغنی شبیه بادام تلخ است و به علت داشتن اسید سیانیدریک خاصیت سمی دارد، بنابراین باید از مصرف آن خودداری گردد.

مزاج هلو

علی اصل ممقانی تاکید نمود: نام هلو در کتاب های طب سنتی خوخ و مزاج (طبع) آن سرد و تر است، بنابراین مصرف این میوه به افراد با مزاج گرم و خشک پیشنهاد می گردد.

خواص هلو

او توضیح داد: افراد گرم مزاج به ویژه کسانی که طبعشان صفراوی (گرم و خشک) بوده، به طور معمول عطش دارند، بنابراین مصرف هلو برای آن ها مناسب است و به برطرف تشنگی یاری می نماید همچنین خوردن هلو در افراد گرم مزاج و صفراوی که اشتهای خوبی ندارند، نقشی موثر در افزایش اشتها دارد.

این متخصص طب سنتی مصرف هلو را در افرادی که به یبوست ناشی از خشکی مزاج دچار هستند، مفید دانست و گفت: خوردن این میوه به مبتلایان به اختلال خواب و استرس پیشنهاد می گردد.

علی اصل ممقانی اظهار کرد: در مبتلایان به سردرد ضربان دار که مشکلشان با گرسنگی، بی خوابی، گرما و عصبانیت تشدید می گردد، هلو میو های مناسب است. از دیگر خواص هلو این میوه می توان به برطرف بوی بد دهان اشاره نمود.

او بیان نمود: مصرف هلو به علت مدر (ادرارآور) بودن در مبتلایان به سنگ کلیه مفید است. در زنان باردار هم خوردن این میوه در اواخر دوره بارداری زایمان را آسان می کند.

این متخصص طب سنتی اضافه نمود: افرادی که احساس گرما همراه با تشنگی شدید، یبوست، خشکی و تلخی دهان دارند، برای برطرف مشکلشان باید شب ها حدود یک لیوان آب هلوی رسیده را صاف نموده و صبح با کمی شکر آن را میل نمایند.این ترکیب صفرای اضافی، مواد زائد و غلیظ را از بدن دفع می نماید.

نکات ضروری که هنگام مصرف هلو باید بدانید

علی اصل ممقانی تاکید نمود: خوردن هلو بلافاصله پس از غذا، فرآیند هضم را مختل می نماید، بنابراین بهتر است یک تا 2 ساعت پس از وعده غذایی استفاده گردد. همچنین وقتی بسیار گرسنه اید و معده شما خالی است، از مصرف این میوه پرهیز کنید.

او توضیح داد: نوشیدن آب بلافاصله پس از مصرف هلو مضر است و افراد باید از مصرف غذا های ترش پس از خوردن هلو اجتناب نمایند.

علی اصل ممقانی یادآوری کرد: هلو کاردی دیر هضم بوده و مصرف آن ممکن است نفخ و دل درد را به دنبال داشته باشد. افرادی که مزاج (بلغم) سرد و تر دارند یا دستگاه گوارش آن ها سرد است، به طور معمول با نشانه هایی مانند، احساس سرما در بدن، نفخ، آروغ زدن، رفلاکس معده، نداشتن احساس تشنگی و خواب زیاد روبرو می شوند؛ این اشخاص در صورت مصرف هلو بهتر است آن را به همراه عسل یا مربای زنجبیل میل نمایند.

منبع: همگردی
انتشار: 28 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sabzevartoday.ir شناسه مطلب: 1451

به "خواص شگفت انگیز هلو؛ از برطرف بوی بد دهان تا درمان سنگ کلیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص شگفت انگیز هلو؛ از برطرف بوی بد دهان تا درمان سنگ کلیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید