خبرهای خوش برای کامیون ها
به گزارش سبزوار امروز، مدیرکل دفتر حمل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای از کاهش مدت زمان شارژ کارت سوخت خودروهای سنگین از یک ماه به دو هفته و بعلاوه پرداخت فوری کرایه حمل کالاهای اساسی اطلاع داد.
به گزارش خبرنگاران، غلامحسین دغاغله در مصاحبه با مهر درباره آخرین شرایط حمل کالاهای اساسی اظهار کرد: در حال حاضر تعداد کامیون هایی که به بنادر کشور اعزام می شوند، به دو برابر افزایش یافته و از روزی 4 هزار دستگاه کامیون هم عبور نموده است.
وی اضافه کرد: 4 هزار و 250 تا 4 هزار و 300 دستگاه کامیون در روز در بنادر کشور نسبت به حمل کالاهای اساسی اقدام می نمایند که میانگین حمل این کالاها به روزانه 92 تا 93 هزار تن انواع کالای اساسی در روز افزایش یافته و در بعضی روزها بیش از 100 هزار تُن کالای اساسی از بنادر خارج می گردد.
متولیان حمل و ترخیص کالای اساسی با صاحبان کالا زیر یک سقف
مدیرکل دفتر حمل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای درباره دلیل بهبود شرایط حمل کالاهای اساسی از بنادر ادامه داد: چند جلسه با دستگاه های ذی ربط شامل سازمان بنادر، گمرک، شرکت پشتیبانی امور دام، شرکت بازرگانی دولتی، صاحبان کالای بخش خصوصی و دستگاه های نظارتی برگزار کردیم که درنتیجه تصمیمات خوبی اتخاذ شد که موضوع تقویت امکانات بارگیری در مبدأ و تخلیه در مقصد، اساسی ترین تصمیم اتخاذ شده در این جلسات بود.
وی یادآور شد: در این جلسات قرار شد همه دستگاه های مرتبط با تخلیه و بارگیری کالاهای اساس در شرایط فوق العاده قرار گیرند و اگر در حالت عادی باشند، این زنجیره پیروز نمی گردد؛ هر چه قدر مدت تخلیه کالاهای اساسی از کشتی ها و بارگیری آن در کامیون ها کوتاه تر گردد، بهره وری ناوگان افزایش بیشتری خواهد داشت؛ راننده ها هم تمایل بیشتری برای حضور در بندر امام خمینی (ره) و دیگر بنادر برای بارگیری کالاهای اساسی خواهند داشت که از ابتدای مرداد ماه این مصوبه کارگروه مذکور اجرایی شده است.
پرداخت کرایه حمل کالاهای اساسی، فوری شد
دغاغله درباره پرداخت کرایه به موقع رانندگان کامیون های حامل کالاهای اساسی گفت: در این کارگروه سازمان راهداری بر موضوع پرداخت به موقع کرایه حمل به کامیون ها تأکید کرد که صاحبان کالا به محض اینکه محموله در مقصد اعلام رسید و تحویل گردد، کرایه هم همان زمان به راننده پرداخت گردد که این موضوع هم مورد موافقت نهاده شد و اجرایی شد.
وی تأکید کرد: ایده آل ما راه اندازی سامانه پرداخت کرایه حمل به صورت سیستمی به راننده است که این سامانه را باید شرکت بازرگانی دولتی، شرکت خدمات حمایتی و شرکت پشتیبانی امور دام به صورت مشترک راه اندازی نمایند ولی این سامانه راه اندازی نشده اما قول تسریع در ایجاد این سامانه را به راهداری داده اند.
اقدامات عجیب بعضی شرکت های حمل و نقلی علیه رانندگان!
دغاغله اعلام کرد: قرار است تا زمانی که سامانه مذکور راه اندازی گردد، کرایه حمل را به صورت نقدی در محل تخلیه یا حداکثر 24 ساعت بعد از اعلام رسید کالا، به حساب راننده واریز نمایند؛ با این کار، دلالان حمل کالاهای اساسی حذف می شوند؛ شرکت حمل و نقل وقتی با صاحبان کالای دولتی قرارداد امضا می نماید، کرایه حمل در قرارداد ذکر می گردد که بعد از رسید شدن کالا، کرایه پرداخت می گردد یعنی از صدور بارنامه، حمل آن و تخلیه کالا در مقصد، کرایه واریز می گردد که این اتفاقاً دو حالت دارد یا صاحب کالا کرایه را به شرکت حمل و نقل می دهد تا آنها به راننده بدهند یا اینکه صاحب کالا مستقیماً کرایه را به راننده می دهد البته ما معتقدیم باید صاحب کالا مستقیماً کرایه را به حساب راننده واریز کند چون مواردی داشتیم که شرکت حمل و نقل کرایه را دریافت نموده اما به دلایلی با مهلت زمانی به حساب راننده واریز نموده یا اینکه حتی از آن رقمی تحت عناوین مختلف کسر می نماید.
تغییر شیفت پیمانکار بارگیری کالا و معطلی 10 ساعته کامیون ها در هر روز
مدیرکل دفتر حمل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای اعلام کرد: یکی دیگر از مصوبات کارگروه مذکور، کاهش زمان تغییر شیفت و کاهش معطلی بارگیری کامیون ها از سوی پیمانکار در بندر امام (ره) بود؛ فاصله بین تغییر شیفت ها 9 تا 10 ساعت طول می کشد و در این میان لودرها و بیل مکانیکی ها باید هواگیری، ریکاوری و سوخت گیری نمایند و کارگران مربوطه هم استراحت می نمایند؛ در این مدت تغییر شیفت، کامیون ها باید بدون اینکه کاری نمایند، به صورت روشن کار نمایند و این فرصت طلایی روزانه 10 ساعت را از دست می دهیم.
وی تأکید کرد: ما معتقدیم باید در این مدت زمانی، دستگاه ها، ماشین آلات و نیروهای کارگری جایگزین فعال باشند که با درخواست سازمان راهداری، این اتفاق تا حدودی رخ داده است ما نمی توانیم به راننده بگوییم در گرمای 50 درجه به بندر امام (ره) بیاید ولی در آنجا چند ساعت ماشین درجا کار کند تا پیمانکار تغییر شیفت بدهد.
این مقام مسئول در سازمان راهداری گفت: در سال های قبل تغییر شیفت تا 24 ساعت طول می کشید که سال جاری به 10 ساعت کاهش یافت.
35 کامیون حامل کالای اساسی، لاستیک با ارز 4200 تومانی گرفتند
وی درباره توزیع لاستیک دولتی گفت: در بازه زمانی 20 تیر ماه تا خاتمه مرداد ماه به رانندگانی که 5 سرویس کالای اساسی یا 4 هزار کیلومتر حمل نمایند، یک جفت لاستیک با ارز دولتی تخصیص می دهیم تا به امروز 35 حواله (70 حلقه) با شرایط فوق بین رانندگان توزیع شده است. البته در سامانه کالا، 15 هزار حلقه لاستیک با ارز دولتی (4200 تومانی) به جای مانده است
دغاغله در مورد روغن با قیمت دولتی هم گفت: ما روغن موتور هم به صورت مستقیم و از درب کارخانه با همکاری دو شرکت تولیدی که در بندر امام خمینی (ره) دفتر نمایندگی ایجاد نموده اند، به رانندگان کامیون های حامل کالاهای اساسی تحویل می دهیم با توجه به اینکه شرایط عرضه آزاد روغن موتور در بازار مناسب نیست، این اقدام راهداری هم با استقبال رانندگان روبرو شد؛ هر روز از ساعت 9 تا 13 روغن موتور در خاتمهه کامیون های بندر امام (ره) به نرخ عمده فروشی کارخانه توزیع می گردد. رانندگان هم مطمئن هستند که روغن تقلبی خریداری نمی نمایند.
وی اعلام کرد: تا به امروز بیش از 20 هزار لیتر روغن از ابتدای آغاز طرح تشویقی عرضه روغن موتور در بندر امام (ره) بین رانندگان توزیع شده است.
میانگین روزانه خروج کالا از بنادر
مدیرکل دفتر حمل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای توضیح داد: میانگین ورود کامیون های حامل کالای اساسی به بنادر کشور از ابتدای مرداد ماه به روزانه بیش از 4 هزار دستگاه در 8 بندر کشور و در بندر امام خمینی (ره) تا 2500 دستگاه رسیده است؛ میانگین کالاهای حمل شده هم به روزانه 92 هزار تن در روز رسیده است؛ بنابراین بخش عمده ای از کالاهای قابل حمل را تا خاتمه مرداد ماه حمل خواهیم کرد.
کاهش بازه زمانی شارژ کارت سوخت خودروهای سنگین از یک ماه به 15 روز
وی درباره نحوه شارژ کارت سوخت خودروهای سنگین هم اظهار کرد: سامانه جامع پیمایش را با همکاری شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی راه اندازی نموده ایم و مدت زمان واریز سوخت را از یک ماه به 15 روز کاهش داده ایم که این مسأله برای همه کامیون ها رخ داده و به حاملان کالاهای اساسی اختصاص ندارد؛ تا یکی دو ماه قبل، عملکرد هر کامیون را به حساب کارت سوخت خودروی سنگین واریز می کردیم؛ ایده آل ما این است که به ازای هر بارنامه، مقدار سوختی که تعلق می گیرد، به حساب کارت سوخت ناوگان واریز گردد؛ به زودی هم زمان شارژ کارت سوخت ها را از 15 روز به یک هفته کاهش خواهیم داد؛ این اتفاق به افزایش رضایت مندی رانندگان منجر شده و مشکل کمبود سوخت ناوگان را هم مرتفع نموده است.
منبع: جام جم آنلاین