خبرنگاران سرانجام سفر شی از کره شمالی، پکن چین بازیگر اصلی شبه جزیره

به گزارش سبزوار امروز، پکن- خبرنگاران- سفر دو روزه شی جین پینگ رییس جمهوری چین اولین مقامی که پس از 14 سال در این رده از کره شمالی بازدید کرد، نشان داد پکن کماکان مهمترین و بزرگترین بازیگر شبه جزیره کره و تحولات مرتبط با آن است و نقش زیادی در منطقه دارد.

خبرنگاران سرانجام سفر شی از کره شمالی، پکن چین بازیگر اصلی شبه جزیره

با تور چین سفری فراموش نشدنی را تجربه کنید.

این سفر که صبح روز گذشته (پنجشنبه) آغاز شد و عصر امروز (آدینه) به وقت محلی سرانجام یافت در عین حال نشان می دهد که پکن روابط محبت آمیز سنتی با کره شمالی را رها نمی نماید بخصوص آنکه رییس جمهوری خلق چین بتازگی با ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه نیز دیدار کرد و به نظر می رسد این کشورهای در حال تحکیم مواضع خود دربرابر آمریکا هستند.

شاید بعضی بگویند که این دیدار می تواند باعث آغاز مذاکرات هسته ای به بن بست رسیده میان آمریکا و کره شمالی گردد اما به نظر می رسد که اختلافات این دو آنقدر جدی و زیاد است که حتی در صورت آغاز دوباره گفت و گوها، نتیجه ای جز بن بست درانتظار نخواهد بود.

سفر شی یکی از مهمترین رویدادهای سال 2019 میلادی و یکی از بزرگترین تحولات در کره شمالی و شبه جزیره کره است و آمریکا و کره جنوبی بسیار امیدوارند که با این دیدار راه برای گفت و گوها باز گردد.

البته شاید شرایط به دلخواه آمریکا پیش نرود و احتمالاً اگر در آینده گفت و گوهایی برگزار گردد، چین و کره جنوبی هم در آن شرکت خواهند کرد زیرا تجربه نشان داده است که یک طرف به تنهایی با آمریکا نمی تواند به توافق برسد بویژه اینکه آمریکا اعتبار جهانی خود را در چنین نشست هایی از دست داده است.

یک سال قبل بود که کیم جونگ اون رهبر کره شمالی از شی جین پینگ رییس جمهوری چین برای سفر به آن کشور دعوت کرد و حالا در شرایطی بسیار حساس این دیدار اجرا شده است.

این دیدار بسیار مهم محسوب می گردد نباید فراموش کرد دو کشور از لحاظ سنتی به یکدیگر نزدیک هستند زمانی مائو تسه دونگ رهبر فقید چین گفته بود که روابط دو کشور به نزدیکی دهان و دندانها است البته شاید اکنون این مناسبات به این نزدیکی نباشد اما رییس جمهوری چین هم گفته است که طیف وسیعی از مسایل مورد مذاکره است.

یادمان نرود که کیم جونگ اون رهبر کره شمالی دو بار در سال 2018 میلادی به چین سفر کرد و یک بار هم در ابتدای امسال میلادی راهی این کشور شد و هر بار با رییس جمهور چین ملاقات کرد و تحولات مرتبط با روابط این کشور با آمریکا را به اطلاع طرف چینی رساند.

چین و کره شمالی هر بار که اختلافاتشان با آمریکا بیشتر می گردد به یکدیگر نزدیکتر می شوند در شرایطی که گفت و گوهای کره شمالی و آمریکا به بن بست رسیده است، چین و آمریکا هم درگیر جنگ تعرفه ها هستند و این اختلافات کافی است تا آنها را بیشتر به یکدیگر نزدیکتر کند.

هر دو کشور مخالف یکجانبه گرایی آمریکا و تحریم ها هستند هر دو کشور می خواهند آمریکا شبه جزیره کره را به حال خود بگذارد و دست از برنامه ها و تمرینات نظامی بردارد و نظامیانش را از این منطقه خارج کند دو کشور استکبار آمریکا را نمی پذیرند و مخالف جدی زورگویی ها و باج گیری های این کشور با ابزارهای مالی و نظامی هستند.

رییس موسسه آسیای شمال شرقی از آموزشگاه علوم چین می گوید که برهه ای بسیار حساس است دو کشور در حال گرامیداشت سالگردهای مهمی چون تاسیس کره شمالی و روابط دیپلماتیک دو کشور هستند مذاکرات هسته ای به بن بست رسیده است و روابط پیونگ یانگ و واشنگتن در شرایط خوبی قرار ندارد.

دا زی گانگ می افزاید که عاری سازی منطقه شبه جزیره کره از تسلیحات هسته ای شاید از اهداف چین هم باشد اما فعلاً در این زمینه پیشرفتی بدست نیامده است چین در این راستا شاید فقط بتواند به حفظ صلح در منطقه و جلوگیری از رویارویی نظامی یاری کند و یکی از اهداف شی جین پینگ در پیونگ یانگ همین است.

اما بعضی دیگر از کارشناسان معتقدند که شی می تواند فرستاده ترامپ به کره شمالی برای گگرددن گره مذاکرات باشد عده ای هم مانندته یونگ هو دیپلمات عالیرتبه پیشین کره شمالی می گوید فکر می نماید دولت این کشور خواهان میانجیگری شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، در نشست گروه 20 در هفته آینده است.

ته کاردار سفارت کره شمالی در لندن بود که سه سال پیش به همراه خانواده اش به کره جنوبی پناهنده شد او برای اولین بار از ژاپن دیدار کرده است.

این دیپلمات پیشین کره شمالی می گوید که پیونگ یانگ می خواهد در مذاکرات هسته ای با ایالات متحده آمریکا از شی به عنوان یک میانجی استفاده کند انتظار می رود رهبران آمریکا و چین در نشست گروه 20 در هفته آینده در اوساکا دیدار نمایند.

ته گفت به اعتقاد او کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، امیدوار است که شی رویکرد جدید کیم را به طرف آمریکایی انتقال دهد.

او اضافه کرد کیم ممکن است با بازرسی و یا از میان برداشتن پنج تاسیسات غنی سازی اورانیوم که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، در نشست ماه فوریه در هانویی خواهان آن بود، موافقت کند.

چین همواره تاکید کرده است که کشورها باید با اقدامات متقابل ارتباطات را گسترش داده و اختلافات را کاهش دهند در واقع از دیدگاه پکن اگر قرار است کره شمالی گامی بردارد باید امتیازی هم دریافت کند در صورتی که آمریکا فقط تحریم کرده و فشار مالی و نظامی وارد کرده و نه تنها امتیاز نداده بلکه تهدیدها را بیشتر کرده است.

سفر شی جین پینگ به کره شمالی نشان دهنده نقش مهم این کشور در امور شبه جزیره کره است و اینکه در فقدان ساختارهای مذاکراتی قبلی اوضاع این منطقه هر روز بحرانی تر شده است.

شی ساعتی پیش پس از دیداری دو روزه از کره شمالی و گفت و گو با رهبر این کشور، پیونگ یانگ را به مقصد پکن ترک کرد.

در واقع شاید یکی از دیگر کوشش های رییس جمهوری چین در کره شمالی این باشد که ساختار مذاکراتی شش جانبه پکن را که از سال 2008 میلادی به این طرف متوقف شده است، احیا کند و بار دیگر چین به کانونی برای کاستن از تنش ها در منطقه تبدیل گردد و از یکه تازی آمریکا در منطقه نیز به این شکل جلوگیری به عمل آورد.

منبع: ایرنا
انتشار: 15 مرداد 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: sabzevartoday.ir شناسه مطلب: 564

به "خبرنگاران سرانجام سفر شی از کره شمالی، پکن چین بازیگر اصلی شبه جزیره" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران سرانجام سفر شی از کره شمالی، پکن چین بازیگر اصلی شبه جزیره"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید