2015 سال قدرت سایبری چین است

به گزارش سبزوار امروز، به گزارش خبرنگاران، جرج آستین کارشناس موسسه شرق-غرب و استاد مدعو مرکز امنیت سایبری آموزشگاه دفاعی استرالیا در مطلبی که برای سایت ایست آسیا فارم نوشته به آنالیز قدرت سایبری چین پرداخته که در ادامه می آید.

2015 سال قدرت سایبری چین است

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

در فوریه 2014 شی جی پینگ رئیس جمهور خلق چین خاطرنشان کرد که میخواهد به هر قیمتی چین را به قدرت سایبری تبدیل کند. از آن تاریخ به بعد رئیس جمهور و دولتش در تمام زمینه ها ی سیاسی، قانونی، مالی، سازمانی و دیپلماتیک تمام کوشششان را برای رسیدن به این هدف بکار بردند.

توجه رهبری چین:

زمانی که ایالات متحده پنج نظامی چینی را به جاسوسی سایبری از مراکز و شرکت های تجاری مستقر در آمریکا متهم کرد رهبری چین توجه بیشتری به مسائل سایبری نمود. اما همانگونه که در کتاب سیاست سایبری چین در سال 2014 آورده ام سیاست سایبری چین در طی دهه ها در جریان بوده است. در واقع چین از سال 1983 به منظور غلبه بر عقب ماندگی تکنولوژی اقتصاد اطلاعاتی و از حدود سال 2000 برای جنگ سایبری بالقوه کوشش می نموده است.

حکومت چین برای تبدیل چین به یک قدرت سایبری اقداماتی را انجام داده است. در دسامبر 2014 شی رئیس جمهور این کشور گفت که این کشور به استراتژی نظامی سایبری احتیاج دارد.

در دسامبر 2014 حکومت به اعلام قوانین جدید امنیت سایبری به منظور یاری به رشد سریع صنایع امنیتی سایبری داخلی همت گمارد. در استراتژی جدید نظامی این کشور اعلام شد که فضای ماورای جو و فضای مجازی در رقابت های استراتژیک بین قدرت های جهانی دارای ارزش بالایی هستند.

به گزارش شین هوا کنگره خلق چین در پیش نویس لایحه امنیت ملی به امنیت فضای مجازی در قوانین لازم جهت دسترسی به تکنولوژی هاو سرمایه گذاری های خارجی اهمیت ویژه ای می دهد. این لایحه در جولای 2015 تصویب شد. در همان ماه این کشور لایحه امنیت شبکه را گفت که در آن مقررات گسترده ای برای کنترل تکنولوژی های خارجی و مدیریت دیتا در آن دیده شده است.

موفقیت اخیر این کشور در جاسوسی سایبری علیه ایالات متحده آمریکا که به سرقت اطلاعات شخصی بیش از دومیلیون شهروند آمریکایی منجر شد گواه پیشرفت سریع و جاه طلبی های سایبری رهبری این کشور است.

بااین حال وقتی که مجمع جهانی اقتصاد گزارشی از آمادگی شبکه کشورها را که به طور سالیانه منتشر می شود را گفت رتبه شصت و دوم چین نسبت به سال گذشته تغییری نکرد و این رتبه از رتبه سی و ششم این کشوردر سال 2011 کمتر بود یعنی از رتبه کشورهایی مانند تایلند، اردن و موریس و کاستاریکا نیز کمتر بود.

البته چین در این راه گام های بلندی برداشته است ولی آمریکا، ژاپن، کره جنوبی، سنگاپور و اروپا از چین جلو افتاده اند.

بعضی از چینی ها به قدرت سایبری در چارچوب ناسیونال تکنولوژی نگاه می کنند که این رویکرد باعث رویارویی چین و قدرت های غربی می شود. در واقع مقامات چینی بیشتر از غرب از نفوذ خصومت آمیز غرب وحشت دارند و متمایل به بومی سازی صنایع سایبری جهت غلبه بر پایین بودن تکنولوژی شان هستند.

ولی این سیاست آرمان رهبر چین را برای به وجود آوردن موازنه بین ظرفیت مستقل سایبری و ایجاد صنایع سایبری جهانی را برآورده نمی سازد.

یک مطالعه سطحی در مورد قوانین جدید چین و پیش نویس لایحه سایبری نشان می دهد که این کشور توجه فوق العاده ای به روابط مالی بین المللی داشته است. رهبران این کشور می دانند که بخش سایبری این کشور وابستگی شدیدی به تکنولوژی های خارجی و سرمایه گذاری های خارجی در چند سال آینده حتی حدود چند دهه خواهد داشت.

از سوی دیگر علی رغم گزارش اسنودن و ارائه لیست سیاه از شرکت های مستقر در آمریکا که علیه چین جاسوسی سایبری می کنند، چین به درخواست این شرکت ها برای سرمایه گذاری در داخل این کشور پاسخ مثبت داده است. به عنوان مثال در ژوئن 2015 مدیر عامل شرکت سیسکو خاطرنشان کرد که این شرکت ده میلیارد دلار در چین سرمایه گذاری می نماید. حرکتی که به طور گسترده به عنوان کوشش برای اعتمادسازی بین این شرکت و چین نمود یافت.

این کشور در سال 2015 اصول هنجارهای جدیدی راکه کارشناسان سازمان ملل در مورد روابط همکاری جویانه در فضای مجازی تدوین نموده بودند را به صورت غیر رسمی پذیرفت به طوری که این کشور موافقت نامه ای را با روسیه امضا کرد که در آن دو طرف پذیرفتند که از دخالت غیر مجاز و استفاده غیر قانونی از منابع اطلاعات دو طرف به خصوص از حملات سایبری علیه یکدیگر پرهیز کنند.

موضع رسمی چین در حوزه امنیت سایبری باید به وسیله نائل شدن به امنیت به وسیله همکاری های بین المللی آن هم نه فقط با شصت کشور یا کشورهای همفکر بلکه با کشورهای پیشرو در تکنولوژی مانند آمریکا، ژاپن و دیگر شرکای اروپایی محقق شود.

ترجمه: مهدی پورحسنی

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 9 دی 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: sabzevartoday.ir شناسه مطلب: 954

به "2015 سال قدرت سایبری چین است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "2015 سال قدرت سایبری چین است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید