خبرنگاران رییس جمهوری چین: روابط چین و قزاقستان پایه محکمی دارد

به گزارش سبزوار امروز، پکن- خبرنگاران- رییس جمهوری چین با اشاره به روابط تاریخی کشورش با قزاقستان تاکید نمود روابط دو کشور به صورت مستمر توسعه یافته است و تاریخ دیرینه و پایه محکمی دارد.

خبرنگاران رییس جمهوری چین: روابط چین و قزاقستان پایه محکمی دارد

با تور چین سفری فراموش نشدنی را تجربه کنید.

شی جین پینگ روز آدینه در حاشیه نشست سران سازمان همکاری شانگهای در دیدار قاسم تقیف رییس جمهوری قزاقستان در بیشکک پایتخت قرقیزستان تاکید نمود در 27 سال گذشته پس از برقراری روابط بین چین و قزاقستان، روابط دو کشور به توسعۀ جهشی رسیده است که این ناشی از کوشش سخت چند نسل رهبران دو کشور است و ما باید آن را مغتنم بشمریم.

او با تبریک انتخاب تقیف به عنوان رییس جمهوری قزاقستان گفت: دو کشور در ساخت مشترک کمربند و جاده، دارای پایه محکم، جهت معین و گام استوا هستند دو طرف باید با اصرار بر جهت عمده همکاری و تعمیق اتصال نوار مالی جاده ابریشم کوشش نمایند مردم دو کشور و منطقه از همکاری دو جانبه بهره مند شوند.

تقیف نیز ضمن تشکر از تبریک شی جین پینگ، هفتادمین سالگرد تاسیس جمهوری خلق چین را تبریک گفت و اضافه کرد که توسعه روابط با چین، اولویت سیاست خارجه کشورش است و این برای توسعه قزاقستان و ثبات و شکوفایی منطقه بسیار مهم و با منافع مردم دو کشور منطبق است.

وی گفت: قزاقستان به تعمیق روابط مشارکتی راهبردی همه جانبه با چین می پردازد و مایل است همراه با این کشور ضمن ادامۀ دیدار در سطوح عالیرتبه، همکاری در زمینه های تجاری، حمل و نقل، ترابری و تأمین و اقتصاد دیجیتال و هماهنگی چند جانبه را تقویت کند.

نوزدهمین نشست سران سازمان همکاری شانگهای از روز گذشته با حضور رئیس جمهوری اسلامی ایران و سران 11 کشور آسیایی در بیشکک پایتخت قرقیزستان شروع بکار کرد.

در نشست سران کشورهای سازمان همکاری شانگهای علاوه بر ایران، روسای جمهور روسیه، چین، قزاقستان، تاجیکستان، ازبکستان، هند و پاکستان هم حضور دارند.

سازمان همکاری شانگهای در سال 2001 با عضویت 6 عضو چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان پایه گذاری شد این سازمان نهاد بین دولتی است که برای همکاری های چندجانبه سیاسی، مالی و امنیتی بنیان گذاشته شد.

چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان، پاکستان و هند اعضای اصلی و ایران، مغولستان، افغانستان و بلاروس اعضای ناظر این سازمان هستند./

منبع: ایرنا
انتشار: 10 مرداد 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: sabzevartoday.ir شناسه مطلب: 556

به "خبرنگاران رییس جمهوری چین: روابط چین و قزاقستان پایه محکمی دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران رییس جمهوری چین: روابط چین و قزاقستان پایه محکمی دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید