خبرنگاران ریسک کنترل سرمایه در ترکیه افزایش یافته است

به گزارش سبزوار امروز، تهران- خبرنگاران- مرکز تحلیل و تجزیه اطلاعات و تجارت اس اند پی گلوبال پس از برکناری ناگهانی رییس بانک مرکزی ترکیه و سقوط ارزش لیر گزارش داد که ریسک کنترل سرمایه در این کشور افزایش یافته است.

خبرنگاران ریسک کنترل سرمایه در ترکیه افزایش یافته است

به گزارش خبرنگاران از رویترز، مرکز تحلیلی اس اند پی گلوبال دوشنبه بیان کرد که تغییرات اخیر بار دیگر استقلال عملیاتی بانک مرکزی ترکیه و به طور کلی پیش بینی ناچیز سیاست مالی را برجسته می نماید.

اس اند پی گلوبال که مقر اصلی آن در منهتن نیویورک است در ادامه گزارش تحلیلی خود نوشت: از نظر ما یکی از موارد کلیدی در کوتاه مدت، رفتار سپرده گذاران مقیم داخلی است و اینکه آیا آنها در پاسخ به آخرین تحولات به طور فزاینده ای به ارز خارجی روی خواهند آورد.

این مرکز در ادامه تاکید نمود، اگرچه ریسک و خطرات افزایش یافته است با این وجود کنترل سرمایه برای ما سناریوی پایه نیست.

اردوغان در ساعات اولیه بامداد روزی که حکم اخراج ترکیه از کنوانسیون استانبول را امضا و منتشر کرد، حکم برکناری رییس بانک مرکزی این کشور را نیز صادر کرد.

وی در حکمی دستور برکناری ناجی آغبال رییس بانک مرکزی که قبلا وزیر دارایی بود و تنها چند ماه از انتصاب وی به این سمت می گذشت را صادر کرد. آغبال در پی برکناری مراد اویسال و مراد چتین کایا سومین رییس بانک مرکزی است که به دستور شخص اردوغان و در طول 20 ماه گذشته از سمت خود برکنار می گردد.

در زمینه دلیل برکناری وی چیزی اعلام نشده ولی گفته می گردد وی به دلیل افزایش نرخ بهره ها در ترکیه که برای کنترل نرخ اسعار به اجرا گذاشته بود از سمت خود برکنار شده است. نکته جالب توجه این است که آغبال پس از اعلام برکناری خود با صدور اطلاعیه ای از اردوغان بدلیل این برکناری تشکر کرد.

به گزارش یورو نیوز، ارزش لیر ترکیه پس از آنکه اردوغان رئیس جمهوری این کشور، در اواخر هفته گذشته رئیس بانک مرکزی را برکنار کرد 14 درصد سقوط کرد.

برکناری اقبال، سرمایه گذاران داخلی و خارجی که سیاست اخیر پولی بانک مرکزی ترکیه را تحسین نموده بودند شوکه کرد.

منبع: ایرنا
انتشار: 29 فروردین 1400 بروزرسانی: 29 فروردین 1400 گردآورنده: sabzevartoday.ir شناسه مطلب: 1939

به "خبرنگاران ریسک کنترل سرمایه در ترکیه افزایش یافته است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران ریسک کنترل سرمایه در ترکیه افزایش یافته است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید