جزییات تازه از برنامه 400 میلیارد دلاری چین برای سرمایه گذاری در ایران

به گزارش سبزوار امروز، خبرنگاران: درحالی که بر اساس تفاهم امضا شده میان ایران و چین، قرار است چینی ها بالغ بر 400 میلیارد دلار در بخش های مالی ایران سرمایه گذاری نمایند، جزییات جدیدی از این برنامه منتشر شده است.

جزییات تازه از برنامه 400 میلیارد دلاری چین برای سرمایه گذاری در ایران

با تور چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایبِنا، پترولیوم اکونومیست اطلاع داد، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در خاتمه ماه اوت با همتای چینی خود در دیداری که انجام داد نقشه راهی برای همکاری استراتژیک چین و ایران ارائه کرد. این قرارداد همکاری در 2016 امضا شده بود و بسیاری از نکاتی را که در قراردادهای قبلی ایران و چین بود، در بر می گیرد. ولی بسیاری از نکات خاص و کلیدی این تفاهم نامه جدید در اختیار عموم قرار نمی گیرد.

براساس این گزارش، این قرارداد تعادل جهانی بخش نفت و گاز را تغییر می دهد. ستون مرکزی قرارداد جدید این است که چین 280 میلیارد دلار برای توسعه بخش های نفت، گاز و پتروشیمی ایران هزینه می نماید. این مبلغ برای دوره پنج ساله اول این قرارداد در ابتدا پرداخت می گردد. ولی طبق این تفاهم نامه، پرداخت های بعدی در هر دوره پنج ساله با توجه به توافق دو طرف پرداخت خواهند شد.

همچنین این گزارش می افزاید: یک سرمایه گذاری 120 میلیارد دلاری دیگر هم برای به روزرسانی زیرساخت های حمل و نقل و فراوری ایران امضا شده است که مجدداً در ابتدای هر دوره پنج ساله طبق توافق دو طرف پرداخت خواهد شد.

چین همچنین توافق نموده فراوری در میادین نفتی غرب کارون در ایران را 500 هزار بشکه در روز تا خاتمه سال 2020 افزایش دهد. منفعت نهایی این قرارداد برای ایران این است که چین توافق نموده واردات نفت ایران را باوجود تحریم های آمریکا افزایش دهد.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 9 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sabzevartoday.ir شناسه مطلب: 691

به "جزییات تازه از برنامه 400 میلیارد دلاری چین برای سرمایه گذاری در ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزییات تازه از برنامه 400 میلیارد دلاری چین برای سرمایه گذاری در ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید