تفاوت پنیر پروسس و موزارلا چیست؟

به گزارش سبزوار امروز، با درک تفاوت پنیر پروسس و موزارلا می توانید از پنیر مناسب برای وعده های غذایی خود بهره ببرید. هر یک از این پنیرها دارای ویژگی های مخصوص به خود هستند و به شکل متفاوتی فراوری می شوند. این ویژگی ها اغلب شامل طعم، بافت، رنگ و اندازه مواد مغذی هستند. پس اگر یک آشپز حرفه ای هستید یا اصلاً به عنوان یک فرد معمولی می خواهید در خصوص تفاوت پنیر پروسس و موزارلا اطلاعات خود را افزایش دهید، این مقاله را تا خاتمه بخوانید. بعلاوه نباید فراموش کنید که برای خرید پنیر تازه و باکیفیت به وب سایت یا اپلیکیشن خبرنگاران ! مراجعه کنید.

تفاوت پنیر پروسس و موزارلا چیست؟

پنیر موزارلا چیست؟

موزارلا یک پنیر ایتالیایی منحصر به فرد است که به طور سنتی از شیر گاومیش تهیه می گردد. اگرچه به علت تقاضای زیاد برای پنیر و اندازه محدود شیر گاومیش در دسترس، از شیر گوسفند و گاو نیز به طور فزاینده ای در فراوری آن استفاده می گردد. موزارلا پنیر نرمی است که باید به صورت تازه مصرف گردد. در حالت ایدئال، موزارلا باید ظرف چند ساعت پس از فراوری خورده گردد و اگر ظرف سه روز مصرف گردد، برترین طعم را خواهد داشت.

با ظهور تثبیت نماینده ها، موزارلای تجاری در دسترس مردم نهاده شد، اگرچه هیچ مزیتی نسبت به موزارلای طبیعی ندارد. موزارلا قرن هاست که در ایتالیا ساخته می گردد، اگرچه تا قرن بیستم با ظهور سیستم های تبرید و حمل و نقل سریع، به یک محصول لبنی محبوب تبدیل نشد. بسیاری از علاقه مندان به پنیر احساس می نمایند که برترین موزارلا را فقط در ناپل می توان یافت، جایی که هنوز به روش سنتی با دست ساخته می گردد. از این پنیر برای پیتزا و لازانیا استفاده می گردد.

نحوه تهیه پنیر موزارلا

با این حال، تعداد زیادی کارخانه های لبنی در سرتاسر جهان موزارلا را درست می نمایند. موزارلا معمولاً در محلول آب نمک یا روغن معلق می گردد تا پنیر مرطوب و تازه بماند. این پنیر باید ظرف چند روز خورده گردد و به شکل ذوب شده روی پیتزا، به صورت حلقه ای برای سالاد و در بسیاری از کاربردهای آشپزی دیگر، استفاده گردد. این پنیر به خودی خود بسیار ملایم است، طعم کمی تند و کمی شیرین و رنگی شیری دارد.

موزارلا از حرارت دادن شیر با مایه پنیر برای تشکیل کشک درست می گردد. کشک از آب پنیر جدا می گردد و سپس برای زهکشی بریده خواهد شد. سپس کشک را آنالیز می نمایند تا ببینند آیا با ریختن در آب داغ آماده تشکیل پنیر است یا خیر. دلمه ها باید نرم شده و رشته ای شوند که این نشان دهنده آماده بودن آنها برای ورز دادن است. شکسته گردد، به اندازه کافی اسیدی نیست و باید مدت بیشتری بماند.

اگر دلمه ها آماده هستند، آنها را در حین ریختن آب داغ به تکه های کوچکی خرد می نمایند و سپس ورز می دهند. موزارلا را در آب سرد فرو می برند تا شکل خود را حفظ کند و سپس می توان آن را برای چند ساعت قبل از خوردن در آب نمک یا روغن نگهداری کرد. موزارلای تجاری تقریباً به همین روش درست می گردد اما تثبیت نماینده هایی جهت سفت شدن بیشتر به پنیر اضافه می شوند. موزارلای تجاری اغلب خشک تر از نوع طبیعی آن است.

پنیر پروسس چیست؟

پنیر پروسس گاهی اوقات به پنیر آماده نیز معروف است. در ایالات متحده، بیشتر با نام پنیر آمریکایی شناخته می گردد. پنیر پروسس یک محصول غذایی است که با پنیر واقعی مانند چدار یا کلبی فراوری می گردد و با افزودن موادی مانند رنگ خوراکی، نمک و امولسیفایرها ایجاد خواهد شد. پنیر پروسس در سال 1911 به وسیله مخترع سوئیسی والتر گربر فراوری شد اما در سال 1916، جیمز ال. کرافت آمریکایی این پنیر را ثبت کرد.

در سال 1950، کرافت فودز آغاز به فروش اولین پنیر پروسس کرد. بسته به روشی که پنیر فراوری می گردد و حاوی چه مواد افزودنی است، پنیر پروسس شرایط ساخت مختلفی دارد. پنیر پروسس پاستوریزه معمولاً باید حداقل یک نوع پنیر واقعی داشته و می تواند حاوی یک یا چند ماده اضافی بوده و نباید محتوای چربی کمتر از 47 درصد داشته باشد.

شکل و اندازه یکنواخت برش های پنیر می تواند این پنیر را برای استفاده در ساندویچ و همبرگر ایدئال کند و برای سهولت استفاده در پخت و پز بسیار نرم ذوب می گردد. از آنجایی که بسیاری از مواد ارزان قیمت را می توان در فراوری آن استفاده کرد، معمولاً ساخت پنیر پروسس نسبت به پنیر معمولی ارزان تر است. قبل از تشریح تفاوت پنیر پروسس و موزارلا، اجازه دهید در خصوص نحوه فراوری پنیر پروسس کمی صحبت کنیم.

نحوه فراوری پنیر پروسس

پنیر فرآوری پاستوریزه معمولاً نمی تواند بیش از 51 درصد مواد پنیری داشته باشد اما باید حاوی یک یا چند ماده لبنی و غیر لبنی باشد و باید بیش از 23 درصد چربی و کمتر از 44 درصد رطوبت را فراهم کند. پنیر پروسس پاستوریزه در دمای 21 درجه سانتی گراد، با سطح چربی بالای 20 درصد و رطوبت بین 44 تا 60 درصد قابل پخش است.

پنیر پروسس می تواند فواید زیادی داشته باشد. این امکان وجود دارد که این پنیر آن را در قفسه نگه داشت یا برای مدت طولانی بدون خراب شدن در یخچال نگهداری کرد. اگر بسته بندی پنیر باز نشده باشد، ممکن است مانند پنیر معمولی نیازی به سرد نگه داشتن محصول نباشد. پنیر را می توان برای استفاده راحت به روش های مختلفی از جمله شیشه، قوطی و به صورت تکه های بسته بندی شده پلاستیکی بسته بندی کرد.

بعضی از شکایات مربوط به پنیر پروسس نیز وجود دارند. در بیشتر موارد، پنیر فقط در چند طعم موجود است که همه آنها شبیه یکدیگر هستند و به طور کلی طعمی شبیه پنیر واقعی ندارند. تنوع کمی در بافت پنیر وجود دارد که تقریباً همواره نرم و لطیف است. نگرانی هایی در خصوص ناسالم بودن پنیر پروسس مطرح شده اند زیرا این پنیر با روغن، رنگ های مصنوعی و مواد نگهدارنده ساخته می گردد.

تفاوت پنیر پروسس و موزارلا

حالا به سراغ آنالیز تفاوت پنیر پروسس و موزارلا می رویم:

  • قیمت پنیر موزارلا بیشتر از پنیر پروسس است.
  • پنیر موزارلا با فرایند فراوری یک پنیر طبیعی شکل می گیرد اما پنیر پروسس فرایندی فرآوری شده دارد.
  • پنیر پروسس را می توان مدت زمان بیشتری نگهداری کرد اما پنیر موزارلا به علت نداشتن مواد افزودنی، زمان نگهداری کوتاهی دارد.
  • پنیر پروسس با طعم ها و رنگ های متنوع فراوری می گردد اما پنیر موزارلا رنگی شیری دارد.
  • کالری و چربی پنیر پروسس بیشتر از پنیر موزارلا است.
  • پنیر پروسس خشک تر از پنیر موزارلا است.
  • ارزش غذایی پنیر پروسس کمتر از پنیر موزارلا است.
  • اندازه رطوبت پنیر موزارلا بیشتر از پنیر پروسس است.
  • مزه و طعم پنیر موزارلا غنی تر از پنیر پروسس است.

کلام آخر

تفاوت پنیر پروسس و موزارلا را در این مقاله توضیح دادیم، اکنون می توانید پنیر مورد نظر خود را انتخاب کنید. با این حال، باید توجه داشته باشید که از هر دو پنیر می توان برای تهیه پیتزا و لازانیا استفاده کرد اما پنیر موزارلا از کیفیت بالاتری برخوردار است و در عین حال نسبت به پنیر پروسس قیمت بیشتری دارد. با این حال، اگر می خواهید پنیر تازه و با قیمت تخفیف خورده بخرید، اپلیکیشن خبرنگاران ! را دانلود و گوشی اندروید یا آیفون خود نصب کنید.

منبع: اسنپ مارکت
انتشار: 11 مرداد 1401 بروزرسانی: 11 مرداد 1401 گردآورنده: sabzevartoday.ir شناسه مطلب: 2483

به "تفاوت پنیر پروسس و موزارلا چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تفاوت پنیر پروسس و موزارلا چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید