تصویر سکه سربداری برای نخستین بار در سبزوار رونمایی شد

به گزارش سبزوار امروز، در دوازدهمین همایش سالانه سرگروه ها و دبیران درس تاریخ خراسان های رضوی ، شمالی و جنوبی با عنوان سبزوار ،خاستگاه سربداران و شهر نامداران از تصویر سکه سربداری برای نخستین بار رونمایی شد.

تصویر سکه سربداری برای نخستین بار در سبزوار رونمایی شد

این همایش با حضور دبیران و فرهنگیانی از استان های سیستان و بلوچستان ،آذربایجان شرقی ، گلستان و خراسان های رضوی، شمالی و جنوبی روز پنجشنبه به میزبانی سبزوار آغاز شد.

سکه سربداری در دوره حکومت سربداران توسط خواجه علی موید از جنس مس ضرب شد و به سرعت در محدوده حکومت آنها رایج شد. در مرکز این سکه نام حضرت محمد (ص) و در اطراف و دور آن نام حضرت علی (ع) ضرب شده که نشان از اعتقادات و باورهای دینی سربداران دارد.

امام جمعه سبزوار در آیین افتتاحیه این همایش که در محل تالار کاشفی سبزوار برگزار شد اظهار داشت: از میراث فرهنگی و آثار گردشگری ما بهره برداری درستی نمی شود.

حجت الاسلام غلامحسین ابراهیمی افزود: بی توجهی نسبت به این حوزه ها در حالی است که تمام نوآوری ها ،پیشرفت ها ، توسعه ،اخلاق ،عبرت ،اقتصاد و ... در تاریخ جمع شده و تاکید ما بر حفظ آثار تاریخی هم در همین راستا است.

وی با اشاره به ساده گذشتن برخی از کنار تاریخ ادامه داد: علم تاریخ جامعیتی دارد که در علومی همچون کلام و فلسفه نیست و به حوزه تاریخ بایستی نگاه جدی تری شود.

امام جمعه سبزوار بیان برخی از غیر واقعیت ها را در بعضی کتب تاریخی گذشتگان مورد اشاره قرار داد و خطاب به اساتید درس تاریخ گفت: کتب تاریخ بایستی توسط کارشناسان این حوزه تحلیل شده و فضایی سالم در اختیار شاگردان قرار گیرد.

وی بین تاریخ ذکر شده در قرآن کریم و تاریخ نوشته شده توسط مورخان تفاوت قائل شد و تاریخ قرآن را واقعیت محض دانست و افزود: با معارف قرآنی و تاریخ می توان دل ها را بیشتر به هم نزدیک کرد.

ابراهیمی با اشاره به موزه مردمشناسی سبزوار ، خواستار تکمیل و توسعه این موزه شد و گفت: در این موزه تنها نیمی از مرسومات مردم شهرستان سبزوار گنجانده شده است.

معاون متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی هم در این همایش با بیان اینکه برگزاری همایش تاریخ در شهری با تاریخ درخشان و افتخار آمیز موضوعیت می یابد ، گفت: یکی از فاکتورهای مهم یاددهی ، موقعیت یادگیری است.

رمضان نیری افزود: همایش تاریخ در شهر سبزوار که خود قطعه ای از تاریخ است خروجی خوبی خواهد داشت.

وی بخشی از کارکردهای تاریخ را برشمرد و گفت: تاریخ معدن و مبنای ارزشمندی برای ایجاد بصیرت و شناخت در دانش آموزان به عنوان بخش عمده ای از نظام تعلیم و تربیت است.

او با اشاره به نقش مهم هویت به عنوان فنداسیون جامعه و خطری که جامعه ما و بسیاری از جوامع را از این جهت تهدید می کند ، افزود: درس تاریخ در هویت بخشی جامعه بسیار مهم است .

نیری گفت: اگر نظام تعلیم و تربیت ، نسل در حال تربیت را به پیشینه و هویت خود وصل کند او را ریشه دار کرده و از این خطر رهایی می بخشد.

وی تاریخ را زیر بنای سلامت روان تعریف کرد و افزود: اساتید تاریخ روانشناسان و مشاورانی هستند که می توانند با ایجاد احساس تعلق و علاقه نسبت به پیشینه افتخار آمیز سلامت روانی را در افراد ایجاد کنند.

او همچنین تاریخ را بستری اساسی برای مدیریت آینده و بینش درست نسبت به آن عنوان کرد و ادامه داد: این کارکردهای تاریخ در صورتی است که دانش تاریخ را معنادار کرده و دانش تاریخ تبدیل به فهم و باور شود.

نیری پس از بیان اهمیت تاریخ و کارکردهای مهم آن در جامعه گفت:در عین حال نگاه های ارزشیابی ما در درس تاریخ خیلی اوقات شرایط را برای عملکرد درست معلمان محدود می کند.

مدیر آموزش و پرورش سبزوار نیز سبزوار را مهد تشیع ، شهر دیرینه های پایدار ، زادگاه بزرگانی از جمله حاج ملاهادی سبزواری ، آیت الله سید عبدالاعلی سبزواری مرجع عالیقدر جهان تشیع ، ابوالفضل بیهقی نویسنده کتاب تاریخ بیهقی ،ملا حسن واعظ کاشفی نویسنده روضه الشهدا و زادگاه دکتر علی شریعتی معرفی کرد.

قدرت الله راه چمنی هدف از برگزاری همایش سبزوار خاستگاه سربداران ،شهر نامداران در سبزوار را آشنایی دبیران ، سرگروه های تاریخ و صاحبنظران با فرهنگ و پیشینه تاریخ سبزوار ، بومی کردن آموزش تاریخ و آشنا شدن میهمانان با تاریخ سبزوار ذکر کرد.

وی اضافه کرد: همایش سالانه تاریخ با هدف توسعه فرآیندهای نوین یاددهی و یادگیری در تدریس دروس تاریخ متوسطه ،کاربردی کردن آموزش تاریخ ،پرهیز از محفوظات در آموزش تاریخ و

نقد و بررسی جایگاه آی . تی در تاریخ برگزار می شود.

نماهنگ سربداران ،تواشیح ، ضرب باستانی توسط حسن نقیب زاده و علی ناری دو تن از مرشدان مدال آور سبزوار در سطح کشور از برنامه های اجرا شده در افتتاحیه این همایش بود.

در بخش علمی این همایش و در اولین روز برگزاری آن مقالاتی با عناوین ابن فندق در تاریخ بیهقی ، دلایل ضرورت توجه به آی. سی .تی و روش های فعال تدریس ، بررسی تحول و تطور تشیع در سبزوار و آرامگاه اسطوره ای سهراب توسط نویسندگان آن قرائت شد.

این همایش که تا 31 اردیبهشت ماه ادامه دارد به همت مدیریت آموزش و پرروش ، شورای اسلامی شهر و اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری سبزوار برپا شد.

برگزاری نمایشگاهی از تجهیزات آموزشی و کمک آموزشی شامل ویدئو پروژکتور ،ویدئو کنفرانس ، برد هوشمند و لابراتوار زبان در حاشیه این همایش برای بازدید میهمانان از دیگر برنامه های جنبی این همایش بود.

انتشار: 25 اردیبهشت 1392 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sabzevartoday.ir شناسه مطلب: 345

به "تصویر سکه سربداری برای نخستین بار در سبزوار رونمایی شد" امتیاز دهید

1 کاربر به "تصویر سکه سربداری برای نخستین بار در سبزوار رونمایی شد" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تصویر سکه سربداری برای نخستین بار در سبزوار رونمایی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید