تاکید بر ضرورت اختصاص بخشی از اعتبارات به حفاظت پس از کاوش

به گزارش سبزوار امروز، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای منتشر شده، تاکید بر ضرورت اختصاص بخشی از اعتبارات به حفاظت پس از کاوش صورت گرفت.

تاکید بر ضرورت اختصاص بخشی از اعتبارات به حفاظت پس از کاوش

مصیب امیری، رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در دومین روز دومین همایش معاونان میراث فرهنگی استانها که در سالن فجر وزارتخانه برگزار گردید، شناسایی و آنالیز، حفاظت و نگهداری بعلاوه معرفی، آموزش و کاربردی سازی را سه ماموریت وزارتخانه در حوزه میراث فرهنگی بیان نمود و اضافه نمود: شناسایی و آنالیز وظیفه پژوهشگاه به عنوان بازوی علمی وزارتخانه است. پژوهشکده با پنج پژوهشکده و سه گروه پژوهشی دارای ظرفیت علمی بالایی در داخل و خارج کشور است.

امیری به ضرورت در کنار هم قرار گرفتن ظرفیت پژوهشگاه و استان ها تاکید نمود و گفت: این هم افزایی می تواند به نتایج مثبتی منجر گردد و کارهای منظم و دقیقی صورت گیرد.

وی در شرح انجام کاوش های نو در کشور بیان نمود: قرار نیست هر جای کشور را کاوش کنیم. از کاوش های نو خودداری می گردد و کاوش در راستای نیازهای وزارتخانه و جایی که سئوال یا ابهامی وجود داشته باشد، انجام می گردد.

امیری توضیح داد: پژوهشگاه به عنوان نهاد حاکمیتی نیازهای کشور را احصا و براساس آنها کاوش انجام می دهد. کاوش ها به سئوال محور بودن محدود شده و به همین علت آمار کاوش در کشور پایین آمده است. باید کار خروجی داشته باشد و دارای ضرورت باشد یا به ابهام و پرسشی پاسخ دهد.

وی با بیان اینکه پژوهشگاه در راستای تخصیص بودجه به استان ها وظیفه ندارد، اضافه نمود: با این وجود در راستای آنالیز و شناسایی و تهیه اطلس های مختلف هر اندازه که استان ها اعتبار بگذارد، معادل آن را پژوهشگاه برای ساماندهی اطلس باستان شناسی و دیگر حوزه ها میگذارد.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری به ایجاد شورای پژوهشی در استان ها و اعتبارات پژوهشی یک درصد به عنوان دو پیشنهاد مطرح شده از سوی پژوهشگاه اشاره نمود و اضافه نمود: تصمیم گیری ها و برنامه ریزی ها با توجه به نیازهای جمع بندی شده در استان ها و مشورت با آنها انجام می گردد.

وی در شرح مخالفت با بعضی موضوعات از سوی پژوهشگاه ها برای صدور مجوزها بیان نمود: پژوهشگاه مخالفتی در هیچ موضوعی ندارد مگر اینکه مواردی وجود داشته باشد، از جمله اینکه بعضی استانها درباره کاوش های اجرا شده گزارشی به پژوهشگاه ارائه نداده اند.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری الزام به حفاظت پس از کاوش را نکته مهمی دانست و اضافه نمود: بخشی از اعتبارات باید به حفاظت پس از کاوش اختصاص داده گردد و نباید مکان پس از کاوش رها گردد.

وی در انتها به مشارکت پژوهشگاه در زمینه چاپ کتاب ها با موضوع های عمومی، برگزاری نشست های تخصصی و بزرگداشت ها اشاره نمود و اضافه نمود: کوشش ما انجام فعالیت ها به شکل قانونمند و ضابطه مند و در راستای کاربرد بهتر است.

منبع: همگردی
انتشار: 4 شهریور 1401 بروزرسانی: 4 شهریور 1401 گردآورنده: sabzevartoday.ir شناسه مطلب: 2500

به "تاکید بر ضرورت اختصاص بخشی از اعتبارات به حفاظت پس از کاوش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاکید بر ضرورت اختصاص بخشی از اعتبارات به حفاظت پس از کاوش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید