برگزاری کارگاه کشوری خط معلی، تذهیب و رنگ رزی کاغذ در یزد

به گزارش سبزوار امروز، خبرنگاران/یزد کارگاه های آموزش خط معلی، تذهیب و رنگ رزی کاغذ با حضور جمعی از معلی نویسان و هنرمندان مطرح عرصه تذهیب و رنگرزی کاغذ کشور در یزد برگزار شد.

برگزاری کارگاه کشوری خط معلی، تذهیب و رنگ رزی کاغذ در یزد

مجموعه کارگاه های آموزش خط معلی، تذهیب و رنگ رزی کاغذ با هدف مهارت افزایی، تعامل و تبادل تجربه معلی نویسان و هنرمندان عرصه تذهیب با حضور محسن ابراهیمی معلی نویس مطرح کشور و مریم شمشاد مهر از هنرمندان عرصه تذهیب و رنگ رزی کاغذ در خانه فرهنگ و مفاخر یزد برگزار گردید.

در این کارگاه دو روزه که تعدادی از معلی نویسان یزدی و هنرمندانی از استان های مختلف کشور حضور داشتند، محسن ابراهیمی مباحث و مطالبی را در خصوص خط معلی و مفردات و اتصالات این خط بیان نمود و در ادامه هنرجویان و هنرمندان با شیوه تراش قلم معلی آشنا شدند.

به گزارش خبرنگاران، در کارگاه تذهیب و رنگ رزی کاغذ نیز مریم شمشاد مهر با بیان مطالبی درباره هنر تذهیب، رنگ رزی و آهار کاغذ، شیوه تولید و ترکیب رنگ های گیاهی برای استفاده در رنگ رزی کاغذ و مراحل خشک کردن کاغذ را آموزش داد و سپس شرکت کنندگان به صورت عملی با ترکیب رنگ ها و طی مراحل آموزش داده شده کاغذهای زیبا و متنوعی تولید کردند.

تبیین تاریخچه کاغذ، رنگ رزی و معرفی مواد اولیه گیاهی و شیمیایی که قابلیت رنگ رزی دارند از دیگر مباحث این کارگاه بود که در آن آثار متنوعی نیز خلق شد و قرار است در نمایشگاهی به تماشا گذاشته شود و عواید فروش آن به نفع مهارت افزایی و ایجاد اشتغال نیازمندان تعلق گیرد.

کارگاه خط معلی، تذهیب و رنگ رزی کاغذ با همکاری حوزه هنری یزد، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و خانه فرهنگ و مفاخر یزد در خانه نواب وکیل واقع در بافت تاریخی یزد برگزار شد.

خط زیبای معلّی همانطور که از نامش پیداست برگرفته از نام مبارک حضرت علی(ع) است، مبدع این خط استاد حمید عجمی است، او با معرفی این خط در سال 1378 که به تأیید سازمان فرهنگی یونسکو هم رسید، زمینه ساز تحولی نو در خوشنویسی و خطوط فارسی شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 27 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sabzevartoday.ir شناسه مطلب: 990

به "برگزاری کارگاه کشوری خط معلی، تذهیب و رنگ رزی کاغذ در یزد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برگزاری کارگاه کشوری خط معلی، تذهیب و رنگ رزی کاغذ در یزد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید