ادامه همکاری ایران با آژانس اهمیت بالایی دارد

به گزارش سبزوار امروز، به گزارش خبرنگاران، میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان های بین المللی در وین، در این پیغام ها می نویسد: ایران گام پنجم برجامی خود را اظهار داشت و بر اساس آن این کشور دیگر هیچ محدودیتی را رعایت نکرده و برنامه های هسته ای خود را بر اساس نیازهای فنی ادامه می دهد. این تصمیم هنوز شامل پاسخ هایی که به سوالات مطرح در این رابطه وجود دارد نیست. روشن شدن این موضوع و نمایان شدن تصویر کلی آن و دانستن واقعیت زمان بر است.

ادامه همکاری ایران با آژانس اهمیت بالایی دارد

وی در پیغام دیگری می نویسد: با این وجود ایران اعلام نموده که همکاری با آژانس را همانند گذشته ادامه می دهد. این بدان معنا است که برنامه هسته ای ایران تحت نظارت بین المللی باقی می ماند. بر اساس مفاد پروتکل الحاقی و پیمان منع گسترش این موضوع (همکاری با آژانس) اهمیت بسیار زیادی دارد.

اولیانوف در پیغام دیگری می نویسد: آمریکا نهایت کوشش خود را کرد تا ایران از برجام خارج گردد و نهایتاً به این هدف رسید. تهران اکنون با هیچ محدودیتی در زمینه هسته ای به جز آنچه در NPT آمده روبرو نیست. آیا واقعاً این همان چیزی است که آمریکا به دنبالش بود.

لازم به ذکر است ایران در گام پنجم کاهش تعهدات خود، آخرین مورد کلیدی از محدودیت های عملیاتی خود در برجام، یعنی محدودیت در تعداد سانتریفیوژها را کنار می گذارد.

بدین ترتیب برنامه هسته ای ایران دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی سازی، درصد غنی سازی، میزان مواد غنی شده، و تحقیق و توسعه) روبرو نیست و از این پس، برنامه هسته ای ایران صرفاً بر اساس نیازهای فنی خود پیش خواهد رفت.

همکاری ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی کما فی السابق ادامه خواهد یافت. در صورت برطرف تحریم ها و منتفع شدن ایران از منافع برجام، جمهوری اسلامی ایران آماده بازگشت به تعهدات برجامی خود است. سازمان انرژی اتمی ایران نیز موظف است در این چارچوب اقدامات و تمهیدات لازم را با هماهنگی رئیس جمهوری کشور اتخاذ کند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 7 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sabzevartoday.ir شناسه مطلب: 1104

به "ادامه همکاری ایران با آژانس اهمیت بالایی دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ادامه همکاری ایران با آژانس اهمیت بالایی دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید