11 علت قانع کننده برای افزودن سرم ویتامین C به روتین مراقبت از پوست

به گزارش سبزوار امروز، احتمالا وقتی احساس سرماخوردگی می کنید، به سراغ ویتامین C می روید. اما آیا می دانستید که این ویتامین می تواند پوست صورت تان را روشن کند، لکه های تیره را از بین ببرد و از پیری زودرس پوست جلوگیری کند؟

11 علت قانع کننده برای افزودن سرم ویتامین C به روتین مراقبت از پوست

اگرچه احتمالا به وسیله رژیم غذایی ویتامین C دریافت می کنید، اما هیچ راهی برای تضمین اینکه ویتامین مستقیما به پوست برسد وجود ندارد. به همین علت، امروزه بسیاری از فراورینمایندگان ویتامین C را به شکل سرم روانه بازار نموده اند. استفاده از سرم یک راه مؤثر برای بهره مندی از فواید ویتامین C است.

در مقاله امروز خبرنگاران مگ، شما را با هر آنچه که باید درباره سرم ویتامین C بدانید آشنا می کنیم، از جمله فواید، نحوه استفاده و عوارض جانبی احتمالی. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

فواید سرم ویتامین C

استفاده از سرم ویتامین C برای پوست فواید زیادی دارد. به عنوان مثال، ویتامین C:

1. برای انواع پوست بی خطر است

ویتامین C موضعی ضریب ایمنی بالایی دارد و بیشتر افراد بدون بروز هیچ واکنشی می توانند از آن برای مدت طولانی استفاده نمایند. ویتامین C بعلاوه برای استفاده با سایر محصولات مراقبت از پوست، از جمله محصولات حاوی SPF، آلفا هیدروکسی اسید و رتینول بی خطر است. با این حال، گفته می گردد که ویتامین C ممکن است در غلظت های بالای 20 درصد باعث تحریک جزئی پوست گردد. به همین علت، غلظت آن در محصولات مراقبت از پوست اغلب بین 10 تا 20 درصد متغیر است.

2. آبرسان است

بر اساس تحقیقات، ویتامین C موضعی به شکل اسید اسکوربیک به راحتی به داخل پوست نفوذ می نماید. در یک مطالعه هم معین شد که منیزیم اسکوربیل فسفات (یکی دیگر از مشتقات ویتامین C که برای مراقبت از پوست استفاده می گردد) اثر آبرسانی دارد. این ماده تبخیر نامحسوس آب از سطح پوست را کاهش می دهد و باعث می گردد پوست رطوبت خود را بهتر حفظ کند.

3. باعث درخشندگی و روشن تر شدن پوست می گردد

ویتامین C به محو شدن رنگدانه ها یاری می نماید که این امر به پوست جلوه ای درخشان می بخشد. یک مطالعه نشان داد که استفاده از ویتامین C مانع فراوری ملانین می گردد (رنگدانه ای که مسؤول ایجاد رنگ پوست است). با مهار فراوری ملانین به وسیله ویتامین C، ظاهر پوست روشن تر می گردد.

4. به کاهش التهاب و قرمزی پوست یاری می نماید

ویتامین C به این علت که خاصیت آنتی اکسیدانی دارد می تواند به عنوان یک عامل ضدالتهاب عمل کند. به عبارت دیگر، پوست شما را تسکین می دهد و از تورم آن می کاهد. عملکرد ضدالتهابی ویتامین C:

  • رادیکال های آزاد را که باعث آسیب اکسیداتیو می شوند، خنثی می نماید.
  • با بهینه سازی عملکرد سیستم ایمنی از بروز التهاب جلوگیری می نماید.

علاوه بر این، خواص ضدالتهابی ویتامین C می تواند قرمزی پوست را از بین ببرد. کاهش لکه های تیره و رفع قرمزی در اثر استفاده از سرم ویتامین C باعث شفاف شدن پوست می گردد.

5. لکه های تیره پوست را از بین می برد

از آنجا که ویتامین C مانع فراوری ملانین می گردد، می تواند هیپرپیگمانتاسیون (لکه های پوستی تیره) را رفع کند. هیپرپیگمانتاسیون زمانی اتفاق می افتد که فراوری ملانین در نواحی خاصی از پوست بیش از حد افزایش می یابد. هیپرپیگمانتاسیون در اثر عوامل مختلفی مثل مواجهه طولانی مدت با نور خورشید، افزایش سن و آکنه رخ می دهد. ویتامین C با کاهش فعالیت آنزیمی به نام تیروزیناز، سنتز ملانین را مهار می نماید. به همین علت، از آن به طور گسترده برای رفع لکه های تیره پوست استفاده می گردد.

6. سیاهی و تیرگی زیر چشم را کاهش می دهد

سرم ویتامین C با آبرسانی به پوست خطوط ریز دور چشم را از بین می برد. اگرچه ویتامین C در کاهش قرمزی پوست مؤثرتر است، اما برخی از افراد معتقدند که می تواند سیاهی زیر چشم را هم کاهش داد.

در یک مطالعه کوچک محققان اثربخشی سه روش درمانی مختلف را برای کاهش سیاهی دور چشم آنالیز کردند و به این نتیجه رسیدند که مزوتراپی با محلول های حاوی ویتامین C به طور قابل توجهی سیاهی دور چشم را رفع می نماید. با این حال، برخی از شرکت نمایندگان در این مطالعه احساس سوزش را گزارش کردند.

برای خلاص شدن از شر تیرگی های زیر چشم می توانید راهکارهای دیگری مثل کمپرس سرد یا استفاده از محصولات حاوی رتینول را هم امتحان کنید. پوست زیر چشم نازک و حساس است، بنابراین بهتر است از محصولاتی که مخصوص دور چشم طراحی شده اند بهره ببرید.

7. باعث فراوری کلاژن می گردد

کلاژن یک پروتئین طبیعی است که با افزایش سن فراوری آن در بدن کمتر می گردد. با کاهش کلاژن، خطوط ریز و چین و چروک ها روی پوست ظاهر می شوند. معین شده است که ویتامین C به فراوری کلاژن یاری می نماید. در حقیقت سنتز کلاژن بدون ویتامین C امکان پذیر نیست، چرا که وجود آن برای فعالیت آنزیم های دخیل در سنتز کلاژن (پرولیل هیدروکسیلاز و لیزیل هیدروکسیلاز) لازم است. شما به وسیله رژیم غذایی خود هم می توانید فراوری کلاژن را افزایش دهید.

8. از افتادگی پوست جلوگیری می نماید

فراوری کلاژن با استحکام و خاصیت ارتجاعی پوست مرتبط است. هنگامی که سطح کلاژن پوست آغاز به کاهش می نماید، ممکن است پوست شما شل تر گردد. استفاده از سرم ویتامین C فراوری کلاژن را افزایش می دهد، درنتیجه پوست سفت تر و شاداب تر به نظر می رسد. ویتامین C می تواند از افتادگی پوست در اثر بالا رفتن سن، استرس اکسیداتیو یا کاهش وزن شدید جلوگیری کند.

9. از پوست در برابر نور خورشید محافظت می نماید

مواجهه بیش از حد با آلاینده ها یا اشعه ماوراء بنفش خورشید با کاهش سطح ویتامین C در پوست همراه است. آسیب دیدگی پوست در اثر نور خورشید به وسیله مولکول هایی به نام رادیکال آزاد ایجاد می گردد. این ها اتم هایی هستند که یک الکترون خود را از دست داده اند و در پی اتم هایی می گردند که بتوانند از آن ها یک الکترون بگیرند. این فرآیند می تواند به شدت به پوست آسیب بزند.

ویتامین C سرشار از آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان ها با دادن الکترون به رادیکال های آزاد آن ها را به مولکول های بی ضرر تبدیل نموده و از سلول های سالم پوست محافظت می نمایند.

10. در بهبود آفتاب سوختگی مؤثر است

ویتامین C علاوه بر اینکه قرمزی پوست را به حداقل می رساند، به جایگزینی سلول سرعت می بخشد، یعنی سلول های نو سالم را جایگزین سلول های آسیب دیده می نماید. شواهد بیانگر آن است که استفاده موضعی از ویتامین C (همراه با ویتامین E و سایر ترکیبات) باعث کاهش آسیب ناشی از تابش اشعه ماوراء بنفش خورشید (آفتاب سوختگی) می گردد. به علاوه، این ترکیب می تواند التهاب ناشی از مواجهه بیش از حد با اشعه ماوراء بنفش را هم کاهش دهد. ذکر این نکته لازم است که ویتامین C به تنهایی تأثیر کمی در تسکین آفتاب سوختگی دارد.

11. به بهبود زخم یاری می نماید

با توجه به تأثیر ویتامین C روی آفتاب سوختگی، تعجب آور نیست که مصرف موضعی آن بتواند روند بهبود زخم را تسریع کند. وقتی زخم به سرعت بهبود پیدا می نماید، خطر التهاب، عفونت و اسکار (جای زخم) کمتر می گردد. در حقیقت، کمبود ویتامین C باعث می گردد روند التیام زخم طولانی تر گردد.

استفاده از مکمل خوراکی ویتامین C هم می تواند به بهبود زخم یاری کند. تحقیقات نشان داده اند که مکمل ویتامین C به وسیله بهبود شرایط آنتی اکسیدانی بدن تأثیر مثبتی بر التیام پوست دارد. چرا که این ویتامین فراوری کلاژن را افزایش می دهد و بهبود زخم با تشکیل کلاژن مرتبط است.

نحوه استفاده از سرم ویتامین C

سرم ویتامین C را در جای خشک و تاریک و به دور از گرمای شدید نگه دارید و حتما قبل از مصرف تاریخ انقضاء آن را آنالیز کنید. تیره شدن یا تغییر رنگ سرم نشان دهنده اکسید شدن ویتامین C است. معمولا استفاده از چنین محصولی خطرناک نیست، اما فایده زیادی برای پوست نخواهد داشت. مطمئن شوید که در سرم ویتامین C فرمولاسیون بدون آب به کار رفته باشد تا پایداری و جذب آن بیشتر گردد. بعلاوه رنگ بطری محصول باید مات باشد و هوا نتواند به داخل آن نفوذ کند.

ویتامین C موضعی برای بیشتر افراد بی ضرر است، اما همه محصولات پوستی پتانسیل ایجاد عوارض جانبی را دارند. برای ارزیابی خطر واکنش آلرژیک، همواره باید قبل از مصرف هر محصولی تست پوستی انجام دهید. مقداری کمی از محصول را روی ناحیه کوچکی از ساعد یا مچ دست خود بمالید و 24 ساعت صبر کنید. اگر پوست تان واکنش نشان نداد، می توانید آن را روی صورت خود بمالید.

ممکن است وقتی از یک محصول برای مدت طولانی استفاده می کنید، پوست تان به تدریج به آن واکنش نشان دهد. بنابراین بهتر است استفاده از محصولات نو را یکی یکی و با فاصله چند هفته آغاز کنید. اگر بعد از مصرف سرم ویتامین C دچار بثورات، قرمزی یا کهیر شدید، استفاده از آن را قطع کنید.

معمولا سرم ویتامین C یک یا دو بار در روز استفاده می گردد. ابتدا پوست تان را بشویید و خشک کنید، سپس به ترتیب سرم ویتامین C، مرطوب نماینده و اگر ازمنزل خارج می شوید کرم ضدآفتاب بزنید. هنگام استفاده از محصولات پوستی دست های شما باید حتما تمیز باشند.

از سرم ویتامین C می توان در کنار سایر محصولات مراقبت از پوست استفاده کرد، با این حال محصولات حاوی نیاسینامید (یک نوع ویتامین B3) ممکن است اثربخشی آن را کم نمایند.

عوارض جانبی و خطرات احتمالی

اگرچه تحریک پوست در اثر استفاده از سرم ویتامین C بسیار نادر است، اما همواره باید قبل از مصرف آن تست پوستی انجام دهید. این کار تنها راه برای معین واکنش پوست شما به سرم است.

سرم های ویتامین C حاوی مشتقات متنوع این ویتامین شامل ال-اسکوربیک اسید، اسکوربیل پالمیتات و منیزیم اسکوربیل فسفات هستند. اگر پوست حساسی دارید، از محصولاتی که ال-اسکوربیک اسید دارند اجتناب کنید. محصولات حاوی منیزیم اسکوربیل فسفات ممکن است پوست را کمتر تحریک نمایند. توصیه می گردد کسانی که پوست بسیار حساسی دارند، قبل از استفاده از سرم ویتامین C با متخصص پوست مشورت نمایند.

سرم پوست بایو آکوا مدل ویتامین C حجم 100 میلی لیتر

63,010

تومان

سرم پوست بایو آکوا مدل ویتامین C حجم 30 میلی لیتر

38,600

تومان

سرم ویتامین C

مشاهده همه

کلام پایانی

ویتامین C از پوست در برابر نور خورشید محافظت می نماید و باعث روشن شدن و بهبود ظاهر آن می گردد. استفاده منظم از سرم ویتامین C کلید تأثیرگذاری بیشتر آن است، بنابراین به هر روشی که برایتان راحت تر است آن را به روتین مراقبت از پوست خود اضافه کنید.

برخی از افراد صبح ها از سرم ویتامین C استفاده می نمایند تا از خواص محافظتی آن در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید بهره ببرند، در حالی که گروه دیگری از مردم استفاده از آن را در هنگام شب راحت تر می دانند. افرادی هم هستند که ترجیح می دهند دو بار در روز از آن استفاده نمایند. اگر سرم ویتامین C باعث سوزش یا ناراحتی پوست تان شد، مصرف آن را قطع کنید.

این مطلب صرفا جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه رفع مسؤولیت خبرنگاران مگ را بخوانید.

منبع: healthline

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 12 دی 1401 بروزرسانی: 12 دی 1401 گردآورنده: sabzevartoday.ir شناسه مطلب: 2561

به "11 علت قانع کننده برای افزودن سرم ویتامین C به روتین مراقبت از پوست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "11 علت قانع کننده برای افزودن سرم ویتامین C به روتین مراقبت از پوست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید