یک داروی انقلابی برای سرطان پروستات

به گزارش سبزوار امروز، کارشناسان می گویند داروی اولاپاریب (Olaparib) که نخستین داروی هدفمند ژنتیکی برای سرطان پروستات است، می تواند انقلابی در درمان این بیماری ایجاد کند.

یک داروی انقلابی برای سرطان پروستات

به گزارش بی بی سی این شیوه درمان نفرگرا (precision medicine) (درمان هایی ویژه یک فرد بیمار) که قبلاً برای درمان سرطان تخمدان استفاده شده است و متخصصان سرطان معتقدند می تواند این حوزه را متحول کند.

این دارو در کارآزمایی های بالینی توانسته است که سرعت رشد تومور را در مردان مبتلا به سرطان پروستات پیشرفته کاهش دهد. پژوهشگران امیدوارند به این ترتیب طول عمر بعضی از مردان مبتلا را افزایش دهند.

اولاپاریب که شرکت آسترازنکا آن را می سازد و با نام تجاری Lynparza عرضه می گردد، با هدف قرار دادن سلول های سرطانی دارای یک رمز ژنتیکی معیوب آن ها را می کشد، اما سلول های طبیعی که این نقص ژنتیکی را ندارند، در امان بمانند.

این شیوه نفرگرا به معنای آن است که بیمارانی که بیشترین نفع را از دارو می برند، درمان خواهند شد و همچنین از عوارض جانبی سایر داروها که ممکن است مؤثر هم نباشند، پرهیز می گردد.

پزشکان در کارآزمایی شان اولاپاریب را با سایر داروهای که به طور رایج برای سرطان پروستات تجویز می شوند (داروهای هورمونی به نام های آبیراترون و انزالوتاماید) مقایسه کردند.

به گفته پژوهشگران این داروی جدید توانست رشد سرطان پروستات را برای ماه ها به تأخیر بیندازد و به این ترتیب این امید ایجاد می گردد که مردان حتی هنگامی که بیماری شان پیشرفته است، می توانند برای مدت طولانی تری زنده بمانند.

از هر هشت مرد یک نفر در طول عمرش دچار سرطان پروستات تشخیص داده می گردد. این سرطان عمدتاً مردان بالای 50 سال را مبتلا می نماید و خطر آن با افزایش سن بیشتر می گردد.

همه تومورهای پروستات احتیاج به درمان فوری ندارند. اگر سرطان پروستات در مراحل اولیه باشد و علامتی ایجاد ننموده باشد، پزشکان تنها مراقبت دقیق از آن را توصیه می نمایند.

بعضی از موارد سرطان پروستات تهاجمی تر هستند و احتیاج به درمان دارند، اما اگر این درمان به موقع و زود آغاز گردد، می توان این سرطان را علاج کرد.

بالاخره مواردی از سرطان پروستات وجود دارند که دیر تشخیص داده می شوند، یعنی هنگامی که سرطان انتشار پیدا نموده است و دیگر قابل علاج نیست.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 13 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sabzevartoday.ir شناسه مطلب: 813

به "یک داروی انقلابی برای سرطان پروستات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک داروی انقلابی برای سرطان پروستات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید