کشف ظروف سفالی مربوط به قرن چهارم و پنجم هجری در جاجرم

به گزارش سبزوار امروز، سرهنگ حسین اصغر قنبرزاده، فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی خراسان شمالی اظهار کرد: در پی اعلام گزارش نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان جاجرم مبنی بر این که یکی از دوستداران میراث فرهنگی تعدادی ظروف سفالی قدیمی را پیدا نموده است، کارشناسان این نمایندگی به محل مورد نظر اعزام شدند.

کشف ظروف سفالی مربوط به قرن چهارم و پنجم هجری در جاجرم

وی گفت: ظروف سفالی کشف شده شامل انواع کاسه و بشقاب لعاب دار است که برابر اعلام کارشناسان میراث فرهنگی متعلق به دوره چهارم و پنجم هجری است.

این مقام انتظامی ادامه داد: ظروف کشف شده پس از بازسازی توسط میراث فرهنگی تحویل امین اموال سازمان شد.

شهرستان جاجرم گرچه به دلیل دوری از مسیرهای اصلی برای بسیاری از مردم چندان شناخته شده نیست، اما باستان شناسان و علاقه مندان به فرهنگ، این دیار کهن را که روزگاری بر سر راه ابریشم قرار داشته به خوبی می شناسند.

وجود محوطه های باستانی عظیم از قبیل تپه پهلوان، تپه حیدران و محوطه چَلو و نیز سنگ نگاره های پیش از تاریخی جُربِت در شهرستان جاجرم آن را به یکی قدیم ترین استقرارگاه های بشری در خراسان شمالی بدل نموده است.

پراکندگی زیاد محوطه های باستانی مربوط به دوران اشکانی و ساسانی در این شهرستان، از شکوفایی این خطه در آن دوره تاریخی با بهره گیری از موقعیت مناسب آن بر سر راه ابریشم و معادلات سیاسی و تجاری آن دوران حکایت دارد. جاجرم از شهرهای مهم دوران اوج و درخشش تمدن خراسان بوده است.

شهرستان جاجرم در 150 کیلومتری جنوب بجنورد واقع است.

ایرنا

منبع: گردشبان
انتشار: 5 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sabzevartoday.ir شناسه مطلب: 1349

به "کشف ظروف سفالی مربوط به قرن چهارم و پنجم هجری در جاجرم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف ظروف سفالی مربوط به قرن چهارم و پنجم هجری در جاجرم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید