جنگل راش، طبیعتی زیبا در استان مازندران

به گزارش سبزوار امروز، اگر در فکر یک پیاده روی در میان جاده ای جنگلی و درختان سربه فلک کشیده هستید و می خواهید در یک طبیعت رویایی نفس بکشید و با آواز پرندگان همراه شوید، حتما به جنگل راش سفر کنید. بسیاری از افراد نام جنگل راش را شنیده اند؛ اما تنها تعداد کمی به بازدید از این طبیعت زیبا اقدام نموده اند.

جنگل راش، طبیعتی زیبا در استان مازندران

این جنگل که در بین محلی ها با نام جنگل مرسی سی سنگده معروف است، یکی از قدیمی ترین جنگل ها محسوب می شود. این جنگل پر از سکوت، در 100 کیلومتری شهر ساری در استان مازندران قرار گرفته است. برای سفر به این دنیای پر از زیبایی با ما همراه باشید.

معرفی جنگل راش، زمردی در دل سنگده

این جنگل با درختان 40 متری خود یکی از برترین مقاصد برای گردشگران و عاشقان طبیعت است؛ به خوصوص در فصل پاییز این زیبای به اوج خود می رسد و به معنای واقعی کلمه مجذوب نماینده خواهد بود. وقتی به بالای سر خود نگاه می کنید، تشخیص انتهای درختان راش سخت است، گویا ستون های آسمان هستند و در پای آن ها فرشی از جنس برگ گسترانیده شد. هنگامی که جنگل راش غرق در مه می شود، به شرایط وهم آور و مرموزی دست می یابد، سکوت عمیقی که حکم فرماست به هیچ عنوان شکسته نمی شود. راهپیمایی و تنفس در جنگل راش حس بی نهایت لذت بخشی را به انسان هدیه می دهد.

طبیعت جنگل راش

این جنگل مجتمعی است از انواع درختان و درختچه ها، پوشش گیاهی، جاندان متنوع و میکروارگانیسم ها که با دلایلی از قبیل عوامل طبیعی مانند خاک، آب، باد و… محیط و رویشگاه و زیستگاه مشخصی را به خود اختصاص داده اند.

درختان جنگل مرسی سی یا همان جنگل راش، بخشی از جنگل قدیمی هیرکانی به شمار می روند که عمر آن ها به دوران ژوراسیک بازمی شود؛ به این معنا که به طور تقریبی 40 میلیون سال قدمت دارند. نام باستانی این منطقه هیرکانیا به معنای سرزمین گرگ ها بوده که از آن الهام گرفته و نام جنگل را هیرکانی قرار داده اند.

درخت راش

تنه درخت راش که در ایران فراوان یافت می شود، در موارد بسیاری از جمله ساختمان سازی، ساختن پنجره، تراورس راه آهن، میز، صندلی مبل، صندوق و… مورد استفاده قرار می گیرد. درختان راش در بلندای کوهستان، فراوان یافت می شوند. این درختان در استان های گیلان و مازندران در ارتفاع تقریبا 2000 متری از سطح دریا قرار گرفته اند. از ویژگی های آن ها می توان به سایه دوست بودنشان اشاره نمود به همین علت برگ های فراوان و پهناوری دارند.

درخت راش بسیار احساسی است؛ نهال آن ها در سرمای شدید آسیب می بیند، به ویژه در سرمای بهار؛ اما در منطقه ها گرم بهتر عمل می نماید. ریشه های درخت راش سطحی هستند و در خاک هایی با ضخامت کم و آهکی خوب رشد خواهند کرد. این درخت در جنگل های پرتراکم از حدود 80 سالگی و در اماکن باز، از 50 سالگی میوه می دهد؛ بعلاوه در شرایط مناسب هر 5 سال یک بار و در شرایط نامناسب هر 15 سال یک بار میوه خواهد داد.

5% میوه این درخت را روغن تشکیل می دهد. ارتفاع تنه آن به 35 متر و قطر آن به 1 متر می رسد. عمر درختان راش 200 الی 250 سال خواهد بود. مصرف چوبس آن بیش از دیگر چوب هاست که از آن پارچه های ابریشمی نازک فراوری می شود. بعلاوه هیزم آن نیز بسیار مرغوب است.

تفریحات جنگل راش

این جنگل برای همه افراد با همه سلایق سرگم نماینده و خاطره انگیز خواهد بود. تفریحات این مکان عبارتند از:

جنگل نوردی

قدم زدن در مسیر رویایی این جنگل برای لحظاتی، شما را به سفری خیال انگیز می برد. می توان با خوردو به گونه ای دیگر این مسیر را پیمود و بعلاوه به نحوی دیگر از این فضا لذت برد.

دوچرخه سواری

در جنگل راش امکان اجاره دوچرخه وجود ندارد؛ اما کسانی که در پی خاطره سازی متفاوتی هستند با دوچرخه راهی این جنگل می شوند تا خوشگذرانی را به گونه ای دیگر تجربه نمایند.

رودخانه خروشان

رودی که از میان جنگل راش عبور می نماید موجب به وجود آمدن فضایی با طراوت بسیار و چشم انداز ای خیره نماینده می شود.

آبشار اوبن

با کمی پیاده روی به دل جنگل صدای خروش آب را خواهید شنید. آبشار باشکوه اوبن با ارتفاع 1700 متری که قلب جنگل راش است، از چشمه های خودجوشی که بالای آن قرار دارند، سرچشمه می گیرد و پس از آن در ادامه مسیر شیرین رود و سپس به رود تجن سرازیر می شود. آبشار اوبن که در زبان محلی به معنای زیر آب بوده با نمای تمام خزه ای به بولا نیز معروفیت دارد.

امکانات

برای حفظ آرایش جنگل و تغییر ندادن آن، امکانات خاصی در جنگل راش در نظر گرفته نشده است. پس حتماً قبل از سفر وسایل مورد احتیاج را به همراه داشته باشید یا از روستای سنگده تهیه نمایید.

اقامت در جنگل

برای اقامت شبانه در جنگل راش دو گزینه برای انتخاب وجود دارند؛ اولین گزینه را به افراد باتجربه توصیه می کنیم که کمپینگ است. حتماً چادر، کیسه خواب، مواد غذایی خشک، مکمل غذایی، جعبه یاری های اولیه و… را به همراه داشته باشید. بعلاوه توصیه می شود که سعی کنید تنها نباشید. دومین گزینه برای اقامت شبانه در جنگل راش، استفاده از اقامتگاه های بوم گردی یا خانه های روستایی است. از جمله این اقامتگاه ها می توان به موارد زیر اشاره نمود.

اقامتگاه بوم گردی دامون

زمانی که از روستای سنگده خارج شوید به این اقامتگاه خواهید رسید. از ویژگی های آن می توان به اتاق های 6 نفره، سرویس فرنگی و سنتی، حمام، آشپزخانه و سیستم گرمایشی آن که نفتی است، اشاره نمود.

اقامتگاه بوم گردی کمربن

این اقامتگاه در نزدیکی جنگل راش قرار داشته که با ساری در حدود 1 ساعت فاصله دارد. از جمله خصوصیات اقامتگاه کمربن می توان سرویس بهداستی، حمام، پارکینگ، محافظ، آشپزخانه و… را نام برد.

رستوران های جنگل راش

از جمله رستوران هایی که در این منطقه می توانید از غذاهای محلی آن بهره مند شوید می توان به رستوران سید مسعود سنگدهی تلکابن، رستوران ماهی، رستوران وره پی، رستوران نغمه چم چم اشاره نمود.

برترین زمان برای سفر

از اواخر فروردین ماه تا شروع دی ماه زمان مناسبی برای گردش در جنگل هزارو یک رنگ راش است. زیبایی درختان راش در پاییز دوچندان می شود. در زمستان خبری از آن شور طبیعت نخواهد بود و سفر را سخت تر می نماید، در نتیجه شما به تجهیزات مخصوص احتیاج پیدا خواهید کرد.

جنگل راش در کجا قرار گرفته است؟

این جنگل در استان مازندران و در منطقه دودانگه شهر ساری، در نزدیکی دهستان سنگده قرار گرفته است که یکی از جاذبه های بی نظیر طبیعت گردی به شمار میرود. برای رسیدن به سنگده از تهران در حدود سه ساعت و نیم زمان احتیاج است.

مسیر رسیدن به جنگل

از سمت تهران، وارد جاده فیروزکوه شده و از آن عبور کنید، مسیر را به سمت ورسک، ارفع ده ادامه داده و از شهرک صنعتی شورمست ب گذرید. با عبور از لمرز به فلورد خواهید رسید. در ابتدای راه خانقاه، به سمت چپ پیچیده و در مسیر اصلی به حرکت خود ادامه دهید، بعد از قهوه خانه رنجیر به وزملا و روستای سنگده می رسید.

مسیر رسیدن به روستای سنگده آمیخته ای از کوهستان و جنگل رویایی است. از روستا تا شروع مسیر خاکی جنگل راش را می توان پیاده یا با ماشین های طبیعت گردی پیمود. در کنار مسیر پیاده روی درختان بی نهایت راش دیده می شوند که با نظمی خارق العاده در کنار یکدیگر صف کشیده اند. زمین با برگ های یاقوت وار خود چشم انداز ای درخشانی را به نمایش می گذارد و انسان را در خود غرق می نماید.

سخن پایانی

جنگل راش از جمله قطب های گردشگری شمال کشور و روستای سنگده ساری به شمار میرود که وسعت چند هکتاری را به خود اختصاص داده است. تنفس در دل درختانی سر بر آسمان برآورده و هوایی پاکیزه، قدم زدن در مسیری سرسبز، شنیدن صدای آب و آواز پرندگان و خنکای قطراتی آبی که صورت را می نوازند، همگی را می توان در جنگل راش لمس کرد.

حدودا بیشتر از نیمی از سال این جنگل کهن میزبان گردشگران بسیاری است که برای گذراندن اوقاتی تکرارنشدنی در آن لحظه شماری می نمایند. به یاد داشته باشید که برای اقامت در این جنگل هیچ گونه امکاناتی در نظر گرفته نشده و می بایست به روستای سنگده و اقامتگاه های بوم گردی مراجعه نمایید.

منبع: گردشبان
انتشار: 7 خرداد 1402 بروزرسانی: 7 خرداد 1402 گردآورنده: sabzevartoday.ir شناسه مطلب: 2625

به "جنگل راش، طبیعتی زیبا در استان مازندران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جنگل راش، طبیعتی زیبا در استان مازندران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید