پیاده روی و تماشای چشم اندازهای زیبا در دریاچه آلماتی (بخش دوم)

به گزارش سبزوار امروز، سفرنامه ای در وصف دریاچه آلماتی قزاقستان

ممکن است در بعضی مواقع ما در جستجوی زیبایی ها باشیم و گاهی نیز آن را پیدا می کنیم، زمانی ما در پی هیجان بوده و زمانی نیز هیجان به سراغ ما آمده و بسیار بیش از حد انتظارمان، ما را غافلگیر می نماید. در سفری که به کوهستان تیان شان (Tian Shan) در قزاقستان داشتم، به طور تصادفی با بخش هایی مرتبط با تاریخ معاصر این سرزمین برخورد نموده و علاوه بر کشف منظره ها و چشم اندازهای طبیعی و بسیار زیبا، در حین عبور از این جهت با چهره ای زیبا و متفاوت از کشور قزاقستان رو به رو شدم البته متاسفانه در این جهت با خود نقشه ای به همراه نداشته و این موضوع یک کمبود جدی در برنامه سفر ما محسوب می شد.

پیاده روی و تماشای چشم اندازهای زیبا در دریاچه آلماتی (بخش دوم)

پس از صرف شام، یک ستاره شناس بومی و و یک دانشمند عجیب و غریب اهل روسیه با موهای سفید و بلند به ما ملحق شده و با راه انداختن تلسکوپ قدیمی با قدرت زوم 2 هزار و 500 برابری، شبی به یاد ماندنی را برای ما رقم زده و ما توانستیم با تماشای ستاره ها و کسب اطلاعات درباه آن ها، بر دانش خود بیفزائیم.

رفتار و نوع علاقه این این ستاره شناس پیر در ما عشق به ستاره شناسی را زنده کرد. وی ادعا می کرد که پس از گذشت 40 سال از بازنشستگی، هنوز دیوانه وار ستاره شناسی را دوست دارد.

تور ستاره شناسی ما پس از مدتی به علت نور ایجاد شده از سمت شهر آلماتی به انتها رسیده و ستاره شناس پیر ضمن ابراز تاسف از این موضوع، گفت که این مشکل برای سال هایی طولانی در این منطقه وجود داشته و سبب اختلال در مطالعات ستاره شناسی می شده است. در طول این سال ها، گروهی از مردم محلی کوشش می کردند تا این مرکز نجوم را به عنوان یک پایگاه علمی مهم، فعال نگهدارند اما بیشتر افراد محلی با این موضوع مخالف بودند. لازم به ذکر است در گوشه و کنار این مرکز ستاره شناسی، نشانه های بحران مالی و کمبود بودجه در سال های آخر دوران حکومت شوروی مشاهده شده و علاوه بر این، رشد و توسعه محدود شهر آلماتی نیز در فرایند از رده خارج شدن این مرکز مطالعات ستاره شناسی تاثیرگذار بوده است.

مرکز پژوهشی (Kosmostantcia)

روز بعد، ما جلسه ای با هدف معین نقشه ادامه راستا خود داشته و از میزبان مان در این رابطه مشورت گرفتیم. در نهایت قرار شد در ادامه سفرمان به سمت مرکز مطالعات و پژوهش های هواشناسی (Kosmostantcia) حرکت کنیم که از بناهای به جای مانده از دوران شوروی سابق محسوب می گردد. در ادامه راستا باید به سمت پائین و تا رودخانه (Prokhodnaya) حرکت نموده و سپس به هتل و اقامت گاه (Alma Arasan) برویم. مرکز مطالعات هواشناسی (Kosmostantcia) بسیار جالب و عجیب بوده و در آن تعداد زیادی خودروها و کامیون های دوران شوروی به جای مانده بود که فضایی خاص و ترسناک به منطقه می داد. در حقیقت این خودروهای متروکه این احساس را در ما القا می کرد که در داخل آن ها مانند فیلم های ترسناک و تخیلی، اسکلت های متحرکی در حال دستور دادن و رانندگی باشند. در ساختمان های نیمه مخروبه این محل هنوز گروه هایی از مردم محلی زندگی نموده و شرایط این محیط به گونه ای بود که اگر نامه ای با آدرس گیرنده ناکجا آباد ارسال گردد، مرکز مطالعات هواشناسی (Kosmostantcia) برترین گزینه برای تحویل آن به شمار خواهد رفت.

پس از گذشتن از این منطقه عجیب؛ در بین زمین های خشک و بایر به راستا حرکت خود ادامه داده و تا ارتفاع 3 هزار متری از سطح دریا در منطقه (Pik Bolshoy Almatinsky) صعود کردیم.

منبع: الی گشت
انتشار: 13 اسفند 1400 بروزرسانی: 13 اسفند 1400 گردآورنده: sabzevartoday.ir شناسه مطلب: 2351

به "پیاده روی و تماشای چشم اندازهای زیبا در دریاچه آلماتی (بخش دوم)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیاده روی و تماشای چشم اندازهای زیبا در دریاچه آلماتی (بخش دوم)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید