هولناکترین رویداد های آب و هوایی

به گزارش سبزوار امروز، به نقل از فهرست ورس، شرایط آب و هوایی تقریبا غیرقابل پیش بینی نیست. ممکن است در تلویزیون هواشناس نوید یک روز آفتابی را به مخاطبانش بدهد، اما اتفاقات دیگری رقم بخورد. آب و هوا بعلاوه می تواند بسیار خطرناک باشد. گردباد ها، طوفان ها و کولاک ها از جمله وقایع طبیعی هستند که هر ساله باعث خرابی در سراسر کره زمین می شوند و در پی آن ها مرگ و ویرانی های زیادی رخ می دهد.

هولناکترین رویداد های آب و هوایی

در این فهرست بعضی از ترسناک ترین وقایع آب و هوایی زمین وجود دارد که به وسیله دوربین گرفته شده یا برای نسل آینده ترسیم شده و نقاشی شده اند تا به اسم یک هشدار استفاده شوند.

بارانی به شکل بمب

در سال 2016، فردی به نام برایان اسنایدر، مشغول فیلمبرداری گاه گذر (تایم لپس) از طوفانی بر فراز توسان بود که یک چشم انداز نادر را مشاهده کرد. توده عظیمی از آب در فرایندی که بعدا به اسم بمبِ باران یا میکرو انفجار شناخته شد، به زمین سقوط می نماید.

میکرو انفجار ها هنگامی رخ می دهد که هوای خنک تری از میان ابر های طوفانی سنگین پایین می آید و می تواند منجر به وزش باد 150 مایل (241 کیلومتر) در ساعت گردد که می تواند درختان را به طور کامل از جایش در آورد. باران های بمبی عمدتا در استان های غرب میانه ایالات متحده وجود دارند و می توانند مرطوب یا خشک باشند. آن ها معمولاً فقط حدود 10 دقیقه دوام می آورند، اما به علت مقدار وسیعی که دارند بسیار ترسناک به نظر می رسند.

دانه های تگرگ عظیم الجثه

لیبی در شمال آفریقا واقع شده و یک کشور عمدتا بیابانی است که سالانه باران بسیار کمی در آنجا می بارد. با این حال، در اکتبر سال 2020 یک رودخانه به وسیله دریای مدیترانه حرکت کرد و طوفانی با خود به همراه آورد که دانه های تگرگ عظیم الجثه ای را فراوری می نماید. عکس هایی که از این حادثه گرفته شده بود به صحنه هایی از فیلم طوفان فاجعه ای شباهت داشت، زیرا بعضی از دانه های تگرگ به قدری عظیم بودند که باید در هر دو دست نگه داشته شده می شدند. محققان در آن موقع معتقد بودند که دانه های عظیم تگرگ برای قاره آفریقا یک رکورد محسوب می گردد و احتمالا این تگرگ ها عظیمترین دانه هایی هستند که از آن ها تصویر گرفته شده است.

طوفان عظیم در سال 1839

تصویر زیر بدترین طوفان ثبت شده در تاریخ ایرلند را به تصویر می کشد. اعتقاد بر این است که این طوفان که در دسته 4 (در بعضی توصیفات دسته 5) مقیاس سافیر سیمپسون قرار داده شده، در 6 ژانویه 1839 به ایرلند رسیده و در این کشور 500 کشته و در انگلیس 300 کشته به علاوه خرابی های گسترده برجای گذاشته است.

یک روز قبل، طوفان برفی گسترده ای را در این کشور رخ داده بود و مردم را به این باور رساند که ذوب ها روز ها طول می کشد. با این حال، 6 ژانویه آفتابی بود و خیلی زود برف ها ذوب شدند. اما این روز آفتابی با آمدن ابر های ناآرام زیاد دوام نیاورد. سرعت باد به طور مرتب بالا می رود تا اینکه به نیروی طوفان می رسد و حیوانات را مانند عروسک از زمین بلند می نماید و ساکنان آن را به وحشت می اندازد. گفته می گردد طوفانی به این عظیمی تا به امروز در سواحل ایرلند تکرار نشده است.

طوفان عظیم یخی سال 1998

یک طوفان یخی بین 5 تا 9 ژانویه 1998 در شمال نیوانگلند، شمال نیویورک و بعلاوه جنوب کانادا رخ داد که گفته می شد تحت تأثیر الگوی آب و هوایی ال نینو ایجاد شده که دوره زمستان 1997 و 1998 مشاهده شده بود. این طوفان باعث از بین رفتن برق پنج میلیون نفر، تخریب 11 هزار قطب آبی در انتاریو (یکی از استان های کانادا)، مرگ 35 نفر و خسارت 3 میلیارد دلاری شد. علاوه بر این، حدود 300 هزار حیوان هم از سرما تلف شدند. طوفان عظیم یخی ترکیبی از پنج طوفان یخی کوچکتر بود و باعث استقرار 16 هزار پرسنل نظامی کانادا شد که در واقع عظیمترین اعزام نظامیان این کشور از زمان جنگ کره محسوب می شد.

طوفان هایان

طوفان هایان در فیلیپین یکی از قدرتمندترین توفند های ثبت شده در این کشور است. در نوامبر 2013، طوفان هایان با سرعت باد 313 کیلومتر در ساعت به فیلیپین رسید. در بعضی منطقه ها، این طوفان در کمتر از 12 ساعت 281 میلی متر باران را فرود آورد و امواج 7 متری در خط ساحلی این کشور به ثبت رسیدند. در این حادثه بیش از 7 هزار نفر جان خود را از دست دادند، و از طرفی حدود 6 میلیون نفر آواره شدند. طوفان هایان یکی از کشنده ترین طوفان های ثبت شده و قدرتمندترین طوفان سال 2013 بود.

طوفان شیطان

استان تگزاس به گرم بودن آب و هوا مشهور است، اما شبی در سال 1960، ساکنان تگزاس مرکزی گرمایی را متحمل شدند که پیش از این تجربه نکرده بودند. پس از نیمه شب 15 ژوئن، توده هوای گرم به منطقه نزدیک کوپرل برخورد کرد و در یک لحظه باعث سوزاندن محصولات شد و رادیاتور اتومبیل ها به نقطه جوش رسیدند.

کمبود بارش باعث پایین آمدن سرعت طوفان هوای گرم شده و رسیدن آن به سرعت 121 کیلومتر در ساعت شد. گرمای این طوفان در اوج خود نزدیک به 60 درجه می شد. افراد وحشت زده از ترس اینکه این رویداد نشانه آغاز آرماگدون است، فرزندان خود را در حوله های مرطوب پیچیدند. این پدیده هواشناسی خیلی زود به طوفان شیطان معروف شد و به سرعت به فرهنگ عامه تگزاس راه پیدا کرد.

یکشنبه سیاه

مردم ساکن آن سوی دشت های مرکزی آمریکا از تماشا خورشید در روز یکشنبه 14 آوریل 1935 پس از هفته ها طوفان های گسترده گرد و غبار که مزارع آن ها را فرا گرفت و بیش از پنج میلیون هکتار گندم را از بین برد، بسیار راضی شدند. اما آفتاب زیاد دوام نیاورد و یک ابر وحشتناک سیاه و سفید هزار مایلی با سرعتی حدود 96 کیلومتر در ساعت نزدیک شد و از کسانی که سعی در پیشی گرفتن از آن داشتند، سبقت گرفت.

بعضی در جاده ها گم شدند و دیگران هم چهار ساعت در سازه های متروکه نشستند و دعا کردند که گرد و غبار آن ها را آزار ندهد.17 نفر در اثر ذات الریه و خفگی بر اثر این گرد و غبار جان خود را از دست دادند و پس از فرو نشستن ابر سیاه چندین پرنده مرده هم پیدا شدند.

باشگاه خبرنگاران

منبع: گردشبان
انتشار: 21 مرداد 1400 بروزرسانی: 21 مرداد 1400 گردآورنده: sabzevartoday.ir شناسه مطلب: 2131

به "هولناکترین رویداد های آب و هوایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هولناکترین رویداد های آب و هوایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید