نمایشگاه دست ساخته های دختران بلوچ ایران در مجموعه سعدآباد برگزار می گردد

به گزارش سبزوار امروز، نمایشگاه دست ساخته های دختران بلوچ ایران، 22 آذر تا 3 دی در گالری ملی صنایع دستی واقع در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد برگزار می گردد و آیین افتتاحیه آن از ساعت 14 تا 17 روز آدینه 22 آذر خواهد بود.

نمایشگاه دست ساخته های دختران بلوچ ایران در مجموعه سعدآباد برگزار می گردد

از وبلاگ ترلان دیدن فرمایید و کلی مقاله و خبر جالب مطالعه نمایید.

این نمایشگاه شامل مجموعه ای از صنایع دستی، آثار سوزن دوزی متعلق به دختران بلوچ به سرپرستی الهام فتح اللهی است که به همت معاونت صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و مشارکت مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد دایر شده است.

الهام فتح اللهی، جوان خیر اهل زنجان متولد 1370 با خرید صنایع دستی زنان بلوچ و فروش آن ها در بازار، به کسب و کار زنان سوزن دوز رونق بخشیده است.

او به مناسبت هفته صنایع دستی (20 تا 26 خرداد 1398) کارهای زنان بلوچ را به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آورد تا از فروش ساخته های فاخر سرانگشتان هنرمند آنها، درآمدی برایشان دست و پا کند.

فتح الهی سرپرستی دانش آموزان دو مدرسه در روستاهای مرزی بلوچستان را بر عهده دارد و تاکنون بیش از 600 قطعه صنایع دستی زنان بلوچ شامل گوشواره، پابند و دستبند را از زنان فاخردوز روستانشین بلوچ خریده و آنها را در نمایشگاه های ملی و بین المللی داخلی عرضه نموده است.

صنایع دستی سیستان و بلوچستان نماد فرهنگ اصیل و تاریخ کهن و هنر بی مثال مردم این سرزمین اسطوره ای است، گوهرِ پاکیزه و قیمتیِ مردمی که نه از طریق صنعت که به دستِ پرتوان صنعتگران، هنرمندان و بافندگان این دیار کهن فراوری شده، گوهر پاکیزه که برآمده از رنجِ آدمیزاد است.

سیستان و بلوچستان دارای صنایع دستی متنوع و جذاب بی نظیری است که حاصل ذوق و خلاقیت ذهن و دستان توانای زنان و مردان هنرمند این خطه است و از صندلی ویژه ای در میان مردم و به ویژه اقوام و عشایر برخوردار و جوابگوی همه سلیقه هاست و جذابیت های خاص آن ها سبب شده تقریباً هیچ مسافری از این استان دست خالی بر نگردد.

نقوش به کار رفته بر روی آثار هنری سیستان و بلوچستان از دیرباز تاکنون توجه هر بیننده ای را به خود جلب نموده و همیشه مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته است.

علاقه مندان می توانند برای مشاهده آثار هنری مذکور از 22 تا 3 دی امسال از ساعت 9 تا 16 به گالری ملی صنایع دستی به نشانی میدان تجریش، میدان دربند، مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد مراجعه نمایند.

منبع: دنیای سفر
انتشار: 7 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sabzevartoday.ir شناسه مطلب: 1026

به "نمایشگاه دست ساخته های دختران بلوچ ایران در مجموعه سعدآباد برگزار می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمایشگاه دست ساخته های دختران بلوچ ایران در مجموعه سعدآباد برگزار می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید