نحوه کاشت و رشد درخت آلو

به گزارش سبزوار امروز، درختان آلو گونه ای از درختان هستند که می توانید در بسیاری از باغ های ایران مشاهده کنید ؛ زیرا رشد آن ها بسیار آسان است. درخت آلو احتیاج به نگهداری زیادی ندارد. میوه آن مورد استفاده در بسیاری از دستورالعمل های کلاسیک ، از مربا گرفته تا دسر است. پرورش درخت آلو بر اساس شرایط باغ می تواند یک تفریح برای شما باشد. اگر به نحوه کاشت درخت آلو فکر می کنید ، این مقاله برای شما مناسب است.

نحوه کاشت و رشد درخت آلو

کاشت درخت آلو نسبتاً ساده است ؛ به شرطی که چند نکته برای برطرف احتیاجهای گیاه و حفظ سلامت آن بدانید. در این آموزش نحوه کاشت و رشد درخت آلو را با استفاده از چند نکته به شما نشان خواهیم داد.

مرحله 1- درختان آلو چه زمانی کاشته می شوند؟

اولین کار برای کاشت درخت آلو این است که در زمان مناسب کاشته شود. برترین زمان برای کاشت درخت یا نهال تازه زمانی است که گیاه از اواخر زمستان تا اوایل بهار در حالت خواب است. در این دوره زمانی باید کاشت کنید که احتیاج گیاه در حداقل سطوح باشد. در مدت بسیار کوتاهی می بینید که نهالی که کاشته اید سبز شده و شاخه های تازهی می دهد.

مرحله 2- چه نوع خاکی برای درختان آلو ایده آل است؟

درختان آلو ؛ خاک لومی و با زهکشی خوب را ترجیح می دهند. در جاهایی که آب راکد شده و باعث می شود ریشه ها دائما خیس شوند ، رشد خوبی ندارند. به همین علت ، آنها خاک های رسی سنگین با زهکشی ضعیف را دوست ندارند. به همین علت انجام بررسی خاک قبل از کاشت درخت آلو بسیار مهم است. اگر خاک شما پس از بررسی محتوای کافی نداشته باشد ، خاک خود را با مواد مغذی آلی غنی کنید.

مرحله 3- چگونه درختان آلو را آبیاری کنیم؟

درخت جوان را باید هر هفته به شدت آبیاری کنید تا به رشد و بلوغ گیاه یاری کنید. پس از آن ، زمانی که سطح خاک خشک شد ، به طور منظم آبیاری کنید. توصیه می کنیم نهال یا درخت کوچک را در عمق خط خاک بکارید تا بین دو آبیاری ریشه ها کاملا خشک نشوند. اگر در منطقه ای زندگی می کنید که تا اواسط اکتبر بارندگی زیادی ندارد ، باید در ماه های زمستان به آبیاری درخت ادامه دهید. هنگام مشخص دوره های آبیاری می توانید از این روش پیروی کنید. اگر زمانی که انگشت خود را در خاک فرو می برید خاک مرطوبی وجود دارد ، کمی بیشتر صبر نموده و آن را آبیاری کنید. اگر هنگام فرو بردن انگشت تان خاک خشکی بیرون آمد ، باید آبیاری کنید.

مرحله 4- چه زمانی و به چه مقدار باید به درخت آلو کود داد؟

به درختان آلو تا زمانی که اولین محصول خود را ندهند نباید کود داده شود. درختان آلو با چه سرعتی رشد می نمایند؟ معمولا یک درخت جوان حدود 20 تا 25 سانتی متر در سال رشد می کند، اما بعد از 3 تا 6 سال میوه می دهد. هنگامی که درخت تازه به خوبی جا افتاد و میوه داد ، به طور منظم در طول سال کوددهی کنید. اگر متوجه میوه گیری خوب شدید ، درخت را با 1 پوند نیترات کلسیم (در هر درخت) یا یک مخلوط کود متعادل (10-10-10) تغذیه کنید. در پاییز و زمستان ، نیتروژن را کاهش دهید تا از رشد تازه در این فصول جلوگیری نمایید ؛ زیرا درخت خوابیده است.

مرحله 5- چگونه درخت آلو را هرس کنیم؟

برترین زمان برای هرس درخت آلو اوایل بهار یا اواسط تابستان است. هرس در این فصول خطر عفونت را کاهش می دهد. در این دوره تعداد ذرات مضر موجود در هوا در کمترین حد نسبت به سایر دوره ها قرار گرفته است. به همین علت هرسی که در این مدت انجام خواهید داد کمترین خطر را دارد. در حالت ایده آل ، شما باید درختان جوان را در بهار و درختان مسن تر را در اواسط تابستان هرس کنید. از هرس در پاییز خودداری نمایید ؛ زیرا در زمستان باعث آسیب یا عفونت می شود.

برترین تکنیک برای هرس درخت آلو ، ایجاد یک لیدر مرکزی با تنه مرکزی است که شاخه های آن هر 12 تا 20 سانتی متر به صورت مارپیچی بیرون می آیند تا دو شاخه مستقیماً روی هم نباشند.

مرحله 6- نحوه رشد درختان آلو

روند آموزش رشد درخت آلو با شاخه های مارپیچی باید از اوایل تابستان سال اول آغاز شود. شما باید شاخه هایی را که در فاصله 45 سانتی متری زمین ظاهر می شوند حذف کنید. ساختار درخت پس از آموزش شبیه درخت کریسمس خواهد بود.

مرحله 7- نازک کردن شاخه ها

بعلاوه برای کاشت درخت آلو باید شاخه هایی را که ضخیم تر از 1/3 لیدر مرکزی هستند حذف کنید. نور خورشید و گردش هوا را به شاخه های دیگر بیشتر می کند.

مرحله8- بیماری های رایجی که درختان آلو را درگیر می نمایند

درختان آلو نیز مانند بیشتر درختان میوه ، گاهی اوقات آلوده به آفات و بیماری های زیر می شوند؛

بیماری برگ نقره ای- اگر متوجه درخشندگی نقره ای روی بعضی از برگ های درخت آلو شدید ، ممکن است به علت بیماری برگ نقره باشد. علامت دیگر وجود لکه قهوه ای روی چوب هنگام هرس شاخه های به عرض 3 سانتی متر است.

قارچ عسلی- مانند سایر درختان میوه ، قارچ عسلی نیز یکی دیگر از هجوم درختان آلو است. به ریشه ها حمله می کند و به آرامی درخت را می کشد.

سرطان باکتریایی- اگر پوسته بدشکل یا فرو ریخته بوده و روی سطح آن صمغ تیره و تراوش نماینده داشته باشد ، احتمالاً سرطان باکتریایی است. زرد شدن برگ هایی که سوراخ هایی در آن ها وجود دارد نشانه دیگری از این امر است.

آلودگی قارچی- یک آلودگی قارچی ، اغلب با بلندتر و بزرگتر از حد میانه میوه ظاهر می شود. به زودی لکه های سفید روی پوست ایجاد می شود که رشد قارچ است و باعث خشک شدن میوه و مرگ زودرس آن می شود. اگر باز شود ، میوه در این مرحله بدون دانه خواهد بود.

شته های آلو- اولین علامت آلودگی به شته ، پیچ خوردگی برگ است. معمولاً وقتی برگ را باز می کنید متوجه شته های کوچک سفید یا قهوه ای روشن خواهید شد. آنها یک ماده چسبنده شیره مانند ترشح می نمایند که حشرات دیگر را جذب می کند.

پروانه آلو- سوراخ های توسعه نیافته در برگ ها یا جوانه ها معمولاً نشان دهنده کاترپیلارها هستند. آنها از تخم هایی که به وسیله پروانه های زمستانی گذاشته می شوند رشد می نمایند و در صورت عدم درمان ، می توانند به کرم های بزرگی تبدیل شوند که تمام برگ های درخت آلو را می خورند.

مرحله 9- پیشگیری و کنترل آفات و بیماری ها

پیشگیری برترین راه برای جلوگیری از هجوم درختان آلو است و هرس با باز نگه داشتن شاخه ها باعث بهبود سلامت درختان می شود. محافظت از پایه درخت با افزودن یک لایه مالچ در اواخر پاییز راه دیگری برای دور نگه داشتن آفات در طول زمستان است. کارکردن خاک اطراف درخت آلو در اواخر بهار می تواند آفات را از خاک پاک کند.

مرحله 10- محل کاشت درخت آلو

درختان آلو در مکانی که حداقل 6 تا 8 ساعت در معرض نور مستقیم خورشید قرار می گیرند برترین عملکرد را دارند. اگرچه همه گونه های درخت آلو به نور روز احتیاج دارند ؛ اما با دریافت نور خورشید کمتر رشد ایده آلی از خود نشان نمی دهند. به همین علت باید در مکانی بکارید که حداقل 6 ساعت نور روز را دریافت کند.

منبع: اتاق
انتشار: 16 بهمن 1401 بروزرسانی: 16 بهمن 1401 گردآورنده: sabzevartoday.ir شناسه مطلب: 2581

به "نحوه کاشت و رشد درخت آلو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نحوه کاشت و رشد درخت آلو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید