رویترز: تهران راه واقعی عبور از تحریم ها را پیدا نموده است

به گزارش سبزوار امروز، تهران - خبرنگاران - خبرگزاری رویترز گزارش داد: تهران با ایستادگی ایرانیان و عملی شدن سازوکار حمایت از مبادلات تجاری ایران و اروپا، راه واقعی عبور از تحریم ها را پیدا نموده است.

رویترز: تهران راه واقعی عبور از تحریم ها را پیدا نموده است

به گزارش روز پنجشنبه خبرنگاران به نقل از بعضی سایت های خبری همچون رویترز و آسیا تایمز، ایران در سایه مقاومت خود و همچنین تصویر واضح تری که اکنون از عملکرد سازوکار حمایت از مبادلات تجاری ایران و اروپا(اینستکس - INSTEX) وجود دارد به راه عملی و واقعی دور زدن تحریم های آمریکا بسیار نزدیک شده است.

آسیا تایمز نیز در این باره اضافه نموده است: تهران انتظار دارد که نهایتا تا 20 مارس (29 اسفند 1397) سازوکار حمایت از مبادلات تجاری ایران و اروپا به مرحله عملیاتی برسد و بخشی از تجارت ایران با اروپائیان از این طریق برقرار گردد. به نظر می رسد تاریخ 20 مارس زمانی است که اروپائیان به همتایان خود در تهران وعده آن را داده اند.

اگر چه اینستکس با اعتباردهی مالی به تجارت کالاهای پزشکی و یا کشاورزی آغاز به کار می نماید اما به مرور الگویی برای تجارت در زمینه های دیگر میان ایران و اروپا می گردد.

رویترز در ادامه گزارش خود آورده است: در قالب اینستکس پرداخت های مالی میان ایران و اروپا سهم مهمی در عبور ایران و اروپا از استیلای دلار در بازار مالی دنیا خواهد داشت.

علاوه بر اینستکس، حضور ایران در کمیسیون مشترک که شامل نمایندگان چین، روسیه، بریتانیا، آلمان و فرانسه (طرفین توافقنامه بین المللی برجام) می گردد، این نوید را می دهد که قدرت های بزرگ دنیای همچنان خواستار حفظ برجام هستند و آنها نمی خواهند نتیجه سالها دیپلماسی دنیای صرفا به خاطر تصمیم غیرمسئولانه ترامپ در خروج از برجام هدر رود.

در میان این کشورها حمایت بسیار قوی از توافق هسته ای وجود دارد و ایران در این زمینه نگرانی خاصی احساس نمی نماید. در جلسه کمیسیون مشترک که نمایندگان ایران، چین، روسیه، بریتانیا، آلمان و فرانسه حضور داشتند و نماینده اتحادیه اروپا ریاست این کمیسیون را بر عهده داشت، مقرر شد اینستکس خیلی زود آغاز به کار کند. در بیانیه ای که پس از این نشست از سوی اتحادیه اروپا نشر یافت، تصریح شده که اروپا به نتیجه بخشی اینستکس امیدوار است و مراحل عملیاتی این ابزار پشتیبان در اسرع وقت آغاز به کار می نماید.

نماینده دائم روسیه در آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز در این باره گفت که طرفین برجام معتقد به حفظ برجام با قوت و اصرار هستند.

میخائیل اولیانوف اضافه کرد: بعضی مسائل به خصوص در زمینه مالی وجود دارد که کوشش می کنیم در اسرع وقت بر آنها غلبه کنیم.

اینستکس به عنوان نوعی شرکت تسویه وجوه (Clearing house- شرکتی که در سیستم های مالی و بانکی وظیفه تسویه قراردادها و خرید و فروش اوراق بهادار را برعهده دارد) عمل می نماید و ارز مبنا در این شرکت یورو است.

بر این اساس، در ابتدا انتظار می رود که تجارت صرفا در حوزه کالاهای اساسی همچون دارو، پزشکی و کشاورزی صورت گیرد و معاملات مربوط به نفت نیز که از سال گذشته میزان فروش آن از سوی ایران کاهش یافته و منبع اصلی ارز خارجی این کشور است نیز پوشش یابد.

شبد**9460**1379

منبع: ایرنا
انتشار: 2 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sabzevartoday.ir شناسه مطلب: 485

به "رویترز: تهران راه واقعی عبور از تحریم ها را پیدا نموده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رویترز: تهران راه واقعی عبور از تحریم ها را پیدا نموده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید