مجموعه میدان شهرداری رشت

به گزارش سبزوار امروز، مجموعه شهرداری مربوط به دوره پهلوی است و در رشت، میدان شهرداری واقع شده و این اثر در تاریخ 26 آذر 1356 با شماره ثبت 1516 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. با خبرنگاران همراه باشید تا تاریخچه این مجموعه را بدانید.

مجموعه میدان شهرداری رشت

مجموعه میدان شهرداری رشت که در اوایل سلطنت رضا پهلوی (1304-1320 ه. ش) احداث شد، شامل کاخ شهرداری، موزه پست و ساختمان قدیمی هتل ایران است. ساختمان شهرداری و برج ساعت آن نماد شهر رشت می باشد هنگام وقوع زلزله مهیب و ویرانگر منجیل در سال 1369 آسیب دید و چندی بعد توسط روبرت واهانیان به صورت سابق مرمت شد. اجرای روزانه موسیقی زنده در صبحگاه و مناسبت ها توسط گروه ارکستر شهرداری رشت رو به روی در شهرداری داخل محوطه میدان و در محوطه مخصوص گروه ارکستر از ویژگی های بی نظیر شهرداری رشت است. زنگ ساعت مجموعه نیز در هر ساعت برابر با عدد ساعت و هر نیم ساعت یک زنگ به صدا در می آید.

کاخ شهرداری رشت

شهرداری رشت یک نهاد عمومی اما غیردولتی است که در شهر رشت تاسیس شد. این شهرداری پس از شکل گیری مشروطیت در ایران و با تصویب قانون بلدیه در سال 1286 شمسی رسما تاسیس شد و در زمره اولین بلدیه های ایران قرار گرفت. تا پیش از تصویب قانون بلدیه اداره شهر بر عهده انجمن بلدیه رشت بود. کاخ شهرداری رشت یا عمارت شهرداری رشت ساختمانی است که بین سال های 1286 تا 1305 شمسی به دستور اداره بلدیه رشت، در ضلع غربی میدان شهرداری در شهر رشت با الهام از معماری سن پترزبورگ توسط آرتم سرداراف معمار ارمنی-آلمانی مقیم رشت ساخته شد و از آن زمان تا به امروز به عنوان ساختمان شهرداری رشت مورد استفاده قرار گرفته است. امروزه با تقسیم شهر رشت به 5 منطقه، این بنا به عنوان شهرداری مرکزی شهر رشت محسوب می شود. ساختمان شهرداری رشت در مرکزی ترین نقطهٔ رشت و در مجموعه میدان شهرداری، منطقه 1 این شهر واقع شده است. در زمان تصدی حاج میرزا خلیل آقا، ساختمان کنونی شهرداری رشت هنوز ساخته نشده بود و اداره بلدیه در محل ساختمان خوشتاریا مستقر بود. اما واهانیان که مقالات بسیاری در زمینه های تاریخ شهر رشت در نشریات معتبر کشور نوشته در باره چگونگی ساختن عمارت تاریخی شهرداری رشت می گوید: در پاییز سال 1302 کلنگ این ساختمان به زمین زده شد و در چهارم اردیبهشت 1305 ساختمان تکمیل شده به وسیله آرتم سرداراف که مهندس بلدیه رشت بود تحویل داده شد و افتتاح شد. اداره بلدیه از اول فروردین ماه سرداراف را به سمت مهندس بلدیه رشت با ماهی هفتاد تومان حقوق استخدام کرد که هفته ای سه روز در بلدیه شعبه ساختمان (یعنی واحد عمران) حاضر و وظایف خود را ایفا کند. کاخ بلدیه رشت (شهرداری رشت) روز چهارم اردیبهشت ماه 1305 به مناسبت تاجگذاری پهلوی اول افتتاح شد و در سال 1308 با آگهی کردن در روزنامه ها برای طرح جاگذاری ساعت روی ساختمان دیده بانی شهرداری رشت اقدام شد.

مقبره ابوجعفر

زمین ساختمان بلدیه پیش از ساخت عمارت، تپه بود. روی این تپه هم بقعه ای به نام آقاسیدابوجعفر قرار داشت که این بقعه پس از ساخت عمارت، به حیاط عمارت شهرداری منتقل شد.

هتل ایران

هتل ایران مربوط به دوره پهلوی و در رشت، میدان ضلع شمالی شهرداری واقع شده است. این اثر در تاریخ 25 اسفند 1379 با شماره ثبت 3499 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. عکاس: پویان شادپور تهیه شده در خبرنگارانمنبع: کجارو
انتشار: 5 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sabzevartoday.ir شناسه مطلب: 1171

به "مجموعه میدان شهرداری رشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مجموعه میدان شهرداری رشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید